۰ نفر

صادرات کشور در ایام کرونا 3برابر واردات بود

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۰:۱۰
کد خبر: 431720
صادرات کشور در ایام کرونا 3برابر واردات بود

سخنگوی گمرک گفت:کارنامه تجارت خارجی کشور در بازه زمانی اول بهمن ماه 98تا 15فروردین سال جاری، 27میلیون و 613هزار تن به ارزش 14میلیارد و 431میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی صادرات کشور 2.9برابر واردات را شامل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران درخصوص کارنامه تجارت خارجی کشور در زمان شیوع کرونا اظهارکرد: میزان صادرات کشور در دوره اول بهمن ماه سال 98 تا15 فروردین99 ، 20 میلیون و 511 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 504 میلیون دلار بوده است که  در مدت مشابه سال قبل، 25 میلیون و 902هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 959 میلیون دلار صادرات کالای غیر نفتی را از کشور شاهد بودیم.

وی افزود: صادرات کشور از لحاظ وزنی نزدیک به 20 درصد و از لحاظ ارزش نیز 27 درصد  نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است که فراگیری ویروس کرونا، محدودیت های مرزهای زمینی و کاهش مصرف بعضی از کالاها مانند مواد غذایی وکاهش قیمت جهانی مشتقات نفتی  دراین مدت از دلایل این کاهش به شمار می رود.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص واردات کشور نیز اعلام کرد: میزان واردات کشور نیز در این بازه زمانی دوماه و نیمه، یعنی از اول بهمن ماه سال98 تا 15 فروردین سال جاری، هفت میلیون و102 هزارتن به ارزش هفت میلیارد و 927 میلیون دلار بوده که در زمان مشابه قبل، 6میلیون و 474 هزارتن به ارزش  هفت میلیارد و 367 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است.

واردات کشور که بیش از 85 درصد آن نهاده های تولید، کالاهای اساسی و ماشین آلات را تشکیل می دهد نسبت به مدت زمان اول بهمن سال 97 تا 15 فروردین 98  از لحاظ وزنی 10.3درصد و از لحاظ ارزش 7.5 درصد رشد را شاهد هستیم.

وی در خصوص عدم تاثیر شرایط بر واردات نیز توضیح داد: یکی از دلایل مهم تاثیر کم شیوع بیماری کرونا بر واردات کشور، واردات کالاهای اساسی و نهاده های تولید از مسیر دریایی و بنادر و از مبدا  کشورهای بافاصله  دور با رعایت پروتکل های بهداشتی است که در حمل و نقل دریایی کشورها موظف به توجه به آن هستند.

لطیفی در ادامه گفت: گمرک ایران برای ممانعت از توقف یا کند شدن روند صادرات کشور طی نامه های جداگانه ای به گمرکات کشورهای ترکمنستان، پاکستان و ترکیه ، خواستار اجرایی کردن پروتکل های کنترلی و بهداشتی در مسیر ورود و خروج مرزهای مشترک توسط تیم شبکه های بهداشتی  طرفین شد و در مکاتبه های دیگری به سازمان جهانی گمرک خواستار همراه سازی اعضا برای توجه به پروتکل های بهداشتی به جای مسدود سازی مرزها شد تا دراین برهه نیز با محوریت  این سازمان مهم، همه اعضا و کشورها  همانند دوران فراگیری سارس، ابولا و انفولانزا ی حاد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، ضمن توجه به سلامت جامعه بشری ، به تجارت روان  بین کشورها هم پرداخته شود.