۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها به صندوق‌ها رسید/ آغاز پذیره‌نویسی از تیرماه

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 436328
باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها به صندوق‌ها رسید/ آغاز پذیره‌نویسی از تیرماه

از ابتدای تیرماه سال جاری افراد می توانند در قالب صندوق‌های ETF اقدام به خرید سهام چهار پالایشگاه با تخفیف ٢٠ درصدی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ١٢تیرماه سال گذشته بود که طبق اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی  ٢٠ درصد از سهام پالایشگاه تهران در بورس عرضه شود. این باقی مانده سهام دولت در این پالایشگاه بود. بعد از آن نیز مقرر شد به ترتیب سهام پالایشگاه لاوان و اصفهان نیز در بورس عرضه شود که البته در سه مرحله عرضه هیچ توفیقی حاصل نشد و دولت نتوانست برای ٢٠ درصد باقیمانده سهام خود در بورس مشتری پیدا کند.

اما در آن زمان رئیس سازمان خصوصی‌سازی به اقتصادآنلاین گفته بود:عرضه باقی مانده سهام شرکت های بورسی از قبیل پالایشگاه ها حتما باید از طریق بورس انجام شود و واگذاری به غیر از این حالت امکان پذیر نیست. همچنین اختیارات سازمان خصوصی سازی نیز در همین حد است که مطابق با اطلاعیه عرضه، سهام پالایشگاه ها را در روزهای تعیین شده عرضه کند.

و این یعنی سازمان خصوص سازی قادر نیست به دلیل اینکه عرضه در بورس موفق نبوده است، شرایط عرضه ها را عوض کند. این موضوع در اختیار هیات واگذاری است که بخواهد شرایط عرضه را تغییر دهد و ما بعنوان سازمان خصوصی سازی می توانیم تجربیاتی را که در عرضه های ناموفق کسب کردیم، بعنوان پیشنهاد به هیات واگذاری ارائه دهیم. برای مثال اینکه آیا مشتری داشت یا خیر و یا نظر متقاضیان در خصوص عرضه ها چگونه بوده است. در نهایت تصمیم گیری برای تغییر در شرایط عرضه باقی مانده سهام پالایشگاه ها در بورس با هیات واگذاری است.

پس از آن عرضه سهام پالایشگاه ها در بورس برای مدتی متوقف ماند تا همین چندی پیش که علی ربیعی سخنگوی دولت خبر از عرضه سهام دولت در پالایشگاه ها در قالب صندوق های ETF را داد و گفت: مرحله اول پذیرنویسی باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و بیمه البرز و بیمه اتکای امین از (یکشنبه) ۱۴ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت افزود: در مرحله بعد باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از اول تیرماه سال جاری آغاز شود.