۰ نفر

توصیه‌های سازمان توسعه اقتصادی برای خاورمیانه

۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 151396
توصیه‌های سازمان توسعه اقتصادی برای خاورمیانه

در روز چهارم اکتبر ۲۰۱۶، در نشست وزرای کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به مرور وضعیت کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته و توصیه‌هایی برای اصلاحات اقتصادی در این کشورها ارائه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بنابر سخنان دبیر کل سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در زمینه اصلاحات به پیشرفت‌هایی برای افزایش درجه باز بودن اقتصاد، تنوع‌بخشی و اداره بخش عمومی دست یافته‌اند، اما تنش‌های سیاسی سال ۲۰۱۱ نشان داد که این تلاش‌ها برای همه کشورها کامیابی در پی نداشته است. در واقع، نابرابری و چشم‌انداز شغلی ضعیف در مناطق محروم به عنوان عوامل اصلی نگرانی‌های اجتماعی باقی مانده‌اند. تنها با تلاشی هماهنگ برای اصلاحات به منظور ایجاد اقتصاد باز و فراگیر و بهبود اداره بخش عمومی میتوان به ثبات، کامیابی و خلق فرصت‌ها به خصوص برای جوانان دست یافت.

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از موقعیت جغرافیایی ویژه، جمعیت جوان و تحصیلکرده و مزایای رقابتی در بخش‌های خاصی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است، اما رشد اقتصادی این منطقه از کشورهای در حال توسعه و نوظهور عقب مانده است. رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۵ ، معادل ۲.۳ درصد و رشد کشورهای درحال توسعه و نوظهور به طور متوسط ۴ درصد بوده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به دلیل موانع قانونی و اداری که مانع اصلی سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود، طی سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته تا اینکه به کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۵ رسیده است. ناامنی و بی‌ثباتی منطق‌های در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و همچنین گردشگری تاثیر دارد. حجم تجارت درون منطقه‌ای نیز در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اندک است، به‌گونه‌ای که تنها ۱۰ درصد تجارت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بین کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

بیکاری جوانان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۵ به ۲۹ درصد افزایش یافت. بیکاری در مناطق روستایی دورافتاده شدید است؛ حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای یافتن شغل به علت عدم‌تطابق بین تقاضا و عرضه مهارت‌ها با چالش مواجه می‌شوند.

در اقتصادهای خاورمیانه و شمال آفریقا، زنان به‌رغم پیشرفت‌های تحصیلی‌شان، به کارگرفته نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۴، تنها ۲۱ درصد از زنان به کارگماشته شدند و یا در جست‌وجوی شغلی در ازای پرداخت دستمزد بودند. که این مقدار کمتر از نرخ متوسط ۵۴درصد در کشورهای عضو سازمان و بسیار پایین‌تر از نرخ ۴۴ درصدی مشارکت نیروی کار مرد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

برای مطالعه متن کامل این گزارش به همراه جدول و نمودارها، فایل پی‌دی‌اف پیوست را دریافت کنید یا به سایت اتاق تهران مراجعه کنید.

http://tccim.ir/images/Docs/TCCIMirBizReport_206.pdf