۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تکلیف بودجه‌ای جدید برای وزارت نفت/ عرضه 500میلیون لیتر فراورده نفتی در بورس انرژی

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 419435
تکلیف بودجه‌ای جدید برای وزارت نفت/ عرضه 500میلیون لیتر فراورده نفتی در بورس انرژی

درحالی بودجه سال آینده عرضه 500 میلیون فراورده نفتی در بورس انرژی را بر وزارت نفت تکلیف کرده است که کارنامه یک سال گذشته این وزارت خانه در موفقیت برای به فروش رساندن نفت خام و میعانات گازی چندان موفق نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بر اساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت مکلف شده تا ماهانه علاوه بر عرضه دو میلیون بشکه نفت خام و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین الملل بورس انرژی، حداقل 500 میلیون لیتر از هرکدام از فرآورده‌های اصلی پالایشی، بنزین، گازوئیل، گازمایع،‌ نفت سفید و نفت کوره را به صورت منظم و مستمر در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه کند.

این عرضه ها می بایست به دو صورت دریایی و زمینی با امکان تسویه صد در صد ریالی در رینگ بین الملل بورس انرژی باشد. همچنین بورس انرژی باید برای معاملات فراورده های نفتی در بورس انرژی 200 میلیون تومان برای پیش پرداخت در نظر بگیرد.

همچنین وزارت نفت مکلف است ماهانه دو میلیون بشکه نفت خام سبک ، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین، دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم با امکان تسویه 100 درصد ریالی یا ارزی با قیمت پایه 80 درصد قیمت شاخص برای شروع رقابت در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه کند.

این تکالیف جدید بودجه برای وزارت نفت در حالی است که بررسی آمارهای بورس انرزی نشان می دهد از ابتدای عرضه نفت خام و میعانات پارس جنوبی در رینگ بین الملل بورس انرژی، تعداد بسیار کمی از عرضه ها به معامله ختم شده است. از این رو کارشناسان معتقدند نبود نظارت های کافی بر عملکرد وزارت نفت در عرضه های نفت خام و عدم پایش دقیق وضعیت این ناکامی این عرضه ها سبب تداوم عرضه های بدون مشتری است.

بودجه