۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حیاط خلوت وزارت نیرو برای بازنشستگان/ پرونده فعالیت مدیران بازنشسته همچنان باز است

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 333979
حیاط خلوت وزارت نیرو برای بازنشستگان/ پرونده فعالیت مدیران بازنشسته همچنان باز است

وزارت نیرو به عنوان بخشی از سیستم دولتی در کشور که نیازمند، بکارگیری جوانان تحصیل کرده و متخصص جهت تحقق اهداف و شعارهای خود می‌باشد ، هم‌چنان از نیروهای بازنشسته‌ای استفاده می‌کند که با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان از مناصب قبلی خود کنار رفته‌اند.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ قانون منع بکارگیری بازنشستگان در ادارات و سازمان‌های دولتی از اواخر آبان ماه اجرا شد. قرار بود تا مدیرانی که دوره خدمت آنها به پایان رسیده است، جای خود را به جوانانی شایسته بدهند تا با انتقال نیروی تازه بتوانیم شاهد بهره وری و کارایی بیشتر در سازمان‌های کشور باشیم.

قطعا وضعیت این عزیزان با تجربه،  بدتر از جوانان بیکاری نیست که با معضل اشتغال دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و البته ناگفته نماند تعداد بسیاری از آن‌ها تحصیل کرده‌ دانشگاهی نیز هستند.

 به عنوان نمونه وزارت نیرو و زیر مجموعه‌های آن می‌تواند اشاره خوبی به این مسئله باشد. وزارت نیرو می توانست طلایه دار به کار گیری جوانان با توان و تحصیل کرده در مجموعه سازمانی خود باشد اما متاسفانه اکنون خلاف آن را می‌بینیم.

 با یک جستجوی ساده و حتی مشاهده حضوری در بدنه این  وزرات با اهمیت  متوجه خواهیم شد که ، در بسیاری از نقاط آن نه تنها مدیران و کارمندان با وجود بازنشستگی از منصب خود دست نکشیده بلکه احکام جدید هم در بکارگیری دوباره تعدادی از آن‌هایی که قبل از این با اجرایی شدن این قانون از سمت پیشین خود کنار رفتند صادر می‌شود. انتظاری که از وزارتخانه مذکور می‌رفت این بود که حداقل با رعایت تقدیر و احترام مدیران بازنشسته خود را بدرقه و از زحمات سی و چند ساله آنان تشکر به عمل آورد یا حداقل دیگر به تعداد آ‌ن‌ها اضافه نکند.

ما اگر می‌خواهیم قانون به طور کامل اجرا و شامل همه سازمان‌ها باشد، نباید امکان دور زدن آن را به افرادی که بازنشسته و مجدد در یک دستگاه دولتی یا شبه دولتی مشغول به کار شده‌اند، فراهم کنیم.

البته عقایدی که مدیران بازنشسته را هنوز سر کار نگه داشته جالب است. آن‌ها اعتقاد دارند اگر بروند و جای خود را به جوانان بدهند امکان دارد زحمات چندین و چند ساله آنان نابود شود. اینکه منظور و توجیه این افراد چه خواهد بود مشخص نیست! یعنی با کنار رفتن آن‌ها بعد از سی سال برق کشور خاموش می‌شود یا آب در لوله خانه‌ها خشک می‌شود؟!

اما تجربه نشان داده اغلب با اضافه شدن نیروی تازه نفس که قطعا تجربیات مدرن‌تری را در در ذهن دارد کارایی  بالاتر رفته و بهره وری  قوی‌تر از قبل ادامه می‌کند.

علارقم این مباحث طی هفته جاری، وزیر نیرو با صدور حکمی عجیب و قابل تامل یک مدیر بازنشسته را به مجموعه این وزارت خانه اضافه کرد. آن‌هم در یک سمتی مانند مشاور نه، بلکه معاون! آن هم وزیری که  با تحصیلات  عالیه و دنیادیده و داعیه دار اجرای بی قیدوشرط قانون.

قاسم تقی زاده خامسی مدیری که سال گذشته شهردار مشهد بود و با اجراشدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان بر خلاف میل باطنی از سمت خود کنار رفت. پس از گذشت تقریبا 3 ماه از اجرایی شدن این قانون بار دیگر پشت میز معاونت آب‌و آبفای وزارت نیرو نشست. این حکم جای فکر دارد که چرا فضا  برای یک جوان لایق، متخصص و با استعداد فراهم نمی شود؟ اگر شعار، اصلاح الگوی مصرف است پس قطعا یک شخص با تفکر جدید،  بهتر می‌تواند رویا را به واقعیت تبدیل کند.

البته این تمام  ماجرا نیست. در این وزارت خانه پیش از این هم شاهد به کارگیری افراد بازنشسته  چه در مجموعه مدیریتی، چه در شرکت‌های زیر مجموعه بود‌ه‌ایم. طبق گزارش های موجود همایون حائری معاون برق و انرژی، علی اکبر مهاجری معاون منابع انسانی پیش از خامسی میز معاونت وزارت نیرو را در اختیار خود داشته‌اند که هردوی آن‌ها درزمره بازنشستگان به شمار می‌روند .البته از نظارت مجلس نیز نباید گذشت. به نوعی نباید اگر سازمانی قانون شکنی کرد، قانون گذار ساده از کنار آن بگذرد. گفتنی است اغلب نمایندگان نیز از وضعیت پیش آمده ناراضی بوده و درصدد تصویب قانون‌هایی  جهت جلوگیری از دور زدن قانون هستند.