۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

۱.۸میلیارد مترمکعب از آب سدهای خوزستان رها می‌شوند/ تخلیه مناطق پایین دست سدهای خوزستان

۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 344118
۱.۸میلیارد مترمکعب از آب سدهای خوزستان رها می‌شوند/ تخلیه مناطق پایین دست سدهای خوزستان

بر اساس محاسبات و پیش بینی ها حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از آب ورودی حاصل از بارندگی ها به سدهای خوزستان در هفته آینده باید رهاسازی شود که این امر به معنی جاری شدن حجم بالایی از آب در زمین های پائین دست سدهاست.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شب گذشته وزیر نیرو با حضور در برنامه تلوزیونی ضمن اعلام آخرین وضعیت سدهای استان خوزستان و تشریح  پیش بینی ها از وضعیت بارندگی در روزهای آینده گفت: طی روزهای آینده و با ورود سامانه بارشی جدید، ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان خوزستان می شود، اما سدها گنجایش ذخیره سازی همه این آب ها را ندارند و بخشی از آن باید رها سازی شود. وی در ادامه گفت: سدهای خوزستان توانایی نگه داشت یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بارش های آتی را دارند اما مابقی آب های ورودی باید تخلیه شود.

 اردکانیان افزود: بر اساس محاسبات و پیش بینی ها حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از آب های ورودی در هفته آینده باید رهاسازی شود که این امر به معنی جاری شدن حجم بالایی از آب در زمین های پائین دست سدهاست. از این رو اردکانیان با اشاره به هشدارها و اقدامات در نظر گرفته شده برای مناطق پائین دست سدها از ساکنین این مناطق خواست نسبت به تخلیه مناطقی که ستاد مدیریت بحران مشخص شده، و نیز رعایت نکات ایمنی اعلام شده اقدام کنند. اما وی در خصوص نحوه انتقال و محل اسکان مردم این مناطق توضیحی نداد.

وزیر نیرو در ادامه به ارائه گزارش از سدهای کشورو استان خوزستان پرداخت و گفت: سدهای کشور در مجموع حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب گنجایش دارند که از سال آبی جاری، یعنی از مهرماه ۹۷ تاکنون ۳۵ میلیارد متر مکعب از ظرفیت کلی آنها پر شده است.

اردکانیان با بیان اینکه این رقم در سال قبل ۱۲ میلیارد مکعب بود به سهم بالای استان خوزستان در ذخیره سازی منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود: از ۲۳ میلیارد متر مکعب افزایش ذخایر آبی پشت سدها که در سال آبی جاری ثبت شده است، حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب، سهم استان خوزستان بوده است.

وزیر نیرو گفت: این استان ۱۰ سد بزرگ دارد که ۸۰ درصد آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است و در مجموع ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند.

اردکانیان به آمار بارش ها نیز اشاره ای کرد و گفت: خوشبختانه کشور ما پس از حدود نیم قرن خشکسالی، امسال ترآبی نسبی را تجربه کرده است. وی همچنین افزود: روند خشک سالی در کشور از حدود ۵۰ سال گذشته رو به افزایش بود، بطوری که سال آبی ۹۷-۹۶ به عنوان خشک ترین سال در ۵۰ سال اخیر ثبت شد.

وزیر نیرو گفت: از آغاز سال آبی جاری، یعنی از مهرماه ۹۷ تاکنون میزان بارندگی ها تقریبا به اندازه متوسط بارندگی های سالانه در ۵۰ سال اخیر بوده است. اردکانیان این افزایش بارش را نسبت به متوسط ۵۰ سال قبل ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: بارندگی های امسال نسبت به سال قبل ۱۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم و افزایش احتمال بروز سیلاب، موضوع لایروبی رودخانه ها از اولویت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: محاسبات ما نشان می‌دهد چیزی حدود ۸ هزار میلیارد تومان به قیمت‌های امروز، منابع مالی نیاز است تا این پروژه ظرف سه سال بتواند انجام شود.