۰ نفر

وزارت صنعت: از جابجایی الکل صنعتی جلوگیری نشود

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 422378
وزارت صنعت: از جابجایی الکل صنعتی جلوگیری نشود

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور خواستار شد تا به کلیه استانداران، فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود که در شرایط فعلی ممانعتی برای جابجایی اقلامی مانند الکل که ماده اولیه واحدهای تولیدی مواد شوینده است، نداشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف مواد ضدعفونی‌کننده، مصرف الکل به عنوان ماده اولیه تولید در واحدهای تولیدکننده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به شدت افزایش یافت. 

پیرو این افزایش مصرف، برخی استانداران و مسئولان در راستای مصرف الکل در واحدهای تولیدی استان خود، از خروج الکل از استان تحت مسئولیت خود ممانعت کردند که این امر موجب دپوی الکل در برخی استان‌ها و کمبود الکل در برخی استان‌های دیگر شد و به این ترتیب مشکلاتی برای واحدی تولیدی که الکل کمتری به آنها می‌رسد ایجاد گردید. 

این گزارش می‌افزاید، پیرو مشکلات ناشی از این امر، وزیر بهداشت نامه‌ای به وزارت کشور نوشت و در آن مشکلات ناشی از اتفاق را ذکر کرد. 

گفتنی است پس از نامه وزیر بهداشت به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با ارسال نامه‌ای آنی در مورخ 12 اسفند 98 به استانداران سراسر کشور اعلام کرد که با عنایت به اهمیت موضوع دستور فرمائید هرگونه همکاری لازم در این زمینه با سازمان غذا و دارو صورت پذیرد. 

در این نامه آمده است: 

استانداران محترم سراسر کشور

سلام علکیم؛

با ایفاد تصویرنامه شماره 100.1661 مورخ 12 اسفند 98 وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص ممانعت برخی از استانداران محترم از عبور اقلام مورد اشاره مقتضی است با اهمیت موضوع دستور فرمائید هرگونه همکاری لازم در این زمینه با سازمان غذا و دارو صورت پذیرد.

13981215000231_Test_NewPhotoFree

گفتنی است پیرو مسائل ذکر شده حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با ارسال نامه‌ای آنی در مورخ 13 اسفند 98 به رحمانی فضلی وزیر کشور با موضوع جابجایی ملزومات بهداشتی مانند الکل، موادضدعفونی کننده با مجوز سازمان غذا و دارو اشاره کرد که مسئولین استان هایی که واحدهای تولیدی محصولات در آنجا مستقر است، از خروج الکل، ماسک و ... جلوگیری کرده که این امر نه تنها واحدهای سازنده را با مشکل مواجه ساخته، بلکه سایر تولیدکنندگان محصولات ثانوی نظیر ژل و مواد ضدعفونی‌کننده را نیز با عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز در سایر استان‌ها روبه‌رو نموده است. 

وی در این نامه آورده است: پیرو این مسئله خواهشمند است به کلیه استانداران و فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های ا جرایی ابلاغ شود که در این شرایط حساس صرفا ممانعتی از جابجایی این اقلام به عمل نیاورند. 

در نامه آنی حسین مدرس خیابان قائم مقام وزیر صنعت در مورخ 13 اسفند 98 امور بازرگانی به رحمانی فضلی وزیر کشور آمده است:

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی!

وزیر محترم کشور

موضوع: جابجایی ملزومات بهداشتی، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده با مجوز سازمان غذا و دارو

سلام علیکم؛

احتراما همانگونه که مستحضرید به لحاظ شرایط ایجاد شده ناشی از بروز و شیوع ویروس کرونا، در برخی از استان‌های کشور، حساسیت عموم مردم در زمینه رعایت نکات بهداشتی و تقاضای محصولات ضدعفونی‌کننده، الکل، ماسک و سایر ملزومات بهداشتی به طور چشمگیری افزایش یافته است، فلذا در این زمینه با هماهنگی صورت گرفته، مدیریت تأمین و عرضه اقلام مذکور توسط وزارت بهداشت و علی‌الخصوص سازمان غذا و دارو صورت می‌پذیرد. در این خصوص نیز تعدادی از واحدهای تولیدی در زمینه تولید این اقلام فعالیت مضاعف خود را آغاز کرده و نسبت به ارتقای ظرفیت تولید و عرضه در سطح کشور اقدام نموده‌اند. 

لیکن براساس گزارشات واصله، برخی از مسئولین استان‌هایی که واحدهای تولیدی محصولات درآنجا مستقر می‌باشند، از خروج الکل، ماسک و... جلوگیری کرده که این امر نه تنها واحدهای سازنده را با مشکل مواجه ساخته، بلکه سایر تولیدکنندگان محصولات ثانویه نظیر ژل و مواد ضدعفونی‌کننده را نیز با عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز در سایر استان‌ها روبه‌رو نموده است. 

با عنایت به اینکه به منظور مدیریت بهینه و تنظیم بازار، فرایند تولید، توزیع و واردات محصولات ضدعفونی‌کننده، الکل،‌ انواع ماسک و لباس یکسره توسط وزارت بهداشت (مشخصاً سازمان غذا و دارو) برنامه‌ریزی و شبکه توزیع آن مدیریت می‌شود، لذا خواهشمند است کلیه استانداران، فرمانداران محترم و مسئولان دستگاه اجرایی ابلاغ گردد در این شرابط حساس ضرفا ممانعتی از جابجایی این اقلام به عمل نیاورند و با هماهنگی و مجوز سازمان غذا و دارو، جابجایی و خروج اقلام مورد نظر و محموله‌های پزشکی و درمانی از واحدهای تولیدی امکان‌پذیر گردد و در این خصوص از هرگونه نگاه بخشی و منطقه‌ای جداً پرهیز نمایند. 

13981215000233_Test_NewPhotoFree

گفتنی است حسین مدرس خیابان در خصوص این که چرا برخی استانداران اجازه جابجایی الکل و مواد ضدعفونی‌کننده را نمی‌دهند، گفت: آنها می‌خواهند که این مواد نظیر الکل در استان تحت مسئولیت خودشان مصرف شود، در حالی که باید نگاه در شرایط فعلی، ملی باشد. 

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اظهار داشت: برای جبران این مسائل، اقدامات زیادی انجام شده، ضمن اینکه صادرات الکل ممنوع اعلام شده و با چند برابر شدن تولید، به زودی مشکلات ناشی از کمبود مواد ضدعفونی‌کننده حل خواهد شد.