۰ نفر

چیت چیان:

مدیریت مصرف مانع ۲ هزار مگاوات خاموشی تابستان شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۴۹
کد خبر: 145015
مدیریت مصرف مانع ۲ هزار مگاوات خاموشی تابستان شد

وزیر نیرو گفت: اگر مدیریت مصرف بار در تابستان امسال اعمال نمی شد، بیش از دو هزار مگاوات خاموشی در سطح کشور اجتناب ناپذیر بود اما با تلاش های انجام شده حتی یک ساعت خاموشی رخ نداد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «حمید چیت چیان » امروز (شنبه) در آیین تودیع و معارفه مدیر جدید تولید شبکه برق ایران افزود: اینک بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده برق در کشور وجود دارد و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم 26 هزار مگاوات دیگر به میزان کنونی اضافه شود.

وی تصریح کرد: چند سال دیگر نیاز شبکه برق کشور به بیش از 100 هزار مگاوات می رسد و بر این اساس، مدیریت شبکه از نظر ماهیت با آنچه اکنون وجود دارد بسیار متفاوت می شود.

چیت چیان اضافه کرد: بازمهندسی برای مدیریت شبکه برق کشور نیاز است که کاری بس طاقت فرسا و بزرگ به شمار می رود.

وی تاکید کرد در مقطع کنونی، مدیران شبکه تولید برق کشور باید افزون بر توسعه کمی به توسعه کیفی شبکه نگاه ویژه ای داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: کاهش تلفات، ارتقای کیفیت برق و مدیریت تقاضا، از برنامه های کلیدی و جدیدی است که باید در رویکرد کیفی جدید مورد توجه قرار گیرد.

چیت چیان گفت: با توجه به ورود بخش خصوصی به عرصه تولید، دیسپاچینگ در نظارت بر تولید برق می تواند راهگشا باشد و در قانون نیز بر این مساله تاکید شده است.

وزیر نیرو درباره راه اندازی شبکه جدید دیسپاچینگ زنجان (جمع آوری اطلاعات و کنترل) در روزهای آینده افزود: در نظر داریم با توجه به گشایش های حاصل شده در زمینه سیاست خارجی از برندهای معتبر خارجی برای تجهیز شبکه استفاده کنیم.

در این آیین با سپاس از تلاش های «رضا ریاحی» مدیرعامل پیشین تولید شبکه برق، «همایون حائری» به مدت دو سال با حفظ سمت مشاور وزیر، جایگزین ریاحی شد.

اواخر مردادماه امسال واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان به ظرفیت 166 مگاوات به بهره برداری رسید.

امروز نیز واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی «سمنگان» و واحد بخار فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی «شوباد» (کهنوج) به ظرفیت کل 326 مگاوات همزمان به شبکه برق سراسری کشور سنکرون شدند.

سنکرون به معنی وصل دو شبکه کاملا مجزا به شیوه ای است که هیچ نوع شدت جریان ضربه ای قابل ملاحظه ایجاد نشود. 

به گفته وزیر نیرو، بیش از 99 درصد جمعیت شهرها و روستاهای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند. 

تبادل برق با هفت کشور پیرامونی عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان و فعالیت بدون خاموشی شبکه برق برای چهاردهمین سال پیاپی، از دیگر دستاوردهای صنعت برق کشور است.

در برنامه ششم توسعه ساخت 26هزارمگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG و CHP و پنج هزار مگاوات دیگر آن نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک(خورشیدی) خواهد بود.