۰ نفر

براساس گزارش بلومبرگ؛

خرید دلار؛ خوب یا بد؟

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 654932
خرید دلار؛ خوب یا بد؟

علیرغم نزولی که اقتصاد ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد، دلار به یک جهت حرکت می کند: افزایش. این یک تغییر شگفت‌انگیز نسبت به سال گذشته است، زمانی که بیت‌کوین بالا می‌رفت، فیات در حال خروج بود و دلار به پایین‌ترین سطحی می‌رسید که تا آن زمان به خود ندیده بود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ اکنون دلار در مقایسه با همتایان اصلی خود به بالاترین سطح در دو دهه اخیر نزدیک شده است. نرخ دلار هفته گذشته، برابری با یورو را که یک نقطه عطف روانشناختی حیاتی است، شکست. صندوق‌های پوشش ریسک و بانک‌های سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان می‌گویند که دلار همچنان فضایی برای خودنمایی دارد، چه ایالات متحده دچار رکود شود چه نه.

افزایش اخیر دلار ممکن است کسانی را که سیگنال‌های دیگر در اقتصاد را مشاهده می‌کنند سردرگم کند، تحلیل گران از رکود می ترسند. شرکت های فناوری، از اپل گرفته تا گوگل و لیفت، استخدام را کند می کنند یا مشاغل را کاهش می دهند. اخباری مبنی بر اینکه فورد قصد دارد تا ۸۰۰۰ موقعیت شغلی خود را در هفته‌های آینده کاهش دهد، تنها به احساس ناخوشایند اقتصادی افزود.

قدرت دلار حداقل تا حدی به فدرال رزرو آمریکا مربوط می شود که نسبت به سایر بانک های مرکزی در افزایش نرخ ها برای مهار تورم سریعتر عمل کرده است. این امر به نوبه خود سرمایه گذاران بیشتری را به سمت دلار جذب کرده است، به ویژه در مقایسه با یورو.

دلار همچنین به عنوان یک بهشت تلقی می شود که با افزایش تورم، رکود بازارهای سهام، افزایش ترس از رکود اقتصادی و ادامه جنگ در اوکراین اهمیت بیشتری پیدا کرده است. فرضیه دیگری که در حال حاضر مطرح شده، «تئوری میلک شیک دلار» نام دارد. این نظریه با نام عجیب و غریبش بیان می‌کند که همه ارزهای فیات محکوم به فنا هستند زیرا واقعاً ارزشمند نیستند. دلار کمی بهتر است زیرا محبوبیت جهانی دارد. زمانی که فدرال رزرو دست از تولید دلارهای بیشتر بردارد - تقاضا برای دلارهای موجود افزایش می یابد.

دلیلش هر چه که باشد، در این عصر قدرت دلار چه باید بکنید؟ برخی از معامله گران خرده فروشی شروع به فرو رفتن در دنیای پرخطر معاملات ارز خارجی کرده اند و برخی حتی در چند ماه گذشته سودهای سه رقمی به دست آورده اند.

برخی از آمریکایی ها به جای سرمایه گذاری در ارزها، از یورو ضعیف برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات اروپا استفاده می کنند. معمولاً بازنشستگان و ثروتمندان هستند که به مقاصد اروپایی نقل مکان می کنند. اما با توجه به اینکه هزینه‌های مسکن در ایالات متحده در سطوح بی‌سابقه‌ای قرار دارد و ارز قوی‌تر از دهه‌های گذشته، اروپا ناگهان برای آمریکایی‌های معمولی نیز مانند یک معامله به نظر می‌رسد.