۰ نفر

روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرد

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 703230
روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرد

مدیرعامل پی‌کی‌ان اورلن می‌گوید روسیه عرضه نفت خط لوله به لهستان را متوقف می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، دانیل اوبایتک، مدیر اجرایی پالایشگاه لهستانی PKN Orlen (PKN.WA) روز شنبه گفت که روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرده است.

اوبایتک در توییتر نوشت: «ما به طور مؤثر در حال تأمین منابع هستیم. روسیه عرضه به لهستان را متوقف کرده است که ما برای آن آماده‌ایم. تنها 10 درصد نفت خام از روسیه می‌آید و ما آن را با نفت از منابع دیگر جایگزین خواهیم کرد.»

PKN Orlen گفت که می‌تواند پالایشگاه‌های خود را به طور کامل از طریق دریا تأمین کند و توقف عرضه خط لوله بر تحویل بنزین و گازوئیل به مشتریان تأثیری نخواهد داشت.

از ماه فوریه، پس از پایان قرارداد با روسنفت روسیه، اورلن تحت قراردادی با شرکت تاتنفت روسیه، نفت دریافت می‌کند.

دروژبا از تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین علیه روسیه وضع کرده، مستثنی شده است.

این خط لوله که نفت لهستان و آلمان و همچنین مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی را تآمین می‌کند، از تحریم‌ها خارج شد تا به کشورهایی که گزینه‌های محدودی برای تحویل جایگزین دارند کمک کند.

پس از حمله به اوکراین و قبل از تحریم اتحادیه اروپا از طریق دریا، اورلن، خرید نفت و سوخت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد. سبد عرضه این شرکت اکنون شامل نفت غرب آفریقا، دریای مدیترانه، خلیج فارس و خلیج مکزیک است. اورلن همچنین از سال 2022 با آرامکو قرارداد دارد.

منابع دریایی از طریق یک پایانه نفتی در گدانسک در دریای بالتیک به لهستان می‌رسد که  ظرفیت آن بالاتر از حجمی است که می‌تواند توسط پالایشگاه‌های لهستانی فرآوری شود و تا حدی برای تأمین نفت پالایشگاه‌های آلمان شرقی که به دروژبا مرتبط هستند، استفاده می‌شود.