۰ نفر

باوجود وعده های جسورانه شرکت های نفت و گاز؛

در سال 2022 گازسوزی کاهش نیافت

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 704556
در سال 2022 گازسوزی کاهش نیافت

باوجود وعده‌های جسورانه چندین شرکت نفت و گاز، بسیاری از آنها نتوانستند شعله‌ور شدن گاز طبیعی خود را در سال 2022 کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس؛ با افزایش فشار سازمان‌های زیست محیطی و دولت‌ها برای کاهش انتشار کربن، آیا سال 2023 بهتر خواهد بود؟ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) درباره چگونگی تأثیر شعله‌ور شدن گاز بر تغییرات آب و هوا در صورت عدم مهار سریع و همچنین تأثیر منفی متان ناشی از گازهای شعله‌ور بر سلامت مردم، هشدار داده است. در حالی که برخی از شرکت‌ها، مانند اکسون، پیشرو در کاهش شعله‌ور شدن گاز خود از عملیات نفتی هستند، ایالات متحده امیدوار است به اهداف اقلیمی خود دست یابد، به همین دلیل مقررات سخت‌گیرانه‌تری مورد نیاز است.

در سال 2021، با بازگشت تقاضای نفت و گاز به سطوح قبل از همه‌گیری، شعله‌ور شدن گاز حدود 1 درصد افزایش یافت و تقریباً 143 میلیارد متر مکعب گاز در سراسر جهان شعله‌ور شد. این تقریباً معادل کل مقدار گاز وارد شده به آلمان، فرانسه و هلند است. همچنین معادل حدود 270 میلیون تن CO2 و تقریباً 8 میلیون تن متان است که در جو آزاد می‌شود. مقصران اصلی با انتشار نیمی از گازهای مشعل شده در سطح جهان، روسیه، عراق، ایران، ایالات متحده و الجزایر بودند. در سناریوی انتشار صفر خالص تا سال 2050، تمام شعله‌های گاز غیراضطراری تا سال 2030 متوقف می‌شوند و شعله‌ور شدن گاز تا حدود 90 درصد کاهش می‌یابد.

علاوه‌بر نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی، کارشناسان نگرانی‌های بهداشتی بیشتری را در مورد شعله‌ور شدن در سال‌های اخیر مطرح کرده‌اند. مطالعه‌ای که در سال 2022 منتشر شد نشان داد که متان بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌شد از طریق شعله‌ور شدن گاز در جو منتشر می‌شود. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان نشان داد که فرآیند فعلی شعله‌ور شدن گاز کمتر از آنچه تخمین زده می‌شود موثر است، به این معنی که تا پنج برابر بیشتر متان در هوا منتشر می‌شود.

صنعت انرژی و تنظیم‌کننده‌ها فرض می‌کنند که شراره‌ها دائما روشن می‌شوند، به این معنی که 98 درصد متان را می‌سوزاند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از عملیات‌ها بین 3 تا 5 درصد مواقع دارای شراره‌های بدون روشنایی هستند و وقتی روشن می‌شوند، بسیاری از آنها با راندمان پایین کار می‌کنند. این باعث می‌شود که میانگین راندمان موثر در شعله‌ور شدن به حدود 91 درصد کاهش یابد. جان گلدشتاین، مدیر ارشد امور نظارتی و قانونگذاری EDF، اظهار داشت: «این مطالعه به مجموعه تحقیقاتی رو به رشدی می‌افزاید که به ما می‌گوید صنعت نفت و گاز مشکل آتش‌سوزی دارد.» گلدشتاین افزود: "آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره مدیریت زمین باید راه حل‌هایی را اجرا کنند که می‌تواند به پایان دادن به تمرین معمولی شعله‌ور شدن کمک کند."

در حوضه پرمین، در اواخر سال 2022، ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که اپراتورها قرار است میزان شعله‌ور شدن گاز را به‌دلیل کمبود ظرفیت برای ارسال آن به نقاط دیگر افزایش دهند. در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن بر انرژی روسیه، عملیات در حوضه پرمین در سال گذشته به‌دلیل فشارهای دولت آمریکا برای تحویل بیشتر نفت خام ملی تقویت شده است. خطوط لوله به سرعت اشباع شده‌اند و چندین توسعه خط لوله هنوز تکمیل نشده است. این امر باعث شد تا تولیدکنندگان با اولتیماتوم افزایش مقدار گاز مشتعل شده از عملیات یا کاهش تولید نفت خام - مورد نیاز برای تضمین امنیت انرژی آمریکا روبرو شوند. باوجود نگرانی از افزایش شعله‌ور شدن، اپراتورها تاکنون موفق به کاهش برنامه‌های شعله‌ور شده‌اند، اما با توجه به افزایش بیشتر تولید ملی در سال 2023، این مشکلی است که تولیدکنندگان همچنان با آن مبارزه خواهند کرد.

در ماه‌های اخیر، به دلیل نگرانی از اینکه شرکت‌های نفت و گاز به اندازه کافی برای کاهش مشعل‌گذاری انجام نمی‌دهند، درخواست‌های بیشتری برای مقررات سخت‌گیرانه‌تر و ممنوعیت زودتر مشعل‌گذاری گاز مطرح شده است. در ماه فوریه، دموکرات‌های کنگره نامه‌ای نوشتند و از آژانس حفاظت از محیط زیست درخواست کردند که پیشنهاد خود را برای تنظیم مقررات انتشار گاز متان ناشی از شعله‌ور شدن گاز تقویت کند. این نامه عمومی به امضای ۷۶ نماینده مجلس رسیده است. این کشور به شرکت‌های نفت و گاز به دلیل انجام ندادن کافی برای کاهش انتشار گاز متان در راستای اهداف آب و هوایی حمله کرد.

در این نامه آمده است: «در حالی که پیشنهاد تکمیلی گام‌های مهمی برای کاهش آلودگی ناشی از شعله‌ور شدن معمول گاز در چاه‌های نفت برداشته است، تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در برابر این عمل مضر برای کاهش آلودگی و حفظ سلامت ضروری است.»

 

اما این همه غم و اندوه نیست، زیرا به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها تلاش‌های قابل توجهی را برای محدود کردن شیوه‌های شعله‌ور گاز خود انجام می‌دهند. در ماه ژانویه، اکسون اعلام کرد که تولید گاز معمولی در حوضه اصلی شیل آمریکا را متوقف کرده و از درخواست برای مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد شعله‌ور شدن رقبا حمایت می‌کند. مت کولسار، دانشمند ارشد محیط زیست اکسون، گفت: "این زمین بازی را یکسان می کند." وی افزود: "ما به مقررات قوی نیاز داریم، بنابراین مهم نیست که چه کسی مالک این تاسیسات است" یا در کجا در سراسر جهان فعالیت می کند.

با این حال اکسون اخیراً به دلیل عدم ارائه گزارش اولیه مبنی بر انتشار گاز گلخانه ای فوق العاده قوی متان در حوضه پرمین در ماه فوریه که قوانین ایالتی را نقض کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از اینکه تصاویر ماهواره‌ای جدید در دسترس قرار گرفت که غلظت بالای متان را در منطقه نشان می‌داد، اکسون مجبور شد علناً یک اشتباه در گزارش‌دهی را تصدیق کند.

علیرغم وعده‌های بزرگ شرکت‌های بزرگ نفت و گاز، به نظر می‌رسد بسیاری از آنها اشتباهات خود را در شیوه‌های شعله‌ور گاز خود تکرار می‌کنند و در راستای اهداف آب و هوایی عمل نمی‌کنند. اگرچه گام‌های مثبتی در تلاش برای مهار شعله‌ور شدن گاز، از سوی شرکت‌هایی مانند اکسون، وجود داشته است، اما عدم گزارش دقیق انتشار گازهای گلخانه‌ای، طبیعتاً محیط‌بانان را نسبت به تعهد خود به تعهدات اقلیمی خود محتاط کرده است. این بدان معناست که بعید است ایالات متحده به هدف 2030 آژانس بین المللی انرژی برای پایان دادن به همه آتش سوزی‌های غیر اضطراری دست یابد، مگر اینکه مقررات سخت گیرانه‌تری برای شرکت های نفت و گاز وضع شود.