۰ نفر

بررسی عملکرد یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۴۶
کد خبر: 378126
بررسی عملکرد یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران

صندوق های سرمایه گذاری ساده ترین و مطمئن ترین راه برای جذب سرمایه های عمومی در یک کشور است.

عمر صندوق های سرمایه گذاری به یک قرن پیش بر می گردد اما ظهور صندوق ها به شکل امروزی از نیمه ی قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. به طوری که تعداد صندوق های سرمایه گذاری در آمریکا از ۶۸ صندوق در سال ۱۹۴۰ به ۹۵۹۹ صندوق در سال ۲۰۱9 رسیده است.

در دهه هشتاد میلادی بدلیل افزایش تورم و کاهش نرخ سود بانک‌ها سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری افزایش یافت. در حال حاضر در آمریکا سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌های سرمایه گذاری از سپرده‌گذاری در بانک ها پیشی گرفته است و حدود ۳۰۰ میلیون نفر در این صندوق ها سرمایه ‌گذاری نموده‌اند.

صندوق سرمایه گذاری در ایران

صندوق های سرمایه گذاری از سال 1386 در ایران شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر حدود 200 صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشورمان فعال است.

 امروزه ارزش سرمایه تحت مدیریت صندوق ها نزدیک به هزار و ششصد هزار میلیارد ریال است. این عدد نشان دهنده افزایش محبوبیت و اطمینان مردم به صندوق‌های سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مناسب چه افرادی است؟

صندوق سرمایه گذاری مسیری ساده و مطمئن برای افرادی است که می خواهند در بازار بورس فعالیت کنند اما وقت و دانش کافی برای این‌کار را ندارند.

بازار بورس بدلیل امکان کسب سودهای بالا و حفظ ارزش دارایی ها در برابر تورم جذابیت زیادی دارد. اما ورود و معامله در بازار بورس به همین سادگی ها هم نیست.

سرمایه گذاری و تحلیل بازار، امری حرفه ای و تخصصی است. اگر افراد بخواهند بدون دانش کافی و استفاده از مشاوران خبره،  وارد بازار شوند ریسک سرمایه گذاری و احتمال زیان خود را افزایش می‌دهند.

با این حال سرمایه گذارانی وجود دارند که ترجیح می دهند سرمایه خود را به طور غیرمستقیم وارد بازار بورس کنند. این افراد با کمک گرفتن از مشاوران خبره مالی به دو شیوه این کار را انجام    می‌دهند: خدمات سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری چگونه کار می‌ کند؟

خدمات سبدگردانی به صورت انفرادی برای سرمایه گذار انجام می گیرد و کسانی که خدمات سبدگردانی را انجام می­دهند معمولا مدیریت سرمایه های کلان را قبول می کنند.

اما صندوق سرمایه گذاری با دارا بودن تمام ویژگی های خدمات سبدگردانی این امکان را برای سرمایه گذاران خرد فراهم کرده تا این افراد بتوانند با سرمایه‌های کم، در سرمایه گذاری‌های بزرگ سهیم شوند.

در واقع و به بیان ساده‌تر صندوق سرمایه گذاری مکانی است که سرمایه خرد افراد حقیقی و حقوقی را جمع‌آوری کرده و تحت نظر مدیریتی حرفه‌ای در دارایی‌های مختلف و بصورت کلان سرمایه گذاری می‌کند.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری

03

صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می­کنند و مهمترین مزایای آن‌ها عبارت اند از:

  • مدیریت حرفه ای دارایی ها
  • استفاده از قدرت جمعی سرمایه گذاری
  • عدم نیاز تخصصی به سواد مالی
  • نقدشوندگی بالا
  • شفافیت اطلاعات
  • بازدهی قابل ملاحظه در مقایسه با سایر بازارهای مالی

انواع صندوق های سرمایه گذاری

متداول‌ترین شیوه دسته‌بندی صندوق های سرمایه گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‌ها است. که بر این اساس صندوق ها به سه دسته اصلی با درآمد ثابت – سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت مناسب‌ترین گزینه برای افرادی است که تمایل به سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن دارند. این صندوق‌ها 70 الی 95 درصد از سرمایه جمع آوری شده را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت اغلب بصورت دوره‌ای (ماهانه – سه ماهه –شش ماهه و یکساله) به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. نکته جالب توجه این است که صندوق های با درآمد ثابت معمولا سودهایی بالاتر از سپرده های بانکی می سازند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

 نوع دیگری از صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد که مناسب افرادی است که قدرت ریسک پذیری بالایی دارند. این صندوق ها که با نام صندوق های سرمایه گذاری سهامی شناخته می‌شوند اکثر دارایی ها (70 الی 95 درصد) را در سهام پذیرفته شده در بورس تهران سرمایه گذاری می‌کنند. به دلیل ماهیت نوسانی قیمت سهام در بازار بورس، ریسک سرمایه گذاری و سود مورد انتظار در این صندوق‌ها بالاتر است.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

نوع سوم صندوق های سرمایه گذاری حد میانی دو صندوق قبلی (با درآمد ثابت و سهامی) است. به همین دلیل به آنها صندوق سرمایه گذاری مختلط می گویند. این صندوق ها دارایی هایشان را به طور مساوی در ابزارهای مالی با درآمد ثابت و بازار سهام (40 تا 60 درصد)، سرمایه گذاری می‌کنند. بنابراین افراد با سطح ریسک متوسط می توانند یکی از این صندوق ها را انتخاب کنند.

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در یکسال گذشته

02

با بررسی صندوق های سرمایه گذاری در یکسال گذشته میزان بازدهی صندوق های با درآمد ثابت 39.8%، صندو‌های سهامی 117.6% و صندوق های مختلط 69.4% بوده است. با نگاهی به این اعداد به راحتی می‌توان متوجه شد که میزان سود صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمتر از دو گزینه دیگر است و صندوق‌های سهامی بیشترین بازدهی را داشته‌اند. همان‌طور که گفته شد صندوق‌های مختلط بدلیل اینکه حد میانی دو صندوق دیگر هستند بازدهی متوسطی نسبت به آن‌ها داشته‌اند و از لحاظ میزان بازدهی در بین این دو صندوق قرار گرفته‌اند.

 موارد مذکور میزان متوسط بازدهی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری 81.6% بوده است.

نتیجه‌گیری

صندوق های سرمایه گذاری انتخابی هوشمندانه برای تازه واردان به بازار سرمایه است. اما باید دقت داشت که انتخاب از میان 200 صندوق سرمایه گذاری موجود در ایران ، کار ساده ای نیست این کار نیاز به بررسی صندوق های سرمایه گذاری و کارنامه مدیریتی و و میزان بازدهی آن‌ها دارد.. برای اطلاع از عملکرد گذشته صندوق ها می توانید اطلاعات لازم را از سایت سیگنال دریافت کنید.