۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی آماری مصرف بنزین قبل و بعد از گرانی/ دلیل اصلی کاهش مصرف روز گذشته

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
کد خبر: 394909
بررسی آماری مصرف بنزین قبل و بعد از گرانی/ دلیل اصلی کاهش مصرف روز گذشته

درحالی صحبت از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در اولین روز پس از افزایش قیمت آن مطرح شده که باید به ثبت رکورد جدید مصرف سوخت در شب ۲۴ آبان نیز توجه کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روز جمعه۲۴ آبان (اولین روز از آغاز سهمیه‌بندی بنزین) اعلام کرد که مصرف بنزین در سطح کشور نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش ۲۰ درصدی روبرو‌شده است.

اما دو‌ نکته در این کاهش مصرف قابل تامل است. نخست اینکه در همین اردیبهشت سال جاری در پی انتشار شایعه سهمیه‌بندی بنزین، مصرف این فرآورده در روزهای یازدهم و دوازدهم ماه به بالای ۱۵۰ میلیون لیتر رسید اما در روزهای بعد، کاهش سوختگیری توسط خودروها گزارش شد.این‌بار نیز  طبق سنوات گذشته در شب اعلام سهمیه‌بندی، شاهد تشکیل صفوف عریض و طویل خودروها در جایگاه‌های سوخت بودیم. چراکه مالکان خودرو قصد داشتند تا قبل از افزایش قیمت، باک خودروی خود را با بنزین هزار تومانی پُر کنند. از این رو طبیعتا تا چند روز آینده حجم مراجعات به جایگاه‌های سوخت و در نتیجه مصرف بنزین کاهش چشمگیری خواهد داشت.

از سویی دیگر به نظر می‌رسد مسئولین باید در مقایسه ایام هفته، برخی ملاحظات را در نظر بگیرند. در هفته گذشته به دلیل تقارن شهادت امام حسن عسگری با روز چهارشنبه و افزوده شدن به تعطیلات پایان هفته، با افزایش تعداد سفرها، مصرف بنزین در روز جمعه نسبت به سایر هفته‌ها نیز رشد غیر نرمالی را به ثبت رسانده است. در نتیجه مقایسه مصرف جمعه هفته گذشته و جمعه هفته جاری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.