۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی قیمت نفت / بازار مجددا چشم انتظار مذاکرات ایران و آمریکا

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبر: 534114
عقب نشینی قیمت نفت / بازار مجددا چشم انتظار مذاکرات ایران و آمریکا

به دنبال نگرانی مجدد از افزایش عرضه نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین - مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق هسته‌ای هستند که انتظار می‌رود افزایش عرضه نفت خام از سوی ایران را به دنبال داشته باشد، قیمت نفت پس از رسیدن به بالاترین حد چند ساله اخیر، عقب‌نشینی کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه آگوست، به دنبال صعود به قیمت 72دلار و 27سنت در اوایل جلسه معاملاتی که بالاترین سطح آن از می 2019 بود، 66سنت معادل 09درصد کاهش یافت و به 71دلار و 23سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه جولای نیز برای نخستین بار از اکتبر 2018 کانال 70دلاری را لمس کرد، اما پس از آن روند نزولی در پیش گرفت و با 52سنت معادل 0.8درصد افت، به قیمت 69دلار و 10سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

آوتار ساندو، مدیر ارشد کامودیتی‌های Phillips Futures در سنگاپور اذعان داشت که ممکن است سرمایه‌گذاران برخی از قراردادها را به منظور کسب سود، زمانی که وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا وارد کانال 70دلاری شد، فروخته باشند.

وی افزود: "نگرانی اصلی در خصوص بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار است؛ اما من گمان نمی‌کنم که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران توافق حاصل شود."

همچنین از طرفی آمار ارائه شده در روز دوشنبه نشان داد که واردات نفت خام چین در ماه می نسبت به سال گذشته 14درصد کاهش یافته که این عامل نیز باعث افت بازار شد.

با این حال، از آنجا که دولت محدودیت‌های کووید-19 را در ایالات متحده و اروپا کاهش داده و باعث بهبود تقاضای سوخت در این مناطق شده، قیمت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در طول دو هفته گذشته افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران، به رغم کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه توسط تولیدکنندگان اوپک پلاس، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت از عرضه در نیمه دوم سال 2021 پیشی بگیرد.

از سویی دیگر، کاهش سرعت مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 و همچنین کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکایی، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

ایران و قدرت‌های جهانی در تاریخ 10ژوئن در وین وارد دور پنجم مذاکرات می‌شوند که می‌تواند شامل لغو تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر صادرات نفت ایران باشد.

در حالی که نماینده اتحادیه اروپا، هماهنگ‌کننده مذاکرات اذعان داشت که توافق در این هفته حاصل می‌شود، دیگر دیپلمات‌های ارشد گفته‌اند که سخت‌ترین تصمیمات هنوز در پیش است.

تحلیلگران انتظار دارند ایران، که انتخابات ریاست جمهوری آن در تاریخ 18ژوئن برگزار می‌شود، با لغو تحریم‌ها میزان تولید خود را 500هزار تا 1میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در ایالات متحده، با کاهش سرعت حفاری، تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی برای نخستین بار در شش هفته گذشته کاهش یافت.