۰ نفر

معاون وزیر نفت در واکنش به گزارش اقتصاد آنلاین؛

آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در فروردین ۱۴۰۲

۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۱۳
کد خبر: 707176
آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در فروردین ۱۴۰۲

پس از انتشار گزارشی در اقتصاد آنلاین درباره‌ی عقب‌ماندگی دولت در طرح‌های پالایشگاهی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، از آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در فروردین ۱۴۰۲ خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، تاکنون هیچ‌یک از برنامه‌‌های اصلی وزارت نفت برای کلنگ‌ زنی طرح‌ های پتروپالایشی به سرانجام نرسیده است؛ وزیر نفت سال گذشته در وعده‌ای اعلام کرد حداقل یک‌میلیون بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده شود. 

جلیل سالاری، پیش از این در تیرماه گفته بود: «در چند روز آینده با حضور وزیر نفت، کلنگ ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به زمین خواهد خورد.»

اما سالاری امروز گفته است: «پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ میلیون بشکه نفت که قرار بود پایان امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود، بنا به دلایلی در فروردین‌ماه آغاز می‌شود. این طرح که در قالب یک پتروپالایشگاه تعریف شده است، افزون بر سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند. ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، محصولات شیمیایی است.گازوئیل سهمی قابل‌توجه در فرآورده‌های تولیدی این پتروپالایشگاه دارد و ۳۵ درصد از محصولات تولیدی در این پالایشگاه را گازوئیل، ۱۵ درصد بنزین، ۱۱ درصد پروپیلن، ۱۰ درصد سوخت جت، ۹ درصد اتیلن، ۸ درصد نفت کوره، ۵ درصد پارازایلن و ۲ درصد را بنزن تشکیل خواهد داد.»

دولت برای تحقق وعده افزایش یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایشگاهی کشور، احداث هشت طرح پتروپالایشی در نظر گرفته بود که بخشی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن، از طریق سرمایه‌های مردمی و بخشی دیگر، توسط نهادهای عمومی و خصولتی تامین شود.

نکته مهم اینجاست که به گفته مدیرعامل طرح پتروپالایشگاه غدیر، برای اجرای این طرح به بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. این عدد به‌خوبی نشان می‌دهد اجرای این طرح‌ها تقریبا نشدنی است اما وزارت نفت اصرار داشت که این طرح‌ها قابلیت اجرایی دارد.

طرح‌های پالایشی دولت با اما و اگرهای بسیاری همانند سرمایه‌گذاری و قرارداد تامین خوراک و ... همراه بوده است؛ حال باید دید این طرح‌ها به سرانجام خواهد رسید.