به دنبال بسته شدن بسیاری از مشاغل در کشورهای سراسر جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا، با وجود اینکه کشورهای اسپانیا و ایتالیا نرخ بیکاری بالایی را در میان کشورهای اروپایی تجربه می‌کنند، اما ایالات متحده با افزایش سه برابری در نرخ بیکاری برای سال 2020، بیشترین افزایش بیکاری را در سراسر جهان خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ برخی از کشورهایی که بیشترین آسیب را به واسطه بحران بیماری کووید-19 به خود دیده‌اند در اروپا قرار دارند و پیش‌بینی تخمین بیکاری در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا از سال 2019 تا کنون به میزان چشمگیری بالاتر رفته است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، با تعطیل ماندن مشاغل در اروپا، با پیش‌بینی نرخ بیکاری 20.8درصد برای اسپانیا در سال 2020 و افزایش آن از 14.1درصد در سال گذشته، بیشترین آمار در این خصوص در قاره اروپا را به خود اختصاص داده است.

انتظار می‌رود نرخ بیکاری در ایتالیا نیز، از 10درصد در سال گذشته، به 12.7درصد در سال جاری افزایش یابد.

همچنین، نرخ بیکاری در فرانسه پیش‌بینی می‌شود 2درصد بیشتر از سال پیش باشد، در حالی که بریتانیا و آلمان، یک درصد یا کمتر افزایش نرخ بیکاری در سال 2020 را تجربه کنند.

از سویی، ایالات متحده با افزایش چشمگیر بیکاری نسبت به اروپا، بیشترین افزایش در این زمینه را خواهد داشت و با مشکل شدیدتری مواجه خواهد شد. با نرخ بیکاری 3.7درصد در سال گذشته، نرخ بیکاری در ایالات متحده پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقریبا سه برابری به 10.4درصد برسد.

خبر خوب از سوی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که تا سال 2021، نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی تقریبا به حالت عادی باز خواهد گشت.

انتظار می‌رود نرخ بیکاری در اسپانیا و ایتالیا همچنان بسیار بالا باشد اما نسبت به سال 2020 به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.

اما، ایالات متحده باز هم با مشکل مواجه خواهد بود؛ زیرا پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در سال 2021 تنها اندکی پایین‌تر از سال 2020 باشد.

در نمودار ارائه شده، نرخ بیکاری در کشورهای منتخب جهان را مشاهده می‌کنید؛

11