۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فوری / واکسن کرونا بخریم یا نه؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 511385
فوری / واکسن کرونا بخریم یا نه؟

واکسیناسیون گسترده کرونا در کشور به طور رسمی آغاز نشده است، با این حال خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی جومی به گوش می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیش از یک سال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد؛ باتوجه به تلفات ناشی از کرونا، در همان ابتدا امیدهای زیادی به ساخت واکسن می رفت؛ اما در همان ابتداگفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ درصورتیکه یک سال گذشته و کشورهای زیادی آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است.

ایران هنوز واکسیناسیون گسترده را آغاز نکرده و آغاز واکسیناسیون در کشورهای همسایه پای واسطه‌ها را به این بازار نیز کشانده و حدود سه ماه است که اخباری مبنی بر فروش واکسن کرونا در حال انتشار بوده و قیمت‌هایی بسیار بالا نیز برای هر دوز واکسن عنوان می‌شود.کمتر از یک ماه است که واکسن کرونا وارد کشور شده است؛ اما فروش واکسن در بازار سیاه محدود به این مدت نیست و از حدود سه ماه پیشتر نیز واکسن کرونای روسی با قیمت ۱۰۰۰ یورو در ناصر خسرو فروخته می‌شد؛ واکسنی که کسی از قابل اعتماد بودن یا نبودنش معلوم نبود اما مشتریان بسیاری داشت.

در آن زمان هیچ گونه واکسنی به صورت رسمی وارد کشور نشده بود؛ در روسیه هم، واکسن برای همه شهروندان، اتباع و مسافران رایگان بود؛ اما هیچ مسافری حق خارج کردن واکسن از کشور را نداشت و مشخص نیست واکسنی که در دست این فروشندگان بود، چطور به کشور وارد شده بود؟!

سخنگوی وزارت بهداشت، در پی انتشار این موضوع عنوان کرد: مراحل حمل و نقل و نگهداری از واکسن کرونا ویژه بوده و قطعا در بازار سیاه توزیع نمی شود؛ بنابراین تزریق واکسنی با محتوای نامشخص عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

نیمه‌های بهمن ماه اولین محموله واکسن روسی به صورت رسمی وارد کشور شد و کادر درمان در اولویت تزریق این واکسن قرار گرفتند؛ با وجود اینکه قرار بود واکسن کرونای روسی تنها به کادر درمان، مجروحان جنگی و... تزریق شود، اکنون بار دیگر، خبر از فروش این واکسن با قیمت‌های ۸۰ الی ۹۰میلیون تومانی در بازار سیاه به گوش می‌رسد، واکسن‌هایی با منشا و مبدا نامشخص!

در حال حاضر هیچ مسئولی در خصوص این موضوع واکنشی نشان نداده‌ است ؛ اما آنچه روشن است تزریق واکسن در همه دنیا در مراکز درمان صورت می‌گیرد تا افراد در صورت مشاهده هرگونه عارضه به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا به حال در هیچ یک از کشورهای دنیا تزریق هیچ نوع واکسنی در جایی غیر از مراکز درمانی صورت نگرفته است.