۰ نفر

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

برنده اصلی تنش در خاورمیانه کیست؟/ به نام آسیا به کام آمریکا

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸
کد خبر: 362285
برنده اصلی تنش در خاورمیانه کیست؟/ به نام آسیا به کام آمریکا

درحالی آمریکا عنوان می کند که در تنش های خلیج فارس و خاور میانه نقش ندارد که شواهد نشان از افزایش تقاضا برای نفت آمریکا بعد از افزایش ناآرامی ها در خلیج فارس دارد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در هفته های اخیر با بروز ناآرامی در منطقه خلیج فارس، شاهد آن هستیم که اوج گیری شاخص قیمت نفت آمریکا بیشتر از نفت برنت بوده است. به عقیده کارشناسان در این بین زیان اصلی را خریداران آسیایی نفت خاورمیانه می بینند که مجبورند محموله های نفتی خود را با هزینه بالاتر، ریسک بیشتر و احتمالا با تاخیر دریافت کنند.

در این بین مرتضی فیروزی کارشناس بازار نفت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یقینا زیان اصلی ناامنی در منطقه خلیج فارس، متوجه اروپا و آسیای جنوب شرقی خواهد شد. از سویی دیگر اما آمریکایی‌ها در این تنش‌های بازار انرژی زیان نمی‌کنند چراکه در حال حاضر آمریکا دیگر به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل شده و از نرسیدن انرژی به صنایعش آسیبی نمی‌بیند. در نتیجه این طور می‌توان گفت که منتفعان افزایش تنش در خاورمیانه کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و تولیدکنندگان نفت خارج از منطقه خلیج فارس هستند.

وی افزود: البته کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه خلیج فارس مانند عربستان و امارات دچار مشکل ثانوی می‌شوند بدین معنا که با افزایش تنش در منطقه، نرخ بیمه‌نامه نفتکش‌ها و همچنین هزینه انتقال محصولات، سرسام‌آور شده که در نهایت موجب افزایش قیمت تمام شده صادرات و تعلل و تردید متقاضیان برای خرید انرژی از این کشورها می شود. در این رابطه، اخیرا و پس از هدف قرار گرفتن یک پهپاد نظامی آمریکا توسط ایران  پالایشگاه‌های این کشور در حال بررسی اقداماتی برای مقابله با اختلال‌های احتمالی در عرضه نفت خام از خاورمیانه هستند. این اقدامات شامل خرید نقدی و فوری نفت از سایر مناطق مثل غرب آفریقا یا آمریکا می‌شود.

گفتنی است امارات و عربستان برای دور زدن تنگه هرمز، اقدام به تاسیس بندر فجیره نمودند تا از این بندرگاه بتوانند نفت خام را به مقاصد صادراتی آسیای جنوب شرقی برسانند. اما انفجار اخیر در بندر فجیره نشان داد که امنیت این منطقه نیز شکننده است. از سویی دیگر عربستان تاحدی دلخوش به صادرات نفت خام به مقاصد اروپایی از دریای سرخ است. لازم به ذکر است که در حال حاضر وجود حوثی‌های یمن، این منطقه را نیز برای صادرات نفت خام عربستان ناامن کرده است. نتیجه اینکه در شرایط فعلی هیچکدام از گذرگاه ها و بنادر صادراتی، نمی‌توانند امنیت صد درصدی را برای عربستان و امارت تامین کنند. کما اینکه عربستان ناچار است برای صادرات محصولات پتروشیمی خود همچنان مسیر خلیج فارس را انتخاب کند. همانطور که شاهد هستید در انفجار اخیر دریای عمان نیز دو کشتی مورد هدف، دارای بار اتانول و متانول از محصولات سابیک عربستان به مقصد ژاپن بودند. در نتیجه ناامنی در تنگه هرمز و خلیج فارس که مسیر اصلی صادرات محصولات سابیک عربستان قلمداد می شود، می تواند بزرگترین لطمه را به اقتصادعربستان وارد کند.