۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی دادن یارانه به واردات و کاهش تولید داخلی

۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 648636
ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی دادن یارانه به واردات و کاهش تولید داخلی

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شجاعت شخصی را می‌طلبید که کشور و اقتصاد کشاورزی را از دو نرخی بودن نجات دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ عبدالله ایزدپناه در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک بنیاد بسیار بدی بود که متأسفانه دولت قبل به جا گذاشته بود. در هیچ کجای دنیا دو نرخی کار کردن پاسخ مثبتی نداده است و طبیعتاً فاصله‌ بین ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی که تقریباً ۲۰ هزار تومان بود، عامل ایجاد فساد و رانت در کشور شد.

وی افزود: رسالت ارز ۴۲۰۰ تومانی رساندن کالاهای اساسی به قیمت ارزان به دست مردم بود اما متأسفانه این دو نرخی بودن و این فاصله قیمتی برخی را وادار به حرام‌خوری و رانت‌خواری کرد و فساد مالی و اقتصادی را در کشور ایجاد کرد. این باعث شد ارزهایی که باید صرف نهاده های دامی و امنیت غذایی کشور می‌شد، سر از وسایل دیگر مانند آرایشگاهی و ... در آورد و افرادی را وارد این عرصه کند که در وادی نهاده های دامی و همچنین کالاهای اساسی نبودند. 

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یادآور شد: آن ارزی که ما برای کالاهای اساسی مشخص‌کردیم، درصد بالایی از آن، به مسیر غیرصحیحی می‌رفت و صرف اجناس غیرضروری و در انبارها ذخیره می‌شد. به عنوان مثال آردی که در بازار کیلویی ۱۶ هزار تومان بود، آن آرد را با ارز ۴۲۰۰ تومانی، کیلویی ۶۵۰ تومان به نانوا می‌دادند. این تفاوت قیمتی موجب شد برخی به جای این‌که این آرد را نان بپزند و به دست مردم برسانند، در بازار آزاد کیلو ۱۶ هزار تومان می‌فروختند. در حقیقت تفاوت قیمتی زمینه فساد را ایجاد کرد و باعث شد برخی روز به روز سود و پول های زیادی را برای خود جمع‌آوری کنند.   

وی با اشاره به این‌که ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدات را هم در کشور تحت تأثیر قرار داده است، گفت: واردات در برخی موارد ضروری است به عنوان مثال کشور با توجه به کمبود بارش با خشک‌سالی روبه رو است  و این امر موجب شد که برخی کشت ها از جمله کشت شلتوک را منع و به کشور وارد کنیم. اما در کنار چنین موضوعی ارز ۴۲۰۰ تومانی هم باعث شد واردات در کشور افزایش یابد و در کنار آن شاهد کاهش تولیدات در کشور باشیم. 

این نماینده مجلس افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک غده‌ چرکینی بود که شجاعت شخصی را می‌طلبید که این غده را در آورد و یک جراحی اقتصادی  انجام دهد و کشور را از این فضای ارز ۴۲۰۰ تومانی و فاصله‌ی آن با ارز نیمایی نجات دهد و دست رانت‌خوران و فسادگران را از سرمایه کشور قطع کند. 

ایزدپناه تصریح کرد: آقای رئیسی جرأت به خرج دادند و پا در عرصه‌ حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی گذاشتند. ایشان جمله‌ای را فرمودند که اگر لازم باشد آبرویم را هم برای حل مشکلات مردم می‌گذارم. این نگاه، نگاهی بلند و ارزشمند است که متأسفانه دولت قبل این دیدگاه و شجاعت را نداشت. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی بود که دیگران به خاطر حفظ آینده خودشان این کار را انجام ندادند ولی آقای رئیسی انجام داد و آبروی خودش را در گرو این امر گذاشت. 

 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: به نظر بنده آن دسته از افرادی که با سیاست این دولت مخالف هستند، قبول دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف و تک نرخی می‌شد. یعنی در مجموع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک فکری است که اکثر اقتصاددان ‌های کشور قبول دارند اما در چگونگی اجرای این حذف و مراحل آن نظرات مختلفی دارند. 

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است که نرخ اجناس به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و وزیر محترم کشور هم اعلام کرد که قیمت چهار کالا تغییر خواهد کرد اما متأسفانه این اتفاق صورت نگرفت و گرانی ها ادامه داشت. این موضوع نظارت و بازرسی بیشتر را می‌طلبد تا مردم کمتر، از این گرانی آسیب ببینند.

نماینده مردم شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت با اشاره به اینکه در کنار رئیس جمهور همه باید تلاش کنند، خاطرنشان کرد: دولت این نیست که فقط رئیس جمهور و وزراء پیگیر مسائل باشند و برای رفع مشکلات تلاش کنند باید استانداران و تمامی مجموعه ها، همه پیگیر باشند و تلاش کنند. گرچه اکنون این‌گونه نیست ولی در مجموع در کنار شخص آقای رئیسی همه باید یکپارچه عمل کنند و برای رفع موانع در تلاش باشند تا ن‌شاءالله در کنار این فداکاری آقای رئیسی به یک ثبات اقتصادی و نتیجه‌ی مطلوب برسیم.