۰ نفر

مقاومت فروشندگان در برابر ارزانی گوشت

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 486267
مقاومت فروشندگان در برابر ارزانی گوشت

با وجود رشد عرضه انواع گوشت، سیر نزولی قیمت دام زنده و کسادی بازار، فروشندگان گوشت قرمز همچنان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، توزیع مرغ دولتی در حالی زمینه ریزش قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده که فروشندگان انواع گوشت گوسفندی و گوساله با وجود نبود کمبود و انباشت دام زنده پس از تنگ‌تر شدن حلقه برخورد با قاچاق، کاهش تقاضای ناشی از گرانی گوشت و تعطیلی برخی مشاغل و کسب و کارها و سیر نزولی نرخ دام، در برابر کاهش قیمت این ماده پروتئینی مقاومت می‌کنند. گزارش میدانی از وضعیت قیمت و وضعیت عرضه گوشت قرمز در برخی واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر تهران نیز حاکی از بالاماندن قیمت‌ها و عرضه چندنرخی این اقلام است.

در واقع سیر نزولی قیمت گوشت گوسفندی و گوساله طی 2 هفته گذشته با وجود رشد عرضه دام زنده و کاهش تقاضای این ماده پروتئینی متوقف شده و فروشندگان به بهانه‌های مختلف در مقابل کاهش قیمت گوشت مقاومت می‌کنند. اما متولیان تامین دام و فعالان صنفی از نبود هیچ کمبودی در بازار دام زنده و انوع گوشت گوسفندی و گوساله خبر داده و گرچه بر رعایت سود مصوب 10درصدی خرده‌فروشی در واحدهای صنفی تأکید دارند اما اذعان می‌کنند که برخی فروشندگان به بهانه‌های مختلف در مقابل سیر نزولی قیمت گوشت مقاومت می‌کنند.

بازار داغ عرضه چند نرخی گوشت قرمز

بررسی از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز گوساله و گوسفندی در برخی مناطق کلانشهر تهران حاکی از تداوم عرضه دو نرخی و حتی چند نرخی این اقلام در واحدهای خرده‌فروشی در مناطق تهرانسر، میدان صادقیه و شهرک اکباتان است. به‌نحوی که هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به قیمت 106 تا 125هزار، ران گوسفندی از 117 تا 148هزار، سردست گوسفندی با دنده از 118 تا 125هزار، مخلوط چرخ کرده گوسفندی و گوساله کم چرب 115 تا 120هزار و پرچرب 105 تا 110هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در بازار خرده‌فروشی گوشت گوساله و گاوی نیز هر کیلوگرم گوشت مغز ران گوساله به نرخ 107 تا 125هزار و سردست 103تا120هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود که بیانگر اختلاف 5تا 20هزار تومانی برخی انواع گوشت گوسفندی و گوساله در مناطق مختلف شهر تهران و ضعف نظارت بر عرضه این محصولات پروتئینی است.

نرخ منطقی لاشه گوساله و گوسفند 71 تا 93هزار تومان

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور از فراوانی عرضه گوشت منجمد و گرم گوسفندی و گوساله، نبود کمبود در عرضه و تثبیت و سیر نزولی قیمت دام زنده خبر داده و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده ۳۴ تا ۳۵هزار تومان و دام سبک ۴۲ تا ۴۵هزار تومان بوده که با این روند نرخ منطقی هر کیلوگرم لاشه گوشت گوساله ۷۰ تا ۷۱هزار تومان و لاشه گوشت گوسفندی ۹۲ تا ۹۳هزار تومان است. منصور پوریان، افزود: با وجود آنکه در مغازه‌های سطح شهر گوشت گرم گوسفندی و گوساله به میزان کافی موجود است، اما برخی مغازه داران حاضر به کاهش قیمت‌ها نبوده و برای توجیه این موضوع دلایل مختلفی ازجمله نبود و گرانی نهاده‌های دامی را مطرح می‌کنند.

او از انباشت ۱۴۰هزار رأس گوساله با اوزان ۷۵۰ تا ۸۰۰کیلوگرم در دامداری‌ها خبر داد و گفت: در بخش گوشت گوسفندی نیز حدود ۲ تا ۲.۵میلیون رأس دام آماده کشتار در دامداری‌ها وجود دارد که نگهداری بیشتر این دام‌ها منجر به افزایش هزینه‌های دامداری و کاهش کیفیت گوشت می‌شود. پوریان قیمت گوشت را تابع نظام عرضه و تقاضا دانست و گفت: در مواقعی که تقاضا افزایش و عرضه کاهش می‌یابد، قیمت گوشت افزایش می‌یابد، اما ۴۰درصد مصرف گوشت مربوط به رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی است و در شرایط فعلی با تعطیلی این مراکز، حجم زیادی دام روی دست دامدار باقی مانده که با وجود این دلیلی برای گرانی وجود ندارد.

او، افزود: سیستم مالیاتی کشور به طور جدی به تولیدکنندگان بخش دام و گوشت و قصابی‌ها فشار می‌آورد که این موضوع بر بازار نهایی کالا بی‌تأثیر نیست، اما با توجه به کاهش مصرف گوشت و انبوه دام در دامداری‌ها، پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.

خرید گوشت فقط در هفته اول هر‌ماه

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند ی نیز با بیان اینکه اکنون هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با قیمت 108 تا 112هزار تومان بین مغازه‌داران توزیع شده و این واحدهای صنفی نیز معمولا با احتساب سود خرده‌فروشی 10درصدی عرضه می‌کنند، گفت: بازار گوشت قرمز بسیار کم رونق شده و شرایط به‌نحوی است که مردم تنها در هفته اول هر‌ماه پس از دریافت حقوق می‌توانند گوشت قرمز خریداری کنند و پس از آن بازار از رمق می‌افتد و خرید گوشت بسیار ضعیف است. علی‌اصغر ملکی، افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده از دامدار کمی بیش از 50هزار تومان است. همچنین قیمت گوشت گوسفندی در نقاط مختلف کشور تقریبا یکسان است و تنها هزار تا 2هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد.

او با اشاره به اینکه کمبودی در میادین عرضه دام زنده نداریم و تولید دام در کشور به میزان کافی انجام می‌شود، افزود: با توجه به نوسانات آب و هوایی در روزهای پاییزی، به‌دلیل بارندگی این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زمان جابه‌جایی به کندی و با نرخ بالاتر انجام شده و موجب کمبود و گرانی گوشت شود. با این روند این شرایط جوی بر بازاررسانی دام و نرخ گوشت تأثیر دارد.