۰ نفر

قیمت آب زیر سایه پتروشیمی

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۷:۵۰
کد خبر: 471865
قیمت آب زیر سایه پتروشیمی

آمارها نشان می‌دهد ایرانی‌ها کمتر از اروپایی‌ها و حتی کشورهای همسایه از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده می‌کنند اما همین آمارها گویای این هم هست که مصرف آب معدنی در 5سال اخیر صرف‌نظر از برخی فراز و نشیب‌ها در مجموع روبه رشد بوده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از اواخر دهه60 که نخستین کارخانه بسته‌بندی آب معدنی در ایران شروع به‌کار کرد تا یک دهه پیش روند استقبال از این محصول در بازار ایران با شیبی بسیار ملایم رو به صعود بوده و با توجه به تبلیغاتی که درباره کیفیت بالای آب آشامیدنی تهران و بسیاری دیگر از استان‌ها انجام می‌شد، این کالا تا همین چند سال پیش در سبد خرید بسیاری از مردم جایی نداشت. اما امروز که نام بیش از 200شرکت فعال در این حوزه به ثبت رسیده است، با اطمینان می‌توان گفت که نه‌تنها این کالا جای خود را در زندگی مردم باز کرده بلکه برای مردم بسیاری از مناطق کشور به جزئی مهم از خریدهای روزانه تبدیل شده است. 

در رفت‌وآمدهای روزانه سطح شهر و مدرسه و دانشگاه و محل کار هم این روزها دیگر تصور اینکه کسی قمقمه به همراه داشته باشد تا تشنه نماند، دور از ذهن است، این بطری‌های کوچک با ارزش حالا به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. به تازگی اما موضوع قیمت آب معدنی مورد توجه قرار گرفته و دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران از افزایش ۲۰درصدی قیمت این محصولات گفته است. اگرچه گرانی از ابتدای امسال تمام گروه‌های کالایی را شامل شده و نمی‌توان انتظار داشت کالایی از افزایش قیمت مستثنی بماند اما با توجه به اینکه مصرف آب معدنی تا حدود زیادی فصلی است و با سرد شدن هوا در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد، نمی‌توان این افزایش قیمت را مرتبط با بازار مصرف دانست. پیمان فروهر، دبیر انجمن آب‌های معدنی نیز این افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت مواداولیه از سوی صنایع پتروشیمی‌ دانسته است. 

پیش‌تر هم محمدرضا مرتضوی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی از افزایش ۱۳۰ تا ۱۵۰درصدی قیمت مواد پتروشیمی و در پی آن افزایش هزینه‌های بسته‌بندی صنایع غذایی در ماه‌های اخیر خبر داده بود. با این حال علیرضا رستمی، مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و موادغذایی سازمان حمایت مصرف و تولیدکنندگان از مردم خواسته قیمت‌های نامتعارف آب معدنی را گزارش دهند تا پیگیری شود، اما با توجه به اینکه قیمت‌گذاری کالا و خدمات به کالاهای اساسی و یارانه‌ای منحصر است و دولت نمی‌تواند در زمینه دیگر کالاها و محصولات قیمت‌گذاری کند، تعیین قیمت آب معدنی برعهده واحدهای تولیدی است و باید همین روزها منتظر گران شدن آن باشیم.