۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راهزنی جدید نفتی از سوی عربستان/ هیوندایی مشتری نفت آمریکا شد

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵
کد خبر: 376817
راهزنی جدید نفتی از سوی عربستان/ هیوندایی مشتری نفت آمریکا شد

شرکت آرامکوی عربستان محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام از وست تگزاس آمریکا برای یک پالایشگاه کره‌جنوبی که پیش از ‌تحریم ها مشتری ایران بود، خریداری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در جدیدترین دور کارشکنی های فروش نفت ایران که برخی همسایگان منطقه ای دستور اجرایی شدن آن را از سوی آمریکا دارند، شرکت نفت دولتی عربستان برای اولین بار یک محموله‌ی نفت وست‌تگزاس را به مقصد یک پالایشگاه کره‌جنوبی که پیش از ‌تحریم مشتری ایران بود، خرید. ‌بعد از راهزنی نفتی انگلیس در توقف غیرقانونی نفتکش گریس1، این مشتری دزدی از سوی عربستان نیز در ادامه کارشکنی های آمریکا برای فروش نفت ایران است.

شرکت آرامکو در این معامله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک وست تگزاس  را برای ‌پالایشگاه ‌هیوندای که تا پیش از این مشتری میعانات گازی و نفت خام ایران بود، خریداری کرد. البته این پالایشگاه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، در دوران معافیت نفتی که برای خریداران نفت ایران منظور شده بود، هیچ خریدی از ایران انجام نداد.

گفتنی است واحد معاملات ATC آرامکو که فعالیت خود را از 7 سال پیش آغاز کرده حضوری فعال در خرید و فروش خوراک و محصولات پتروپالایشگاهی در سراسر جهان دارد. این شرکت تاکنونی بخشی از نفت وست تگزاس را برای ژاپن، تایوان، کره جنوبی و هنگگ کنگ و سنگاپور خریداری کرده است. این شرکت وابسته به آرامکو، با سرمایه گذاری سنگین در صنعت نفت آمریکا توانسته درآمدهای بالایی از فروش نفت این کشور به آسیا کسب کند.

اما در قرارداد جدید میان شرکت آرامکو و پالایشگاه هیوندایی، برای 20 سال آینده تامین خوراک این پالایشگاه بر عهده آرامکو خواهد بود. این شرکت که بخشی از ارامکو محسوب می شود در حال حاضر نقش پُررنگی در دلالی نفت  داشته و با خرید سهام پالایشگاه های بزرگ دنیا سعی در عقد قراردادهای تامین خوراک برای بلندمدت دارد. ‌