۰ نفر

ترک تحصیل اجباری با گرانی لوازم‌التحریر

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
کد خبر: 375304
ترک تحصیل اجباری با گرانی لوازم‌التحریر

طی چندسال گذشته با نزدیک‌شدن فصل بازگشایی مدارس ساز ناکوک افزایش قیمت لوازم‌التحریر کوک می‌شود که به‌یقین می‌تواند بار روانی بسیاری برای خانواده‌هایی که دارای دانش‌آموز یا دانشجو هستند و همچنین خرده‌فروشان لوازم‌التحریر به دنبال داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، آنچه مسلم است دوسال گذشته و با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به‌یقین ادامه تحصیل و همچنین فراهم‌کردن شرایط مناسب برای تحصیل بسیار سخت شده تا جایی که با نگاهی گذرا به آمار دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توان دریافت که بسیاری از این افراد تنها به دلیل مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل اجباری شده‌اند.

افزایش وام دانشجویی یکی از راهکارهای مناسب دولت برای کاهش آمار افرادی که مجبور به ترک تحصیل شده‌اند است که البته اما و اگرها در این زمینه چندان اندک نیست. آنهایی که مجبور به ترک تحصیل شده‌اند از نظر روحی و روانی ضربات شدیدی متحمل شده‌اند. ترک تحصیل به‌یقین در آینده شغلی و اجتماعی افراد موثر واقع خواهد بود.

دردسرهای تامین لوازم‌التحریر

افزایش بی‌رویه قیمت لوازم‌التحریر در این میان می‌تواند عامل افزایش آمار افرادی که به اجبار از ادامه تحصیل بازمی‌مانند شود؛ البته ناگفته نماند که دولت نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش سطح سواد جامعه ارائه می‌دهد که وجود مشکلاتی این‌چنینی بعضا موجب کم‌اثرشدن یا در مواردی بی‌تاثیرشدن برنامه‌های تدوین‌شده می‌شود. با نگاهی گذرا به وضعیت معیشت خانواده‌ها و همچنین داشتن چند فرزند که مشغول به تحصیل هستند، به‌راحتی می‌توان دریافت که این افزایش قیمت برای بعضی خانواده‌ها بسیار مشکل‌ساز خواهد بود، چراکه تامین لوازم‌التحریر برای دو الی سه فرزند در یک خانواده بخش قابل توجهی از میزان درآمد را به خود اختصاص خواهد داد که این مهم در شرایط موجود به‌یقین به‌صرفه نخواهد بود.

گرانی زیر سر پتروشیمی

عنوان شده که بخش قابل توجهی از علت گرانی لوازم‌التحریر را می‌توان مربوط به گران‌شدن محصولات پتروشیمی دانست، این در حالی است که امروزه با پیشرفت علم و فناوری دیگر نیاز چندانی به واردات مواد اولیه و خام صنایع پتروشیمی نیست و در شرایط موجود صنعت پتروشیمی کشور در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارد. متاسفانه سودجویان حاضر در این صنعت تنها به دلیل کسب درآمد بیشتر اقدام به کم‌فروشی یا کاهش سطح تولید خود کرده‌اند که این خود می‌تواند نقش بسزایی در افزایش قیمت محصولات پتروشیمی داشته باشد. از این‌رو انتظار می‌رود با نظارت دقیق و کارشناسانه مسئولان مانع از این کارشکنی افراد سودجو شوند، چراکه در غیر این صورت موج جدیدی از گرانی‌ها ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر انتظار می‌رود با کاهش نرخ ارز قیمت صنایع پتروشیمی نیز تا حد زیادی کاهش یابد، این در حالی است که برخی شرکت‌های پتروشیمی به دلیل پایین‌آمدن حاشیه سود خود و همچنین خرید مواد اولیه با دلار قیمت بالا سطح تولید خود را بسیار کاهش داده‌اند یا اینکه سعی بر دپوکردن مواد تولیدی خود دارند تا هنگام بالارفتن نرخ ارز آن را به بازار تزریق کنند که این خود می‌تواند باعث افزایش قیمت در بسیاری از بازارها مانند لوازم‌التحریر، ظروف یکبار مصرف و غیره شود. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش میزان دستمزد نیز نقش بسزایی در بالارفتن قیمت لوازم‌التحریر دارد.

افزایش بی‌رویه قیمت

به‌طور کلی باید در نظر داشت که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش لوازم‌التحریر داخلی بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که بسیاری از نظر اقتصادی بیشتر تمایل به خرید لوازم‌التحریر تولید داخل داشتند که این خود می‌توانست باعث اشتغال به کار تعداد زیادی از افراد در این حرفه باشد، این در حالی است که متاسفانه بسیاری از لوازم‌التحریرهای تولید داخل از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند و امروزه با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت آنها که در برخی از موارد با قیمت لوازم خارجی نیز برابری می‌کند خرید و استفاده از آنها از دیدگاه برخی چندان مقرون به صرفه نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور صنعت تولید لوازم نوشت‌افزار داخلی نیز با مشکلات جدی‌تری مواجه شود؛ مشکلاتی که به‌طور حتم با افزایش آمار تعدیل نیرو و مواردی از این دست رو‌به‌رو خواهد شد.

توزیع لوازم نوشت‌افزار با نرخ دولتی

پرواضح است که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین برنامه‌های دولت هنگام بازگشایی مدارس توزیع لوازم نوشت‌افزار با نرخ دولتی است که البته تفاوت قیمت این‌گونه لوازم نوشت‌افزار با بازار طی سال‌های گذشته به نسبت محسوس بود، این در حالی است که طی سال جاری شاید تفاوت قیمت نوشت‌افزار دولتی و آزاد بین 5 الی 10درصد باشد که این خود شاید برای بسیاری از خانواده‌ها به صرفه نباشد. بنابراین انتظار می‌رود در شرایط نامناسب اقتصادی دولت قبل از بازگشایی مدارس اقدام جدی برای قیمت لوازم‌التحریر داشته باشد، در غیر این صورت به‌یقین بسیاری از ادامه تحصیل بازخواهند ماند.