۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان هفته مثبت فلزات گرانبها / ثبات قیمتی فلز زرد

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 529906
پایان هفته مثبت فلزات گرانبها / ثبات قیمتی فلز زرد

قیمت آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده و آخرین روز معاملاتی هفته روند تقریبا باثباتی داشت و بازار فلزات گرانبها بدون تغییر قابل توجهی نسبت به یک روز پیشتر بسته شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ فلزات گرانبها پس از دستیابی به بالاترین سطح سه ماه و نیم گذشته در معاملات هفته گذشته، در پایان هفته موفق به ثبت روند صعودی قابل توجهی شدند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با افزایش ۴.۱۰ دلاری در هر اونس به قیمت ۱۸۸۰.۷۰ دلار و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۱۹ دلاری به قیمت ۲۷.۵۳ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم دو شاخص از سه شاخص اصلی نزولی بود و تنها شاخص داو جونز صعودی به پایان رسید. به نظر می‌رسد ریسک معامله گر سرمایه‌گذار در اواخر هفته با توجه به روند معاملات فلزات گرانبها اندکی بهبود یافته است.

شاخص مدیران خرید منطقه یورو PMI در ماه می ۵۶.۹ گزارش شد که در مقابل ۵۳.۸ ماه آوریل رشد قابل توجهی داشته است، به زعم تحلیل‌گران، این شاخص در ماه می به سرعت از انتظارات بازار عبور کرده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید هم در ماه می ۶۲.۸ در مقابل ۶۲.۹ ماه آوریل بود. دستیابی شاخص به بالای ۵۰ بیانگر رشد در این بخش است.

قیمت مس در روز پایانی معاملات هفته رو به کاهش گذاشته که بخشی از آن به دلیل انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اقدام چین برای کاهش قیمت کالاهای خام است.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا روز گذشته اندکی کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح چهار ماه و نیم گذشته قرار گرفت. همزمان قیمت نفت خام نیمکس اندکی افزایش یافت و هر بشکه ۶۳ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۶۲۷ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی طلای آتی ژوئن همچنان در نمودارهای میله‌ای هفت هفته‌ای نمایان است، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی و کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۰۸.۴۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا بالاترین قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۸۸۵.۳۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۹۱.۳۰ دلار در هر اونس است، در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۷۰.۵۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در کمترین قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۸۶۴.۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای در نمودارهای میله‌ای هفت هفته‌ای نمایان است. روند صعودی معاملات آتی نقره جولای همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۶.۷۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۱۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم نقره ۲۸.۳۶۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۷.۴۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.