۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

ادامه تحریم خط لوله نورد استریم۲ در جهت تقویت صادرکنندگان آمریکایی/ آلمان بر سر دوراهی منفعت از گاز روسیه

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۲
کد خبر: 469248
ادامه تحریم خط لوله نورد استریم۲ در جهت تقویت صادرکنندگان آمریکایی/ آلمان بر سر دوراهی منفعت از گاز روسیه

درحالی آمریکا مسئله تحریم خط لوله نورد استریم 2 که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کند را طولانی کرده که تنها 150 کیلومتر از راه اندازی این خط باقی مانده است و درصورت تکمیل آن صادرکنندگان گاز آمریکا بخش بزرگی از مشتریان خود را در اروپا از دست می دهند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ تا پایان تکمیل خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا تنها 150 کیلومتر باقی مانده که این قسمت از آب های آلمان و دانمارک عبور خواهد کرد اما با مسمویت الکسی ناوالنی منتقد پوتین، مخالفت ها در خصوص تکمیل خط لوله نورد استریم 2 از سوی آمریکا و متحدانش در آلمان افزایش یافت.

گفتنی است آنگلا مرکل صدراعظم آلمان این روزها با فشاری مضاعف برای تجدیدنظر در ادامه همکاری با روسیه در باب پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» مواجه است.

اگر تا پیش از این، فقط آمریکا بود که به طمع فروش منابع انرژی خود به بزرگترین اقتصاد اروپا، آلمان را از شراکت با روسیه منع می‌کرد؛ این بار صداهایی از داخل دولت ائتلافی برلین، چنین تقاضایی را مطرح می‌کند.

در صورت تکمیل خط لوله نورد استریم 2 از روسیه به آلمان، قیمت گاز در اروپا کاهش قابل توجهی خواهد داشت. آمریکا تمام تلاش خود را برای توقف این پروژه انجام می‌دهد.اگر نورد استریم 2 ناتمام باقی بماند، قیمت شاخص گازTTF اروپا در سال آینده میلادی حدود 4 دلار در هر واحد گرمایی خواهد بود ولی اگر این پروژه در اوایل 2021 تکمیل شود، متوسط قیمت گاز در اروپا در سال آینده 3 دلار خواهد بود.

این در حالی است که افتتاح این خط لوله ضرر بزرگی به صادرکنندگان گاز آمریکا وارد خواهدد کرد. از سویی دیگر آمریکا بر این باور است که قدرت نفوذ روسیه در اروپا با راه اندازی این خط چندین برابر شده و وابستگی شدیدی میان کشورهای اروپایی به گاز ارزان روسیه پیش می آید.

حال توپ در زمین آلمان است تا تصمیم بگیرد از گاز ارزان قیمت روسیه بهره مند شود یا در زمین امریکا بازی کند.