۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

شوآف آقای وزیر با پویش الف ب/ ابرچالش مدیریت در وزارت نیرو

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 456084
شوآف آقای وزیر با پویش الف ب/ ابرچالش مدیریت در وزارت نیرو

در حالی پویش هفتگی الف ب از سوی وزارت نیرو برای افتتاح طرح های آبی با حضور وزیر اجرا می شود که مشکلات اصلی در حوزه آب بسیاری از مناطق محروم کشور از جمله غیزانیه هنوز مرتفع نشده است.

اقتصادآنلاین - محمد عبدی؛ حدود دو دهه از آغاز تنش آبی در خاورمیانه می‌گذرد و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست به صورتی که تا قبل از بارندگی‌های اخیر ۹۵ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی بود و تبعات متعددی از قبیل گرد و غبار و آلودگی‌های زیست محیطی ،  کاهش تولید کشاورزی، منازعات داخلی و منطقه‌ای و... را کم و بیش شاهد بودیم. تا اینکه با بارندگی مقطعی و پرحجم در دوسال اخیر به صورت موقت از این فشارهای ناشی از کم آبی کاسته شده است.  

ایران به قرار گرفتن در  اقلیم خشک و نیمه‌خشک، سوء مدیریت وتخصیص منابع و مصرف ناصحیح  با اَبرچالش آب روبه‌روست و این ابرچالش از مسیرهای متعدد امکان تبدیل شدن به نزاع‌های داخلی و بحران امنیت ملی را دارد. علاوه بر شرایط اقلیمی، تنوع قومی،مذهبی و فقر ناشی از توسعه نامتوازن  و دوری از مرکز، بویژه در استان‌های شرقی، غربی و جنوب‌غربی کشور از جمله عواملی است که تأخیر در پذیرفتن بحران آب، تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. در این بین مدیریت صحیح و تاثیرگذار در شناسایی عوامل ایجاد این ابرچالش و تلاش در مسیر رفع آنها نقش اساسی را دارد.  

حوادث غیزانیه ومشکلات آب و فاضلاب در مناطق مختلف کشور حاصل برنامه ریزی نامناسب و غیرحرفه‌ای در اجرای پروژه‌های آب وبرق کشور و عدم توجه به اولویت‌ها از سوی نهاد متولی آن یعنی وزارت نیرو است.

وزارت نیرو از سال گذشته با اجرای پویش الف – ب سعی بر بهره برداری از پروژه‌های کوچک و بزرگ در قالب این طرح دارد اما نکته و نقد جدی که بر این پویش وارد است، عدم برنامه ریزی صحیح زمانی و الویت‌های ویژه در این پویش است به صورتی که وزیر نیرو با حضور و افتتاح پروژه هایی مانند آبرسانی به شهرک امیرکبیر اراک که شهرکی خوش نشین و عمده مالکان آن به صورت اقماری و درایام تعطیلات از شهر اراک به این شهرک تازه تاسیس می‌آیند در اردیبهشت ۹۹ آن را بر غیزانیه  و شهرستان‌های اهواز الویت می‌دهد.

این نوع افتتاح‌ها نشان از برنامه ریزی نامناسب برای تخصیص بودجه  و مدیریت و پیگیری پروژه‌ها با الویت مناطق کمتر توسعه یافته و دور از مرکز دارد.

این شیوه عملکرد وزارت نیرو و معاونت آبفای آن که متولی آن است کار را به جایی رسانده که پس از بازخوردهای شدید مردم در فضای مجازی، رهبری و رییس جمهور نیز به موضوع مشکل آب غیزانیه ورود کردند و در تماسی تلفنی رییس جمهور با وزیرنیرو در این خصوص تاکید ویژه داشت.

 هر چند که شاید وزارت نیرو این توجیه را بیاورد که زمان بندی در این پویش بر اساس پروژه‌های آماده افتتاح است  اما این نیز توجیه قابل قبولی نیست و این وزارت خانه می‌بایست با برنامه زیری دقیق ضمن توجه به کانون‌های این ابرچالش ایران، پروژه‌های این مناطق را در الویت زمانی و ‌بودجه‌ای قرار دهد.

اما به نظر می‌رسد دقت سیاست‌گذار در تعیین الویت‌ها و توجه به مناطق محروم در جلوگیری از اتفاقات پیش‌بینی ‌پذیری مانند غیزانیه موثر بوده و از بروز سناریوهای امنیتی پیش گیری می‌کند مانند آن‌چه در آبان ۹۸ و خرداد ۹۹ در خوزستان اتفاق افتاد.