۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

افت و خیز آمریکایی نفت/ تقابل کرونا و افت تولید

۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۸
کد خبر: 452317
افت و خیز آمریکایی نفت/ تقابل کرونا و افت تولید

درحالی نگرانی ها از شیوع موج دوم کرونا در امریکا، قیمت نفت در هفته گذشته را تحت تاثیر قرار داد که انتشار گزارش هایی از روند کاهشی تولید نفت و همچنین افت تعدا دکل های فعال نفت در آمریکا، قیمت را در پایان هفته صعودی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حالی نفت آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را پشت سر گذاشت که در محدوده مثبت نوسانات نسبتا قابل توجهی را تجربه نمود.

در این بین شاخص برنت در رقم 43 دلار و 24 سنت به کار خود در هفته گذشته پایان داد و این در حالی بود که روز پنجشنبه به دلیل انتشار اخبار در خصوص نگرانی ها از شیوع کرونا، قیمت نفت افت محسوسی را تجربه کرده بود.

همچنین شاخص وست تگزاس نیز در پایان هفته به رقم 40 دلار و 55 سنت رسید که البته نقطه آغاز به کار هفته این شاخص نیز دقیقا در همین محدوده 40 دلار و 50 سنت گزارش شده بود.

از مهم ترین دلایل رشد قیمت نفت در پایان هفته می توان به انتشار گزارشی از افت تولید آمریکا و همچنین کاهش تعداد دکل های فعال نفتی این کشور اشاره کرد.

پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را از تقاضای جهانی نفت در سال 2020 را افزایش داد قیمت نفت روز جمعه شاهد بیش از 2 درصد رشد بود اما رکورد شکنی تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا موجب تعدیل انتظارات در مورد ترمیم سریع تقاضا برای انرژی شد.

عاملی دیگری که سبب رشد قیمت ها شد آمارهایی بود که نشان داد شرکت های انرژی آمریکایی تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز فعال خود را برای دهمین هفته متوالی کاهش داده اند.

مجموعه ای از آمارهای اقتصادی از جمله افزایش بی سابقه دستمزدهای ماهانه نشان از احیای فعالیت های تجاری در آمریکا طی ماه ژوئن دارد.

قیمت نفت خام آمریکا در مجموع معاملات هفتگی تغییر ناچیزی را شاهد بود اما نفت برنت حدود یک درصد رشد داشت.

آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس پیش بینی کرده که میزان تقاضای جهانی برای نفت خام در سال 2020 به 92.1 میلیون بشکه در روز برسد. این پیش بینی 400 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است.

با این وجود، ابتلای بیش از 60 هزار و 500 نفر در آمریکا به کرونا در یک روز که یک رکورد به شمار می رود موجب نگرانی از کند شدن مجدد ترمیم تقاضا برای انرژی شده است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود خاطر نشان کرده است: «هرچند بازار نفت بدون شک وضعیت بهتری پیدا کرده... اما رقم های بالا و بعضا پرشتاب موارد ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف این نکته را به ما یادآوری می کند که کرونا هنوز مهار نشده است.»

اما آمارها نشان می‌دهد که با بهبود تقاضا در سه ماه چهارم و تا سال 2021 به دلیل کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» و در حالی که اقتصادها از محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا رها می‌شوند، قیمت نفت امسال حدود 40 دلار برای هر بشکه خواهد بود.

این در حالی است که بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز پنجشنبه (12تیرماه) اعلام کرد افزایش رفت‌وآمدها، تغییر رویکرد مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی و تلاش دولت برای بهبود اقتصادهایی که هزینه‌های زیرساختی بالاتری دارند سبب خواهد شد تقاضای جهانی نفت تا سال 2022 به سطح پیش از ویروس کرونا بازگردد.

این بانک آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضا در سال جاری 8 درصد کاهش یابد و در سال 2021تقریبا  6درصد بهبود یابد و در سال 2022 به سطح پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برسد.

گلدمن همچنین تاکید کرد: بهبود تقاضای نفت پیش از این نیز آغاز شده است و سرعت اولیه بهبود آن در اقتصادهایی مانند چین و هند شگفت‌آور است. تقاضا هنوز کمتر از حد معمول است و برآورد می‌شود میزان تقاضای نفت در ماه ژوئن ۱۲ درصد کمتر از سال گذشته باشد.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که بنزین سریع‌ترین میزان بهبود تقاضا را در بین فرآورده‌های نفتی خواهد داشت، این در حالی است که مصرف سوخت جت که بیشترین آسیب را از این بیماری دیده است، می‌تواند بیش از این تضعیف شود، زیرا احتمال دارد سطح اعتماد مسافران به تعداد سفرهای هوایی در صورت نبود واکسن همچنان پایین بماند.

داده‌های صنعتی هفته گذشته نشان دادند در حالی که تقاضای سوخت با کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا به‌تدریج بهبود می‌یابد، موج دوم ویروس می‌تواند به‌سرعت روند بهبود را تضعیف کند.

 از سوی دیگر اما در هفته گذشته انتشار اخباری در خصوص تاثیر کرونا بر تقاضای نفت، سبب افت قیمت این کامودیتی شد. تقاضا برای نفت در ماه آوریل به خاطر خانه نشین شدن بسیاری از مردم جهت مهار گسترش همه‌گیری ویروس کرونا سقوط کرد و باعث بیشترین افزایش ماهانه ذخایر نفت خام آمریکا از 1920 تا حالا شد.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تقاضا برای نفت در ماه آوریل به خاطر خانه نشین شدن بسیاری از مردم جهت مهار گسترش همه‌گیری ویروس کرونا سقوط کرد و باعث بیشترین افزایش ماهانه ذخایر نفت خام آمریکا از 1920 تا حالا شد.

 ذخایر نفت خام آمریکا در ماه آوریل 46.7 میلیون بشکه معادل 10 درصد افزایش یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می‌زند تقاضا برای محصولات نفتی پالایش شده به پایین ترین حد طی 40 سال گذشته رسیده باشد.

 نرخ مصرف محصولات پالایشی در ماه آوریل برابر با 70 درصد بود که پایین ترین نرخ ماهانه از 1985 است.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تقاضا برای محصولات تکمیل شده پالایشی تا 11.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که پایین ترین حد از 1981 است.

 میانگین تولید نفت خام آمریکا در ماه آوریل 12.1 میلیون بشکه در روز بود یعنی 669 هزار بشکه معادل 5 درصد کمتر از ماه مارس.

 تقاضا برای نفت در آمریکا پس از ماه مارس هم همچنان پایین بود که باعث افزایش رکوردشکن ذخایر نفت خام این کشور تا اواسط ژوئن شد.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا در پایان ژوئن گزارش داد آمریکا به دنبال سقوط تقاضا طی تعطیلی های اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا و بهبود آهسته تقاضا پس از برداشته شدن این محدودیت ها، بالاترین ذخایر نفت خام را در هفته منتهی به نوزدهم ژوئن داشته است. ذخایر نفتی آمریکا در این هفته به 541 میلیون بشکه رسید که 5 میلیون بشکه بیشتر از رکورد قبلی آن در اواخر مارس 2017 بود.

این اداره اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا 5.7 میلیون بشکه در هفته منتهی به سوم جولای افزایش یافته ولی ذخایر بنزین پایین آمده است. ذخایر نفت خام آمریکا در پایان هفته گذشته برابر با 539.2 میلیون بشکه بود که حدود 18 درصد بیشتر از متوسط 5 ساله این ذخایر برای این زمان از سال است. ولی ذخایر بنزین 4.8 میلیون بشکه در روز در هفته گذشته کاهش یافته است که نشان می‌دهد تقاضا برای بنزین رو به افزایش است. ذخایر بنزین آمریکا هنوز هم بالاتر از متوسط 5 ساله ذخیره بنزین این کشور است.

 آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از تقاضای نفت در 2020 را افزایش داد ولی هشدار داد گسترش همه گیری ویروس کرونا دورنمای تقاضای نفت را تهدید می کند.

همچنین این آژانس پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال جاری میلادی تا 92.1 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این رقم 400 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی این آژانس در ماه گذشته است و نشان می دهد کاهش تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمتر از حد انتظار بوده است.

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد:« در حالی که بازار نفت بدون شک پیشرفت‌هایی داشته است، ولی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در برخی کشورها یادآوری می کند همه گیری این ویروس هنوز تحت کنترل در نیامده و تهدیدی برای دورنمای بازار نفت است».

این آژانس اعلام کرد کاهش محدودیت های وضع شده برای کنترل گسترش ویروس کرونا در بسیاری از کشورها باعث افزایش مصرف سوخت در ماه های مه، ژوئن و احتمالاً جولای شده است.

 در گزارش این آژانس آمده است فعالیت های پالایشی در 2020 بیشتر از پیش بینی ماه گذشته پایین آمده و در 2021 هم رشد کمتری خواهد داشت.

 تقاضای نفت در 2021 احتمالاً 2.1 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تقاضا در 2019 خواهد بود. سه چهارم این کاهش تقاضا مربوط به سوخت هواپیماست چون سفرهای هوایی به شدت کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی در مورد عرضه جهانی نفت گفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه طی ائتلاف اوپک پلاس 108 درصد به قرارداد کاهش تولید خود پایبند بوده اند.