۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت طلا به کانال ۱۷۰۰دلاری/ نگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسک‌پذیر

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
کد خبر: 506736
بازگشت طلا به کانال ۱۷۰۰دلاری/ نگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسک‌پذیر

معاملات آتی طلا روز گذشته به شدت روند ریزشی در پیش گرفت و به زیر سطح اصلی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید؛ نگرش‌های معامله‌گر و سرمایه‌گذار ریسک پذیر و شاخص دلار آمریکا روز گذشته در برابر پناهگاه امن سرمایه‌گذاری قرار گرفت.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ در حالی که در مقایسه با طلا، نقره عملکرد بهتری داشته است، تحلیل‌گران و برخی از رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران را به ورود به بازار نقره دعوت می‌کنند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با ۲۸.۳۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۵ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس با ۰.۰۶۸ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۲۷ دلار در هر اونس در بازار کومکس نیویورک معامله شدند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند باثباتی پشت سر گذاشتند؛ بازار سهام در خاک اصلی چین به دلیل تعطیلات سال نوی چینی همچنان تعطیل است. در ایالات متحده آمریکا هم اگرچه دو شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و نزدک نسبت به روز جمعه گذشته اندکی روند کاهشی داشت اما شاخص داو جونز موفق به ثبت هشتمین رکورد خود در سال ۲۰۲۱ شد؛ عملکرد بازارهای سهام طی شش هفته سال جدید میلادی بسیار مثبت و قابل توجه بوده است. بسته بزرگ محرک مالی ایالات متحده که احتمالا در بهار اجرایی می‌شود و کاهش موارد ابتلا و قربانیان کووید – ۱۹ که نتیجه تاثیر مستقیم واکسیناسیون گسترده در ایالات متحده است، منجر به افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسک پذیر شده است.

قیمت بیت‌کوین هم روز گذشته موفق به ثبت رکوردی جدید شد و پس از دستیابی به سطح قیمت ۵۰ هزار دلار، اندکی عقب نشینی کرد. علاقه شدید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار بیت‌کوین و رمزارزهای پایه هم از دیگر عواملی است که بر ورود سرمایه‌گذاران و یا ماندگاری آنها در بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است.

در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید. همزمان معاملات آتی نفت خام نیمکس نیز در روند قیمتی باثبات ادامه یافته و به قیمت ۵۹.۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۲۵ درصدی مورد معامله قرار می‌گیرد.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا و نقره )

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است که طی معاملات روز گذشته این مزیت تقویت شده است. بر اساس مشاهدات، نمودار روزانه در یک روند نزولی شش هفته‌ای قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت محکم ۱۸۵۶.۶۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۱۷۸۴.۶۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۰ دلار عنوان شده است. این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۸.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۸۴.۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا و نقره )

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس در نمودارهای روزانه، همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت قطعی ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۰۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸.۵۰ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۶.۷۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.