۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خسارت ۴۰میلیارد دلاری به کشور/ ژنرال نفتی پاسخ می‌دهد

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶
کد خبر: 481752
خسارت ۴۰میلیارد دلاری به کشور/ ژنرال نفتی پاسخ می‌دهد

نماینده تهران با طرح این سوال که چرا با روی کار آمدن دولت روحانی، وزیر نفت پای شرکت های داخلی را در توسعه فاز یازده پارس جنوبی کوتاه کرد، مدعی شده عدم النفع از تولید میادین مشترک فرزاد A و B سبب وارد آمدن خسارت 40 میلیارد دلاری به کشور شده است.

اقتصادآنلاین - محمد عبدی؛ حدود یک سال پیش بود که وزیر نفت در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تکمیل فاز 11 پارس جنوبی و توسعه تولید از میادین مشترک نفتی فزراد B خبر داد.

این در حالی بود که پیش از این در اردیبهشت سال 97 و پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا، شریک فرانسوی توسعه فاز 11 پارس جنوبی در چشم برهم زدنی قرارداد خود با ایران را بدون پرداخت هیچ غرامتی ترک کرد.

یک سال پس از آن و در مهرماه 98، شرکت آی.پی.سی.آی چین نیز بدون پرداخت جریمه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرد. در قرارداد آی.پی.سی که بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه و سی.ان.پی.سی.آی چین و پتروپارس ایران منعقد شد، مقوله تحریم‌های اقتصادی برای ایران یک مقوله فورس تلقی نشده بود. به این معنی که در صورت بازگشت تحریم ها این شرکت‌ها می‌توانستند بدون پرداخت هزینه ای قرارداد را ترک کنند و این بود نقطه ننگ این قرارداد که متاسفانه طرف ایرانی در زمان تنظیم بدان توجهی نکرده بود.

البته در خصوص عدم بکارگیری توان داخل در راه اندازی و توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی وزیر نفت این طور پارسخ داد که: می‌خواستیم برای طرح توسعه این فاز سرمایه خارجی جذب کنیم، ضمن اینکه سکوی فشار افزایی نیز برای ما مهم بوده است و پتروپارس قرار بود در کنار این شرکت‌ها کار یاد بگیرد.  

زنگنه تصریح کرد: من معتقد نیستم در همه کارها باید از روز نخست دکترا بگیریم، گرچه داریم همین کار را می‌کنیم، اما این روش درستی نیست.

در خردادماه امسال اما وزیر نفت اعلام کرد: در صورت اجرایی شدن برنامه فعلی وزارت نفت، در ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم در تابستان سال ۱۴۰۰، شاهد آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی که یک فاز مرزی و تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است، خواهیم بود.

ولی روز گذشته و پس از گذشت یک سال از خروج تمام شرکای خارجی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، علی خضریان نماینده تهران در صفحه شخصی خود بحث سوال از وزیر نفت در خصوص عدم بکارگیری شرکت‌های داخلی در توسعه فاز 11 پارس جنوبی و همچنین اجرایی نشدن برنامه افزایش تولید از میادین مشترک فرزاد A و B را مطرح کرد.

به گفته نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، خسارت ۴۰ میلیارد دلاری به کشور با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره دوران ریاست بیژن زنگنه بر وزارت نفت و با دستور مستقیم ایشان مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت داخلی، توسعه میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به امید وارد کردن شرکت‌های خارجی، از جمله توتال بد قول و بد عملکرد، به مدت ۷ سال متوقف گردید.

‌ضمن اینکه اقدامی نیز در خصوص توسعه و تولید از میادین مشترک فرزاد A و B صورت نپذیرفته است و از بابت این عدم‌النفع، خسارت ۴۰میلیارد دلاری به کشور وارد شده است.

‌وی افزود: با طرح سوال از وزیر نفت خواسته‌ام در این خصوص که موجب زیان هزار هزار میلیارد تومانی به کشور شده است، توضیح دهند.

این مبالغ از سرجمع کل بودجه یکسال کشور در شرایط فعلی بیشتر است و ما در مجلس از محاکمه متخلفین و اهمال کنندگان در حق بیت‌المال و انفال کوتاه نخواهیم آمد. در صورت لزوم پیگیری‌های قضایی را نیز آغاز خواهیم کرد و به مردم این قول را می‌دهیم که تا آخر پیگیر حقوق از دست رفته آنان خواهیم بود.

WhatsApp Image 2020-11-15 at 10.20.58 AM

WhatsApp Image 2020-11-15 at 10.21.10 AM