۰ نفر

قمار بزرگ زاکربرگ در دنیای دیجیتال؛

آزمایش ۱۰۰ میلیارد دلاری زاکربرگ در متاورس شکست می خورد؟

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 677297
آزمایش ۱۰۰ میلیارد دلاری زاکربرگ در متاورس شکست می خورد؟

بخش آزمایشگاه‌های واقعیت متا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، ۳.۶۷۲ میلیارد دلار ضرر کرد. برخی از سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری بزرگ این شرکت در متاورس راضی نیستند.

اقتصادآنلاین - شیما احمدی؛ همه در مورد اینکه آزمایش عظیم مارک زاکربرگ ایده خوبی است، هنوز متقاعد نشده‌اند. از زمانی‌که فیس‌بوک در سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد، تمرکز این غول رسانه اجتماعی به طور فزاینده‌ای به اتصال دنیای دیجیتال و فیزیکی از طریق واقعیت افزوده معطوف شده است. با این حال، یکی از سهامداران این شرکت اخیرا نامه‌ای به مدیرعامل متا داده است و سرمایه‌گذاری متاورس را "فوق‌العاده بزرگ و وحشتناک" خوانده است.

طولی نکشید که این نگرانی‌ها توجیه شد. کمپانی متا نتایج مالی سه ماهه سوم خود را پس از زنگ خطر در ۲۶ اکتبر منتشر کرد و شاید تعجب آور نباشد که بخش متاورس آن ضعیف عمل کرده است. آزمایشگاه واقعیت متا در طول سه ماه ۳.۶۷۲ میلیارد دلار از دست داد که مشابه کاهش آن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است. این خطر و ریسکی است که درپی ورود به قلمروی ناشناخته، با آن روبه‌رو می‌شوید. علیرغم همه هیاهویی که پیرامون متاورس وجود دارد، این جهان‌های اجتماعی جدید تا حد زیادی خالی می‌مانند. آیا متا این جای خالی را پر خواهد کرد؟ فقط زمان می‌تواند بگوید. 

تسلا در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۲ ۱۷۰ میلیون دلار بیت‌کوین از دست داد

درحالی‌که ورود تسلا به بیت‌کوین در ابتدا توسط جامعه ارزهای دیجیتال مورد استقبال قرار گرفت، اما حواس پرتی بزرگ‌تری برای سازنده خودروهای الکتریکی ایجاد کرد. در سه ماهه دوم ۲۰۲۲، شرکت ایلان ماسک ۷۵ درصد از دارایی‌های باقی‌مانده بیت‌کوین خود را فروخت که تقریبا ۹۳۶ میلیون دلار به ترازنامه آن افزود. بر اساس افشای جدیدی که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارائه شده است، در پایان سه ماهه سوم، بیت‌کوین باقی مانده تسلا با ضرر ۱۷۰ میلیون دلاری مواجه بود. با توجه به اینکه تسلا در فروش قبلی خود ۶۴ میلیون دلار سود کسب کرده بود، ضرر خالص این شرکت از بیت‌کوین چندان هم بد نیست. 

اپلیکیشن CashApp، پشتیبانی از شبکه لایتنینگ بیت‌کوین را اضافه می‌کند 

کاربران برنامه کش اپ Cash APP به زودی می‌توانند بیت‌کوین را از طریق شبکه لایتنینگ برای یکدیگر ارسال کنند، یعنی پروتکل پرداخت لایه ۲ که قرار است تراکنش‌های بیت‌کوین را سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر کند. برای روشن تر شدن موضوع، کش‌اپ Cash App در حال حاضر از تراکنش‌های بیت‌کوین در لایتنینگ با ظرفیت محدود از طریق کدهای QR پشتیبانی می‌کند. اکنون این برنامه محبوب موبایل به کاربران این امکان را می‌دهد که هر هفت روز یک‌بار، ۹۹۹ دلار بیت‌کوین ارسال کنند. نکته این است که این سرویس فقط برای ساکنان ایالات متحده، به استثتای نیویورک، در دسترس است. درحالی‌ که تخمین‌ها متفاوت است، گفته می‌شود برنامه کش‌اپ Cash App تقریبا ۸۰ میلیون کاربر دارد. تصور کنید این اطلاعات یک روز به طور منظم در لایتنینگ معامله می‌شود. 

حجم معاملات Reddit NFT با نزدیک به ۳ میلیون دارنده کیف‌پول به بالاترین حد خود رسیده است

زمستان بازار رمزارزها به ویژه برای ان‌اف‌تی‌ها بسیار سخت بوده است، بازاری که زمانی پر رونق بود اما حجم معاملات آن در سال گذشته به شدت کاهش یافت. اما به نظر می‌رسد که علاقه  پلتفرم رسانه اجتماعی ردیت Reddit  به NFT در حال افزایش است. داده‌های پالیگان و Dune Analytics در این هفته آخر ماه اکتبر نشان داد که حجم معاملات آواتارهای NFT Reddit  در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، ۱.۵ میلیون دلار را تحت‌الشعاع قرار داد و حجم کل مجموعه را به ۴.۱ میلیون دلار رساند. از زمانی که برنامه ردیت Reddit مجموعه خود را در ماه جولای راه‌اندازی کرد، بیش از ۲.۹ آواتار کلکسیونی ساخته شده است که در نهایت شما علاقه‌مند به تجزیه و تحلیل در این داستان خواهید شد. 

قمار ۱۰۰ میلیارد دلاری زاکربرگ "بسیار بزرگ و وحشتناک است" 

برخی از سهامداران متا از برنامه و استراتژی متاورس متا و هزینه هنگفت پشت آن خسته شده‌اند. برد گرستنر، مدیرعامل Altimeter Capital نامه‌ای به مارک زاکربرگ نوشت و از این شرکت خواست که بودجه سالیانه سرمایه‌گذاری متاورس خود را از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار کاهش دهد. او تثبیت بیش از حد بر روی فناوری متاورس را "فوق‌العاده بزرگ و وحشتناک" نامید. Altimeter Capital، ۰.۱۱ درصد از سهام متا را در اختیار دارد، بنابراین بعید است که زاکربرگ به این هشدار توجه کند. اما سرمایه‌گذاری متا از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال تبدیل می‌شود، مفهمومی که گرستنر می‌گوید هنوز اثبات نشده است. 

چرا نهنگ‌های بیت‌کوین در حال افزایش هستند؟

آیا بیت‌کوین برای این چرخه به پایین‌ترین حد خود رسیده است یا جایی برای یک تسلیم نهایی وجود دارد؟ این سوال جامعه بیت‌کوین را متفرق کرده است که همچنان انتظار یک شکست بزرگ را در هفته‌های آینده دارند. با این حال، برای هولدرهای اختصاصی، زمان‌بندی پایین در طولانی مدت اهمیتی نخواهد داشت. درحالی‌که خرده‌فروشان مشغول فروش بیت‌کوین زیر ۲۰ هزار دلار بودند، نهنگ‌ها بی‌سروصدا در حال انباشت سرمایه هستند.