۰ نفر

وجود تنها یک کارشناس برای نظارت بر شرکت‌های بازرسی!

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵
کد خبر: 372554
وجود تنها یک کارشناس برای نظارت بر شرکت‌های بازرسی!

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به وجود ۳۰۰۰ تجهیز بازی و ۲۴ خط تله‌کابین و تلسیژ در کشور و حضور تنها یک کارشناس برای کنترل شرکت‌های نظارتی، اعلام کرد که علاوه بر تجهیزات شهربازی‌ها، تجهیزات بازی در پارک‌ها و مهدکودک‌ها نیز بررسی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امروز (شنبه) محمودرضا طاهری در نشستی خبری اظهار کرد: با وجود اینکه اداره استاندارد تهران به عنوان پایتخت باید زیرساخت‌های جامع داشته باشد، اما این شهر از حیث زیرساخت‌های لازم در زمینه استاندارد، استانی محروم است.

وی افزود: برای مثال بالغ بر ۳۰۰۰ تجهیز بازی و ۲۴ خط تله‌کابین و تلسیژ در تهران وجود دارد که از سوی شرکت‌های بازرسی کنترل می‌شوند، اما فقط یک کارشناس بر این شرکت‌ها نظارت می‌کند.

این در حالی است که به گفته این مقام مسئول، در سایر استان‌ها که تعداد تجهیزات بازی کمتر است نیز یک کارشناس برای نظارت بر شرکت‌های بازرسی حضور دارد.

مدیرکل استاندارد استان تهران ادامه داد: تمام تجهیزات بازی در شهربازی‌های استان تهران که در حال فعالیت هستند،‌ گواهی بهره‌برداری اخذ کردند و آن‌هایی که گواهی ندارند، پلمپ شدند.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان اداره استاندارد تهران و شهرداری خبر داد که در نتیجه آن سال گذشته حدود ۳۰۰۰ تجهیز بازی و نصب آن‌ها در پارک‌ها و مهد کودک‌ها کنترل شدند.

طاهری در ادامه با بیان اینکه هنوز یکی از ساختمان‌های اداره کل استاندارد تهران استیجاری است، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار به این بخش در سال جاری ساختمان این اداره به بهره‌برداری برسد.

برای تامین مواد اولیه تجهیزات آزمایشگاه‌های مرجع پول کافی نداریم

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ارزبر هستند، تصریح کرد: با افزایش نرخ دلار و ثابت ماندن اعتبارات نمی‌توانیم به راحتی تجهیزات مورد نیاز پنج آزمایشگاه‌ مرجع خود را که ۳۳۰ آزمایشگاه دیگر را کنترل می‌کنند، تامین کنیم.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به تخصیص اعتبار سالانه ۷ میلیارد تومانی به این بخش، گفت: این اعتبار در سال جاری فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود.

صدور ۳۵ گواهی استاندارد برای محصولات دانش‌بنیان

این مقام مسئول در ادامه از انتخاب تهران به عنوان استان پایلوت برای صدور گواهی محصولات دانش‌بنیان خبر داد و گفت که در سال گذشته ۳۵ گواهی استاندارد برای محصولات دانش‌بنیان صادر شده و صدور این گواهی امسال در ۱۲ استان دیگر نیز آغاز خواهد شد.

طاهری یکی از انتطارات مردم از سازمان ملی استاندارد را توجه به کالاهای سلامت‌محور عنوان کرد و گفت: تعرفه کالاهای سلامت‌محور تغییر کرده و علاوه بر محصولات غذایی شامل کالاهای دیگری همچون اسباب‌بازی، عینک و هوا نیز می‌شود. بنابراین هر روز به وظایف سازمان ملی استاندارد و اداره کل استاندارد تهران اضافه می‌شود، اما زیرساخت‌ها تغییر نمی‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه تنها مرجع صدور گواهی حلال، سازمان استاندارد است، از صدور گواهی‌ حلال در سال جاری از سوی استاندارد استان تهران خبر داد و گفت: صنعت حلال می‌تواند برای کشور و صادرکنندگان درآمدزا باشد و اکنون حتی در کشورهایی که مسلمان نیستند نیز، به گواهی حلال بها می دهند.

مدیرکل استاندارد استان تهران در ادامه با اشاره به افزایش مصرف نانو در کشور، یکی دیگر از اقدامات استاندارد تهران در سال جاری را صدور گواهی برای محصولات نانو عنوان کرد که امسال از تهران آغاز می‌شود.

نقص آسانسور سازمان ملی استاندارد دو سال و نیم پیش اتفاق افتاد

این مقام مسئول با بیان اینکه کنترل ادواری آسانسورها از حدود سه سال پیش مشمول مقررات استاندر اجباری شد، گفت: اداره کل استاندارد تهران اولین بار آسانسور سازمان ملی استاندارد را بررسی کرد که این آسانسور مشکل داشت و به دستور رئیس این سازمان پلمب شد تا رفع عدم انطباق صورت بگیرد.

وی افزود: افزایش تعداد پلمب‌ها و حوادث مربط به آسانسور به علت افزایش تعداد آسانسورها است، به طوری که در سالهای گذشته سالانه بیش از ۱۵ هزار گواهی استاندارد آسانسور صادر شده است.

طاهری با بیان اینکه گواهی آسانسور یک ساله صادر می‌شود و قرارداد تعمیر و نگهداری آن باید ماهانه باشد، تصریح کرد: علت اصلی حوادث مربوط به آسانسورها این است که تعمیر و نگهداری به موقع انجام نمی‌شود و اگر این اقدامات به موقع انجام شود، حوادث به حداقل می‌رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر یک ساختمان برای اولین بار نتواند گواهی استاندارد دریافت کند، شهرداری به آن ساختمان پایان کار نمی‌دهد، اظهار کرد: اما برای گواهی ادواری به دنبال پیدا کردن سازوکاری برای کنترل تعمیر و نگهداری به موقع آسانسورها هستیم.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد که طبق تبصره قانون ۲۰ تقویت و توسعه استاندارد، برگزاری هر همایش با موضوع کیفیت و استاندارد نیز مستلزم دریافت مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد است و شرکت‌های مختلف باید به این موضوع توجه کنند.