۰ نفر

مروری بر شبکه آلت کوین برتر و آینده آن؛

چرا اتریوم ارزشمند است؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۲۷
کد خبر: 630398
چرا اتریوم ارزشمند است؟

اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز و منبع باز و اولین بلاکچینی است که قابلیت قرارداد هوشمند را راه اندازی کرد.

اقتصاد آنلاین-حسین عسکری؛ اتریوم در جولای 2015 راه اندازی شد و در طی چند سال، به دلیل ارائه طیف گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز (DApp) ارزش آن به طور قابل توجهی افزایش یافت. افزایش انفجاری محبوبیت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) موفقیت آن را به عنوان فعال‌ترین شبکه بلاکچینی که استفاده می‌شود، نشان داده است.

علاوه بر این، ارز بومی آن، اتر (ETH)، جایگاه دوم خود را با ارزش بازار و حجم روزانه در فضای ارزهای رمزپایه حفظ کرده است.

1-ارزش ذاتی اتریوم چیست؟

قبل از شناسایی ویژگی‌های منحصر به فرد اتریوم، اجازه دهید ابتدا تعریف ارزش ذاتی و نحوه اعمال آن در ارزهای دیجیتال مانند اتریوم را بررسی کنیم.

در امور مالی، ارزش ذاتی بیانگر ارزش درک شده یا واقعی یک دارایی یا یک ارز است. نباید آن را با قیمت بازار اشتباه گرفت زیرا دارایی ها ممکن است بیش از حد یا کمتر از ارزش گذاری شوند.

ارزهای فیات مانند دلار ایالات متحده یا یورو ارزش ذاتی دارند زیرا توسط مقامات پولی مانند بانک های مرکزی صادر می شوند و عمدتاً در اقتصاد آنها استفاده می شوند.

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟ بانک‌های مرکزی دولت‌ها از ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) حمایت نمی‌کنند، اما ارزش ذاتی آنها را می‌توان با کمبود، موارد استفاده و کاربرد تکنولوژیکی آن‌ها تعریف کرد. در طول سال‌ها، ارزهای دیجیتال به عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش شهرت پیدا کرده‌اند و وعده می‌دهند که می‌توانند در آینده به واحد مبادله تبدیل شوند.

2-ارزش واقعی اتریوم چیست؟

با توجه به اینکه ارزش ذاتی، ارزش ادراک شده یا واقعی سرمایه گذار از یک دارایی است، ابزار مفید برای اینکه چرا اتریوم علاقه و سرمایه را در سراسر جامعه کریپتو جذب کرده است، بسیار مهم است.

بر خلاف بیت کوین که به عنوان جایگزین پولی برای ارزهای ملی ایجاد شد، اتریوم به عنوان پلتفرمی ساخته شد که می توانست قراردادهای هوشمند برنامه ریزی شده و برنامه های کاربردی را با استفاده از اتر تسهیل کند.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند اتریوم به عنوان ابزار اصلی این پلتفرم ظاهر شده اند، با توجه به اینکه آنها موارد استفاده ارزشمند در دنیای واقعی مانند برنامه های DApps، DeFi و NFTs را تامین می کنند. آنها امکان اجرای خودکار قراردادها را بدون دخالت واسطه هایی مانند بانک ها برای تراکنش های مالی یا اشخاص قانونی برای ترتیبات قانونی می دهند.

میلیاردها دلار دارایی در حال حاضر در پرداخت ها، وام ها، بیمه و هر برنامه DeFi که آینده امور مالی را شکل می دهد، قفل شده است. قراردادهای هوشمند اتریوم احتمالاً نحوه مدیریت خدمات مالی و عمومی مانند حاکمیت، زنجیره تأمین، بازارها و شناسایی دیجیتال را تغییر خواهند داد.

علیرغم رقابت شدید سایر شبکه‌های بلاک چین، اتریوم همچنان محبوب‌ترین پلتفرم برای DApps است و بیشترین تعداد پروژه‌های DeFi، NFT را میزبانی می‌کند.

3-اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم قرار است در آینده‌ای نزدیک از مکانیسم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اثبات سهام (PoS) تغییر کند که منجر به یک بلاک چین سریع‌تر و کارآمدتر می‌شود.

شبکه اتریوم از زمانی که DeFi و NFT دنیای مالی و هنر را تسخیر کرده اند، افزایش قابل توجهی در حجم و اندازه تراکنش ها تجربه کرده است. چنین ترافیکی اغلب باعث ایجاد تنگناهای سیستمی با افزایش قابل توجه هزینه ها شده است که زنجیره بلوکی را ناپایدار کرده است.

برای اینکه شبکه اتریوم بتواند در برابر افزایش روزافزون مقبولیت خود و پشتیبانی از تعداد فزاینده تراکنش ها دوام بیاورد، نیاز به یک تحول اساسی دارد. ارتقاء مکانیسم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اثبات سهام (PoS) ، اتریوم را مقیاس‌پذیرتر، کارآمدتر و پایدارتر می‌کند و در عین حال تمرکززدایی اساسی آن را تضمین می‌کند.

این ارتقا فقط در یک چارچوب فنی بدون تأثیر بر نحوه تراکنش و نگهداری دارایی های کاربران در سراسر شبکه انجام می شود. نقشه راه اتریوم سه مرحله زیر را برای تکمیل ارتقا پیش بینی می کند:

فاز 0

فاز 0همچنین به عنوان زنجیره فانوس دریایی (Beacon Chain)  شناخته می شود

این به‌روزرسانی در حال حاضر منتشر شده است و استیکینگ (staking) را به اتریوم ‌آورده است. این زمینه را برای ارتقای آینده فراهم می کند و سیستم جدید را هماهنگ می کند.

ادغام

Mainnet Ethereum که شبکه کنونی است، باید در مقطعی با Beacon Chain ادغام شود و انتظار می‌رود که این اتفاق در سال 2022 رخ دهد.

این ادغام امکان استیکینگ را برای کل شبکه فراهم می کند و نشان دهنده پایان استخراج انرژی بر است.

زنجیر خرد شده یا شارد چین (Shard Chains)

انتظار می رود زنجیره های  خرد شده (Shard) در سال 2023 راه اندازی شوند. با این حال، شاردینگ یک ارتقاء چند مرحله ای برای بهبود مقیاس پذیری و ظرفیت اتریوم است. زنجیره‌های Shard راه‌حل‌های لایه ۲ را قادر می‌سازند تا کارمزد تراکنش‌های پایینی را ارائه دهند و در عین حال عملکرد شبکه را بهبود بخشند.

شاردینگ فرآیندی است که به مجموعه‌های کوچک‌تری از گره‌ها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را به صورت موازی بدون نیاز به دستیابی به اجماع در کل شبکه پردازش کنند. اتریوم 2.0 وعده داده است که بر خلاف 30) (TPS، سرعت تراکنش را از طریق استقرار شارد چین به 100000 تراکنش در ثانیه (TPS) برساند.

انتقال اتریوم به مکانیسم اثبات سهام (PoS)  بحث داغی را در جامعه کریپتو ایجاد کرده است. در حالی که برخی از مزایای حاصل از جمله مقیاس پذیری و پایداری به دلیل یک سیستم کارآمدتر انرژی واضح است، بسیاری از این نگرانند که تمرکززدایی به دلیل اجرای آن در خطر بیفتد.

فرآیند اعتبار سنجی مکانیسم اثبات سهام (PoS) ممکن است از اعتبار سنجی‌های هلدینگ بزرگی که می‌توانند تأثیر زیادی بر تأیید تراکنش داشته باشند، دچار مشکل شود و در نتیجه بر ماهیت واقعی تمرکززدایی تأثیر بگذارد. مخالفان انتقال همچنین شاردینگ را به عنوان تهدیدی برای امنیت شبکه می دانند. از آنجایی که برای ایمن سازی زنجیره های خرده چندگانه و کوچک به اعتبار سنجی کمتری نیاز است، خطر بیشتری وجود دارد که آنها بیشتر در معرض عوامل مخرب قرار گیرند.

اتریوم 2.0 چگونه بر ارزش ذاتی اتر تأثیر می گذارد؟

بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال بر این باورند که سال 2022 برای قیمت اتریوم یک سال مهم خواهد بود. این ارز دیجیتال از زمان عرضه خود در سال 2015 رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد و از 0.30 دلار به 4800 دلار در سال 2021 رسید.

آیا قیمت اتریوم با تغییر به اتریوم 2 به رشد خود ادامه خواهد داد؟

در حالی که پیش‌بینی قیمت هر دارایی بر اساس تحلیل‌های تکنیکال یا بنیادی غیرممکن است، سرمایه‌گذاران کریپتو به اتفاق آرا معتقدند که اتریوم 2 بر ارزش ذاتی اتر تأثیر می‌گذارد آنها معتقدند که همه چیز به اجرای روان ارتقاء بستگی دارد.

مانند هر تغییر مهم، استقرار اولیه اتریوم 2 ممکن است دلیل مستقیم نوسانات باشد. تا زمانی که ارتقا به طور کامل در سراسر شبکه آزمایش، تایید و موثر واقع شود، کارشناسان برای ماه‌ها عدم قطعیت را پیش‌بینی می‌کنند که به ناچار بر قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارد.

در بلندمدت، انتقال به یک مکانیسم  پایدارتر و کارآمدتر، به نفع پذیرش اتریوم برای کاربران و شرکت‌هایی است که بر روی این پلتفرم ایجاد می‌کنند. با این حال، نحوه و زمان بندی همه این اتفاقات باعث تردید در میان سرمایه گذاران است که جانب احتیاط را در تخصیص سرمایه خود انجام می دهند تا زمانی که چشم انداز دقیق تری وجود داشته باشد.

تقاضا برای توکن اتر وعملکرد قیمت اتریوم به موفقیت ارتقا و اینکه آیا پلتفرم تجدید شده بتواند موقعیت پیشرو خود را در میان سایر رقبای شبکه نوآور حفظ کند، بستگی دارد.

4-آیا اتریوم می تواند مانند بیت کوین ذخیره ارزش باشد؟

به گفته تحلیلگران مالی، به دلیل استفاده بیشتر در دنیای واقعی از اتریوم،اتر این پتانسیل را دارد که به ارز دیجیتال غالب تبدیل شود.

هر دو بیت کوین و اتریوم به دلیل عدم تمرکز و عرضه قابل برنامه ریزی به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می شوند. در حالی که عرضه محدود بیت کوین به تعداد 21 میلیون کوین یک ویژگی واضح است، عرضه اتر محدود نیست، بلکه تورم زایی یا (disinflationary)تلقی می شود.

عرضه ضد تورم

برخلاف بیت کوین، اتریوم دارای عرضه نامحدود است. با این حال، گردش آن هر ساله از طریق فرآیند استخراج محدود می شود. این مکانیسم ضد تورم نامیده می شود زیرا عرضه با نیازهای شبکه مطابق با پیشرفت آن تنظیم می شود و تورم قیمت به طور موقت کاهش می یابد.

با مکانیسم اثبات سهام (PoS) جدید اتریوم، اعتبار دهندگان برای هر تراکنش تایید شده به جای اینکه ماینرها با بلاک‌های جدید پاداش دریافت کنند، پاداش می‌گیرند.

مکانیسم استیکینگ تضمین می‌کند که اتر ها در شبکه قفل شده اند و هر چه اتر های بیشتری قفل شوند، شانس بیشتری برای ارزشمندتر شدن آنها وجود دارد، زیرا تعداد اتر ‌های کمتری در گردش هستند. به نوعی، این فرآیند باعث می شود که ارز دیجیتال کمیاب تر شود، حتی اگر به روشی متفاوت از بیت کوین باشد.

قراردادهای آتی اتریوم

در فوریه 2021، گروه CME اتر را در کنار بیت کوین به ارزهای دیجیتال خود اضافه کرد. این دستاورد مهم به این معنی است که ارز دیجیتال بیشتری در بازارها معامله می شود که ممکن است به افزایش ارزش آن کمک کند.

در دسامبر 2021، گروه CME همچنین قراردادهایی را برای قراردادهای آتی میکرو اتر، که نسخه هایی از قراردادهای آتی شاخص سهام E-mini گروه CME است، راه اندازی کرد. آنها قراردادهای کوچکتری نسبت به قراردادهای سرمایه گذاران نهادی هستند و بنابراین برای سرمایه گذاران خرد در دسترس تر و مقرون به صرفه تر هستند.

همچنین انتظار می‌رود که اینها به ارزش اتر کمک کنند زیرا مشارکت‌کنندگان بیشتری در بازار از هر دو نهاد و سرمایه‌گذاران خرد، بیشتر در معرض این ارز دیجیتال قرار می‌گیرند و ریسک قیمت آن را پوشش می‌دهند.