۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد:

تعیین قیمت مجزا برای تخم مرغ بسته‌بندی

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸
کد خبر: 471494
 تعیین قیمت مجزا برای تخم مرغ بسته‌بندی

روزهای گذشته با اعلام قیمت جدید تخم مرغ های بسته بندی توسط ستاد تنظیم بازار، عرضه این محصول در بازار کاهش یافته این درحالیست که رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ بر لزوم تبعیت همگان از نرخ های مصوب تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تخم مرغ یک منبع پروتئینی پرمصرف در سبد خانوار ایرانی است و این محصول مورد اقبال اقشار مختلف جامعه است و در ماه های گذشته با افزایش نرخ تورم و هزینه های تولید، قیمت این محصول افزایش یافت بطوری که در دهه دوم شهریورماه نرخ این محصول از مرز ۴۰ هزار تومان گذشت.

وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال قیمت تخم مرغ را درب مرغداری و برای مصرف کنندگان تعیین کرده بود، اما ناچار شد باردیگر اقدام به اعلام مصوبه جدید قیمت تخم مرغ کند.

سالهای گذشته در حالی نرخ شانه ۳۰ تایی تخم مرغ توسط دولت تعیین می شد که برای تخم مرغ های بسته بندی شناسنامه دار قیمت گذاری انجام نمی گرفت و در واقع شرکت های بسته بندی براساس نرخ تمام شده و در نظر گرفتن سود خود فرایند قیمت گذاری را انجام می دادند.

براساس نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار در شهریور ماه، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ها ۱۲ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

بنابراین با وجود تعیین نرخ  هر شانه تخم مرغ فله ای ۳۰ تایی  ۲۶ هزارتومان در بازار، در هشتم مهرماه نیز ستاد تنظیم بازار اقدام به نرخ گذاری تخم مرغ های بسته بندی کرد بطوری که قیمت یک شانه تخم مرغ ۳۰ تایی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزار تومان، تخم مرغ ۲۰ تایی ۲۲ هزار تومان، تخم مرغ ۱۵ تایی۱۸ هزار تومان، تخم مرغ ۹ تایی ۱۱ هزار تومان و تخم مرغ ۶ تایی هفت هزار تومان اعلام شد.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار این سقف قیمت برای شرکت های بسته بندی تخم مرغ است و برندهای دیگر زیر این عدد باید رقابت کنند.

بررسی ها نشان می دهد از اواخر مرداد ماه امسال تخم مرغ شانه ۳۰ تایی در بازار عرضه نمی شد یا با کمترین سهم بود تا جایی که به تازگی با اعلام نرخ مصوب تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار، دیگر تخم مرغ ۲۰ تایی و ۱۵ تایی نیز در بازار یافت نمی شود.

واقعیت اینکه سرپیچی بازار از نرخ های مصوب تخم مرغ و عرضه نشدن این محصول دغدغه هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده بطوری که هم باید تخم مرغ را با قیمت های بالا خریداری کنند و هم کمبود آن در بازار دغدغه آفرین است.

 تعیین نرخ برای تخم مرغ شناسنامه دار مورد استقبال برخی تولیدکنندگان و شرکت های بسته بندی را بدنبال نداشته، تا جایی که برخی براین باورند که تعیین نرخ های جدید، هزینه های تولید را پاسخگو نیست، بنابراین ظرفیت تولید خود را در بخش بسته بندی تخم مرغ کاهش داده اند.

قیمت دستوری کفاف هزینههای تولید را نمیدهد

« علی یزدی » یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ در استان البرز گفت: تولید تخم مرغ بسته‌بندی از محصول درجه یک با زرده زعفرانی استفاده می شود که این محصول در  دستگاه سورت می شود و ضایعات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه نرخ شانه، کارتن و هزینه حمل و نقل مدام در حال افزایش است، افزود: هر دو هفته یکبار ۱۵ درصد به قیمت شانه و کارتن تخم مرغ اضافه می شود و یک  ماه پیش نرخ هر شانه تخم مرغ حدود ٤٢٠ تومان بود که اکنون به ۵۲۰ تومان و کارتن تخم مرغ سه هزارو ۸۰۰ تومان بود که به بیش از پنج هزارتومان رسیده است و در عین حال  فروشگاه ها به سود کمتر از ٢٠ درصد قانع نیستند.

این تولیدکننده تخم مرغ اضافه کرد: قیمت گذاری دستوری دولت با نرخ کیلویی ۱۲ هزارتومان تخم مرغ درب واحدهای مرغداری و تعیین نرخ اجباری برای شرکت های بسته بندی باعث نابودی مرغداران می شود، زیرا با این روش تا دو ماه آینده نه مرغی و نه تخم مرغی می ماند که روی آن قیمت گذاری خارج از چارچوب عرضه و تقاضا انجام شود.

وی گفت: فرایند بسته بندی تخم مرغ هزینه بر است، بنابراین با قیمت های تعیین شده، شرکت های بسته بندی نمی توانند تخم مرغ مرغوب را از تولیدکنندگان خریداری و به بازار عرضه کنند .

این مرغدار خاطرنشان ساخت: اکنون با وجود نرخ نهاده ها و دیگر هزینه های تولید قیمت واقعی تخم مرغ درب واحدهای تولیدی کیلویی ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان است و این نرخ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی گفت: چنانچه نرخ هزینه های تولید با همین فرایند به شکل ساعتی افزایش پیدا کند، باید افزایش مجدد قیمت تخم مرغ و کاهش تولید را به نظاره نشست. 

تولید تخم مرغ طبق روال

« رضا ترکاشوند»  مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار ایران از تعیین نرخ مصوب برای تخم مرغ های شناسنامه دار بسته بندی استقبال کرد و گفت: وقتی تخم مرغ برای تولیدکننده و مصرف کننده قیمت مشخص دارد، باید برای تخم مرغ بسته بندی نیز قیمت تعیین شود.

وی با بیان اینکه هزینه های نوع و جنس بسته بندی تخم مرغ متفاوت است افزود: برخی شرکت ها از یک سلیفون ساده و برخی از بهترین بسته بندی ها استفاده می کنند، اما هر دو سود مشابه ای را در نظر می گیرند بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشور نباید شرکت های بسته بندی از نرخ مصوب سرپیچی کنند.

ترکاشوند، علت افزایش قیمت تخم مرغ را حجم بالای صادرات دانست و اضافه کرد: صادرات تخم مرغ با حجم بالا منجر به افزایش قیمت تخم مرغ و نامتعادل شدن بازار داخلی این محصول شد بطوری که با دستور دو سازمان دولتی در مدت ۱۶ روز مبنی براینکه دیگر نیازی به معرفی نامه اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ نیست، بخش عمده صادرکنندگان مجوز صادراتی دریافت کردند.

وی تصریح کرد: صادرات در ماه های گذشته که توسط اتحادیه یاد شده و با مدیریت کنترل انجام می شد، چنین آشفتگی را در بازار تخم مرغ بدنبال نداشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخمگذار میزان صادرات تخم مرغ از ابتدای سال تا تیرماه را به میزان ۳۴ هزارتن ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور و حجم بالای تولید لازم بود که مازاد تولید صادر شود، اما از شهریورماه اتحادیه مجوزی برای صادرات تخم مرغ صادر نکرده است.

ترکاشوند با بیان اینکه تولید روند عادی خود را طی می کند افزود: کمبود نهاده های طیور در مقاطعی در تولید نوسان را بدنبال داشت، اما برای امسال نیز برنامه تولید بیش از یک میلیون تن تخم مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: براساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی در نیمه دوم امسال قرار است نهاده های مورد نیاز مرغ تخم گذار با تضمین ۱۰۰ درصد تامین شود که دراین صورت بخشی از مشکل تولیدکنندگان برطرف خواهد شد و تولید روند خود را طی می کند.