۰ نفر

تولید انبوه الکل ۹۹.۹درصد ایرانی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۰۲
کد خبر: 434683
تولید انبوه الکل ۹۹.۹درصد ایرانی

معاون پشتیبانی و عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، گفت: در صورت حمایت مسوولان به زودی الکل با غلظت ۹۹.۹ درصد در این پژوهشگاه تولید می شود و با تولید این نوع الکل در حجم بالا، نیاز محققان و صنایع کشور مرتفع شده و در آینده از واردات این محصول بی نیاز خواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  محمدعلی کیانی افزود: خط تولید بایو اتانول به روش تخمیری ضایعات قندی کارخانه های موادغذایی که درحال حاضر با توجه به نیاز کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا در این پژوهشگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است، قطعا دوران گذاری است که تمام می شود اما آینده نگری واحد تولیدی که راه افتاده بر آن است که ما بتوانیم به الکل ۹۶ درصد با طراحی و ساخت برج تقطیری که از سوی بخش خصوصی با بودجه ۳ میلیارد تومانی حمایت می شود، دست یابیم.

وی ادامه داد: بعد از ساخت برج تقطیر و دستیابی به الکل ۹۶ درصد با ظرفیت بالا که مصارف عمده در کشور و صنعت داریم، می توانیم انواعی از این الکل را برای مصارف خیلی خاص تهیه کنیم که از آن جمله می توان به دستیابی به الکل با غلظت بالای ۹۹ درصد اشاره کرد که از آن به عنوان مصارف تسهیل کننده عدد اکتاین بنزین و به عنوان مکمل بنزین استفاده می شود. همچنین به عنوان حلال در آزمایشگاه های خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: پروسه ای که در این خصوص وجود دارد اینکه بعد از دستیابی به الکل با غلظت ۹۶ درصد، الکل تشکیل آزئوتروپ (آزئوتروپ: در اصطلاح ترمودینامیک شیمیایی به مخلوط‌هایی گفته می‌شود که با تقطیر ساده قابل جداسازی نباشند) با آب می دهد و عملا با روش های معمول قابل جداسازی نیست، یعنی تقطیر ساده نمی تواند آب را از الکل جدا کند، بنابراین یک سری روش‌های ویژه‌ای وجود دارد که آب را جذب می کند یا با روش تقطیر و اضافه کردن یک ماده سوم، نقطه آزئوتروپ را می شکند و الکل بالای ۹۹ درصد به دست می آید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ادامه داد: الکل ۹۹ درصد را می توان به عنوان حلال در آزمایشگاه‌ها، مکمل سوخت و مصارفی که ویژه و خاص هستند، استفاده کرد به طور مثال با بی بو کردن الکل از آن به عنوان حلال در ادکلن‌ها استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه تولید الکل با غلظت ۹۹.۹ درصد به زودی توسط محققان پژوهشگاه محقق می شود، یادآور شد: الان الکل ۹۹.۹ درصد برای استفاده در آزمایشگاه های مرکزی ازخارج کشور لیتری تقریبا بالای ۵۰۰ هزار تومان برای استفاده در حلال های خیلی خاص وارد می شود، قطعا رسیدن به این درجه خلوص از الکل در کشور هم ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند و هم می تواند میزان مصرفی خیلی خاص و ویژه ای که کشور به آن نیاز دارد، قابل دسترس باشد. درصدد هستیم نیاز کشور به این نوع الکل را با تولید در این واحد تامین کنیم و در اختیار محققان و بازار قرار دهیم.

معاون پشتیبانی پژهشگاه شیمی ایران گفت: در حال حاضر این الکل وارداتی است البته در کشور در حجم خیلی کم در حال تولید است اما مصرف کشور عدد خیلی بالایی است که از طریق واردات در حال تامین است. امیدواریم با راه اندازی این خط تولید هر چه سریعتر این نیاز کشور رفع شود.