۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیگنال وعده دلار ۲۰هزار تومانی همتی به بازار ارز

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 502549
سیگنال وعده دلار ۲۰هزار تومانی همتی به بازار ارز

درحالیکه انتظارات بازار ارز تحت تاثیر اخبار سیاسی تغییر کرده بود و دلار در اولین روز هفته تا مرز ۲۵هزار تومان پیش رفته بود، شب گذشته رییس کل بانک مرکزی وعده بازگشت دلار به قیمت ۲۰هزار تومان و حتی پایین‌تر از آن را داد که در این گزارش به بررسی واکنش بازار ارز امروز به صحبت‌های همتی پرداختیم.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ در اولین روز هفته دلار تحت تاثیر اظهارنظر‌های مقامات برخی کشور‌ها درمورد برجام و جو منفی ناشی از آن با افزایش چشمگیری همراه شد و تا ۲۴۸۵۰تومان بالا رفت اما روز گذشته در نتیجه تخلیه شوک روانی و افزایش حجم فروش، نوسانات بازار ارز به حداقل رسید و دلار در نهایت با قیمت ۲۴۵۰۰تومان به کار خود پایان داد.

این کاهش نرخ درحالی رخ داد که همچنان انتظار معامله‌گران نسبت به آینده تحریم‌ها منفی بود و نوسان‌گیران با تکیه بر شایعه‌سازی پیرامون همین اخبار پیش‌بینی دلار ۲۵هزار تومانی را داشتند تا اینکه صحبت‌های شب گذشته رییس کل بانک‌مرکزی درمورد قیمت دلار باعث شد بازار امروز به این خبر واکنش نشان دهد و نرخ اسکناس آمریکایی در اولین ساعات معاملات تا ۲۴۱۰۰تومان کاهش یابد.

البته پیش از شروع برنامه، معامله‌گران در کانال‌های تلگرامی هشدار دادند که به احتمال زیاد همتی سیگنال مثبتی به بازار ارز می‎دهد و قیمت دلار کاهش خواهد یافت، از همین رو نرخ دلار فردایی که دیروز بین ۲۴۵۰۰ تا ۲۴۶۰۰تومان نوسان داشت، بعد از اعلام این خبر درجا تا ۲۴۱۰۰تومان پایین آمد.

دو اظهار نظر متفاوت درباره قیمت دلار

همتی در این گفت‌وگو صراحتا درباره قیمت دلار اظهار نظر کرد درحالیکه مدتی پیش با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود گفته بود که قیمتی برای دلار اعلام نمی‌کند و نرخ ارز باید در بازار تعیین شود، اما شب گذشته وعده داد که دلار مجددا قیمت ۲۰هزار تومان را خواهد دید و حتی احتمال اینکه به پایین‌تر از این نرخ کاهش یابد نیز وجود دارد.

همچنین رییس کل بانک مرکزی دلیل افزایش قیمت دلار بعد از سقوط به کف ۲۰هزار تومان را ناشی از جو روانی اخبار مربوط به ارتباطات خارجی و تحریم و نیز انتظارات تورمی متاثر از اظهارنظر‌های سیاسی عنوان کرد و با تاکید بر اشتباه بودن این تصورات وعده داد که انتظارات در بازار ارز تعدیل خواهد شد.

جهت انتظارات تغییر کرد

این سیگنال مثبت علاوه بر تاثیری که بر کاهش نرخ ارز در بازار امروز گذاشت و باعث شد دلار تا ۲۴۱۰۰تومان پایین بیاید، انتظارات تورمی معامله‌گران را هم تغییر داد؛ اگرچه تا دو روز پیش فعالان بازار ارز به دلیل شرط و شروط‌های ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام، نسبت به آینده روابط دیپلماسی و تحریم‌ها بدبین شده بودند و همین موضوع دلار را تا مرز ۲۵هزار تومان بالا برده بود اما صحبت‌های شب گذشته همتی و وعده دلار ۲۰هزار تومانی او باعث شد معامله‌گران آینده دیگری برای بازار ارز پیش‌بینی کنند.

از آنجا که تا کنون هیچ اقدام عملی انجام نشده که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد، بازار فعلا بین دو موج منفی و مثبت ناشی از اظهارنظر‌های ضد‌ونقیض گیر افتاده، از طرفی به دلیل رویکرد نه چندان مثبت طرف‌های برجامی به بازگشت بر سر میز مذاکره، دلار میل به افزایش دارد و از طرف دیگر وعده‌هایی که درمورد کاهش نرخ اسکناس آمریکایی داده شده، سد راه مسیر صعودی است.

در این میان برخی از تحلیلگران هم معتقدند که دلار طی هفته‌های گذشته تحت تاثیر اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده با کاهش همراه شده بود اما با توجه به اینکه فعلا از این سمت اتفاقی رخ نداده و آینده تحریم‌ها نیز با ابهام رو‌به‌رو است، بنابراین وعده دلار ۲۰هزار تومانی بدون پشتوانه تاثیری در روند بازار ارز نخواهد گذاشت و صرفا جو روانی این خبر قیمت دلار را اندکی کاهش خواهد داد.