۰ نفر

بر اساس گزارش مرکز آمار؛

استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد رکورددار تورم ماهانه خرداد

۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۶
کد خبر: 649326
استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد رکورددار تورم ماهانه خرداد

مرکز آمار گزارش مربوط به تورم خرداد را به تفکیک استان منتشر کرد که بر این اساس استان سیستان و بلوچستان با تورم ماهانه ۱۸ درصدی بیش‌ترین تورم ماهانه را میان استان‌های کشور تجربه کرده‌است. همچنین در حالی تورم نقطه‌به‌نقطه برای کل خانوارهای کشور در خرداد ماه امسال برابر با ۵۲.۵ درصد گزارش شده که استان لرستان با ۶۱.۱ درصد بیش‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه را ثبت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود تورم خرداد ماه را به تفکیک استان‌های کشور بررسی کرد. بر اساس این گزارش تورم ماهانه خرداد ماه برای کل خانوارهای کشور برابر با ۱۲.۲ درصد بوده که سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد بیش‌ترین تورم ماهانه و استان تهران با ۸.۹ درصد کم‌ترین تورم ماهانه را میان استان‌های کشور ثبت کردند.

همچنین تورم ماهانه برای خانوارهای شهری در  آخرین ماه از فصل بهار برابر با ۱۱.۵ درصد گزارش شده که این رقم برای خانوارهای روستایی برابر با ۱۵.۸ درصد بوده است. به بیان دیگر، جهش تورم خرداد ماه بیش‌ترین تاثیر را بر روی خانوارهای روستایی گذاشته است.

همچنین در حالی تورم نقطه‌به‌نقطه برای کل خانوارهای کشور در خرداد ماه امسال برابر با ۵۲.۵ درصد گزارش شده که استان لرستان با ۶۱.۱ درصد بیش‌ترین و استان خوزستان با ۴۵.۷ کم‌ترین تورم نقطه به نقطه را ثبت کردند.

در خرداد ماه امسال خانوارهای شهری تورم نقطه به نقطه ۵۱.۴ درصدی را تجربه کردند و این رقم برای خانورهای روستایی برابر ۵۸.۲ درصد بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان (٦٠.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٤٤.٨ درصد) است. از سوی دیگر بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ آذربایجان غربی (٦٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٥٠.٢ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٩,٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٦.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ سیستان و بلوچستان (٣٤.٢ درصد) است.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ درصد رکوددار تورم ماهانه خرداد