۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش تجارت خارجی نیمه اول سال علائم بدی را هشدار می‌دهد/ بی‌مشکل‌ترین کشوری که با ما ارتباط دارد چین است

۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 386967
کاهش تجارت خارجی نیمه اول سال علائم بدی را هشدار می‌دهد/ بی‌مشکل‌ترین کشوری که با ما ارتباط دارد چین است

رییس اتاق ایران و چین تاکید کرد: نقش ما در تجارت بین‌المللی سال به سال در حال کاهش است که این علائم بدی را هشدار می‌دهد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به آمار واردات و صادرات نیمه اول سال 98 اظهار کرد: در نیمه نخست امسال صادرات و واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده و به طبع میزان تجارت با چین نیز از این روند مستثنی نبوده است اما اگرچه میزان تجارت ما از لحاظ کمی نزولی بوده اما به طور کلی صادرات کاهش نداشته است.

وی درباره دلایل موثر بر کاهش ارزش مبادلات بیان کرد: از آنجا که واردات 1400قلم کالا به کشور ممنوع است مسلما ارزش واردات هم کاهش یافته؛ از طرفی در شرایط عادی کالای ما باید با ال سی فروخته شود درحالیکه مبادلات ما درحال حاضر به صورت تی تی یعنی نقدی است و از این رو انتقال پول از هرجای دنیا با مشکل روبه رو می‌شود که این موضوع نیز تاثیر عمده‌ای در کاهش حجم مبادلات داشت.

رییس اتاق ایران و چین درواکنش به وضعیت تجارت با چین افزود: اگر کسی بگوید ما در تجارت خارجی مشکل نداریم پس یعنی نمی‌داند کجا زندگی می‌کند اما می‌توانیم بگوییم بی‌مشکل‌ترین کشوری که با ما ارتباط دارد چین است که البته این به مفهوم نبود مشکل نیست.

او همچنین درباره وضعیت بازگشت ارز صادراتی از چین گفت: بازگشت ارز از همه کشور‌ها مشکل دارد اما از چین با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

حریری درباره آینده تجارت خارجی کشور تصریح کرد: به طور کلی نقش ما در تجارت بین‌المللی سال به سال رو به کاهش است که این علائم بدی را هشدار می‌دهد و اگر با روند فعلی پیش برویم تجارت خارجی ما در آینده وضعیت خوبی نخواهد داشت.