۰ نفر

معرفی بهترین بازی های متاورس در سال ۲۰۲۲

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبر: 650747
معرفی بهترین بازی های متاورس در سال ۲۰۲۲

با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا بازار متاورس بسیار داغ شد و رمزارزهای فعال زیادی در این حوزه به بازار عرضه شدند. در کنار این موضوع نیز چند سالی است که فناوری بلاک چین وارد دنیای بازی‌سازی شده است و مفهوم کسب درآمد از طریق بازی با رمزرازها را ایجاد کرده است.

حال ترکیب دو مفهوم متاروس و بازی‌های بلاک چینی منجر به ایجاد مفهوم جدیدی شده است؛ بازی متاورسی. در این مقاله سعی شده است بهترین بازی‌های متاورسی معرفی و نقاط ضعف و قوت آن‌ها با زبانی ساده بررسی شود.

بیشتر بخوانید : متاورس چیست ؟

بازی متاورسی چیست ؟

بازی‌های متاورسی در اصل همان بازی‌های ویدیوی قدیمی هستند که هدف آن‌ها کمی دستخوش تحول شده است. با استفاده از فناوری بلاک چین، مفاهیم اولیه متاورس، رمزارزها، توکن‌های غیرمثلی NFT و ویژگی‌هایی چون کسب در‌آمد به واسطه بازی‌ها مفهوم بازی‌های متاورسی به بازار ارائه شده است. بازی‌هایی که به واسطه تکمیل عملکردهای خاص بازی به شما رمزارز مخصوص خود را هدیه می‌دهند.

یکی از نکات مهمی که در ساختار بازی‌های متاورسی بر خلاف بازی‌های سنتی دیده می‌شود ایجاد تعاملی درگیرانه به واسطه مفهوم تعاملی متاورس با دیگر افراد است و در کنار این مفهوم ساختار کسب درآمدی انگیزه‌ای برای ورود و ادامه دادن داستان بازی خواهد شد.

بازی‌های متاورسی برتر سال 2022

در ادامه مقاله به معرفی بهترین بازی‌های متاورسی حال حاضربازار می‌پردازیم و با هم می‌بینیم کدام یک ارزش ورود و استفاده با شرایط حال حاضر بازار را دارد. تمامی بازی‌های لیست زیر قابلیت کسب درآمد با ارزهای دیجیتال دارند.

اکسی اینفینیتی Axie Infinity

یکی از محبو‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌هایی که در سال گذشته بسیار سر و صدا کرد پروژه اکسی اینفینیتی بود. پروژه‌ای که توکن آن بیش از ۲۵ هزار درصد رشد کرد و در اوایل سال ۲۰۲۲ نیز با هک شبکه رونین که بر بستر آن راه‌اندازی شده بود، مواجه شد. بسیاری از کارشناسان اکسی اینفینیتی را ترکیب رمزارزها و بازی‌های ویدیویی می‌دانند که باعث کسب تجربه و لذت بی‌نظیری از جنگ هیولاهای کوچکی به نام اکسی می‌شود.

معرفی بهترین بازی‌های متاورس در سال ۲۰۲۲

داستان این بازی شباهات زیادی به بازی پوکمون Pokemon دارد و در آن کاربران باید با ایجاد یک دسته از اکسی‌ها به مبارزه با دیگر کاربران بپردازند. بردن مبارزات باعث برنده شدن توکن بومی بازی یا توکن‌های غیرمثلی NFT می‌شود.

از نکات مثبت این بازی می‌توان به مواردی چون NFT بودن هر اکسی، اکوسیستم و توکنومیک قوی، دسترسی از طریق رایانه و موبایل، آپدیت‌های منظم نام برد. اما نکاتی چون ضعف امنیتی شبکه رونین، ارزش‌گذاری بیش از حد هر اکسی و درآمدیزایی محدود از مشکلات اصلی این بازی هستند.

دینسترالند Decentraland

بزرگ‌ترین نامی که در سال گذشته در میان بازی‌های متاورسی به گوش می‌خورد نام پلتفرم دیسنترالند بود. پلتفرمی که میزبان شرکت‌ها و سلبریتی‌های زیادی در سال گذشته بود. کارشناسان این حوزه دیسنترالند را پادشاه متاورس می‌خوانند زیرا نزدیک‌ترین مفهوم به معنای متاورس را به کاربران ارائه می‌دهد.

در این بازی متاورسی کاربران برای اولین بار می‌توانستند زمین‌های متاورسی را به شکل توکن‌های غیرمثلی NFT ثبت شده در بلاک چین اتریوم خریداری کنند. تمامی خرید‌های درون شبکه این بازی متاورسی به واسطه ارز دیجیتال MANA توکن بومی پروژه دیسنترالند انجام می‌شود.

معرفی بهترین بازی‌های متاورس در سال ۲۰۲۲

از آن‌جایی که این بازی متاورسی یک رابط کاربری ساده و گرافیکی ملموس دارد به سرعت محبوبیت زیادی در میان کاربران این حوزه و گیمرهای علاقمند به دنیای ارزهای دیجیتال کسب کرد. در دینسترالند هر کاربر می‌تواند با کمی خلاقیت به ایجاد توکن‌های غیرمثلی جدید بپردازد یا یک مکانیزم جدید برای سرگرمی دیگر کاربران و کسب درآمد بپردازد.

تمامی عملکرد‌های جاری در این پلتفرم از فناوری بلاک چین قدرت می‌گیرند و دیسنترالند را به اولین بازی متاورسی غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

توکن بومی شبکه یعنی ارز دیجیتال MANA، روش‌های کسب درآمد ساده، آپدیت‌های مرتب و سلسه‌وار، تعامل با کاربران و غیرمتمرکز بودن از نامث مثبت دیسنترالند است. در کنار این موارد نبود محتوای گرافیکی واقهی و جذا‌ب‌تر و کم شدن کاربران در یک سال گذشته به واسطه نبود گیم‌پلی هدفمند از نکات منفی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

سندباکس Sandbox

اگر با دنیای بازی‌های کامپیوتری آشنا باشید حتما بازی ماینکرافت را دیده‌اید. یک بازی که تمام المان‌های آن مکعبی است و از محبوبی بالایی میان گیمرها برخوردار است. سندباکس یک بازی متاورسی محبوب در این فضا است که از نظر گرافیکی شباهت زیادی به ماینکرافت دارد.

سندباکس بر بستر بلاک‌‌چین اتریوم راه‌اندزای و کد نویسی شده است و به واسطه از قراردادهای هوشمند و پشتیبانی این بلاک چین از توکن‌های غیرمثلی NFT کاربران می‌توانند با خرید زمین‌ها و آیتم‌های درون بازی مالکیت خود را به واسطه NFTها در بلاک جین اتریوم ثبت و در این حین به درآمدزایی بپردازند.

معرفی بهترین بازی‌های متاورس در سال ۲۰۲۲

شخصی‌سازی و توسعه مینی بازی‌ها داخل دنیای سندباکس یکی از مهم‌ترین المان‌های این بازی است. همچنین با وجود اینکه سندباکس همچنان در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و نسخه نهایی آن منتشر نشده بازیکنان زیادی به این بازی جلب شده‌اند.

غیرمتمرکز بود و وجود فروشگاه درون بازی، جامعه کاربری آگاه و بروز از نکات مثبت و توکنومیک ضعیف ارز دیجیتال SAND و پایگاه کاربری محدود به واسطه گیم‌پلی و محیط گرافیکی کودکانه در کنار عدم ارائه نسخه نهایی از بزرگترین معایب بازی متاورسی سندباکس هستند.

ایلین وردز Alien Worlds

ایلین وردز یا دنیاهای بیگانه‌ یکی از پرطرفدارترین و فعال‌ترین بازی‌های متاورسی موجود در بازار است. یک بازی با موضوع گشت و گذار در سیاره‌های بیگانه و استخراج منابع ارزشمند از زمین‌های آن سیاره.

در این بازی متاورسی که بر بستر بلاک چین وکس WAX راه‌اندازی شده است کاربران باید به گشت و گذار و استخراج سیارات و مبارزه با کاربران دیگر بپردازند تا کسب درآمد بیشتری داشته باشند. بازیکنان در این دنیا با ابزارهای استخراج خود که در ابتدای بازی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد به استخراج ارز دیجیتال تریلیوم یا همان TLM بپردازند.

اگر به دنبال کسب درآمد بیشتر هستید، می‌توانید ابزارهای استخراج بهتری که به شکل NFT در فروشگاه درون بازی وجود دارد تهیه کنید. همچنین خرید زمین‌های این سیارات می‌تواند بسته به جایگاه منابع و ارزش فعلی آن رشد داشته باشد.

نکته قوت این بازی نسبت به دیگر بازی‌ها این است که به سرمایه اولیه برای شروع نیاز ندارد و کسب درآمد در این دنیای بگانه بسیار راحت است. همچنینی با وجود کاربران زیاد و دسترسی آسان به بازی توجهات زیادی به ایلین وردز شده است.

سخن نهایی

در این مقاله تعداد کمی از ده‌ها بازی متاورسی حال حاضر بازار بررسی شده است و این تعداد به صورت روزافزون در حال افزایش است. پس شاید باید منتظر پررنگ شدن نقش بازی‌های متاورسی در آینده صنعت بازی سازی باشیم چرا که به شکلی روزافزون مفهوم متاورس در حال پررنگ‌تر شدن است.

به طور کلی مفهوم متاورس شاید در هیچ کدام از بازی‌ها بالا به طور کامل رعایت نشده باشد اما در حال حاضر به واسطه فناوری که در اختیار ماست بهترین چیزی که می‌تاونیم داشته باشیم همین بازی‌ها و پلتفرم‌های متاورسی حال حاضر است.

بیشتر بخوانید : معرفی 15 رمز‌ارز متاورسی

وجود توکن‌های غیرمثلی NFT در یک بازی به بازیکنان آزادی و کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود می‌دهد و ایجاد انگیره‌ای مانند کسب درآمد فرصتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با ساخته توسعه دهندگان متاورس بهتر ارتباط برقرار کنند.

به عنوان خط آخر فراموش نکنید که هیچ بازی متاورسی کسب درآمد کاملا سودده و ثابت برای شما نخواهد داشت.