۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین از بازار فردوسی؛

دلار ۲۳هزار تومانی خریداران را به بازار کشاند/ پایداری جو روانی انتخابات آمریکا در بازار ارز

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
کد خبر: 500460
دلار ۲۳هزار تومانی خریداران را به بازار کشاند/ پایداری جو روانی انتخابات آمریکا در بازار ارز

امروز اولین قیمت دلار با ۵۰تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته در بازار آزاد ۲۳۱۵۰تومان اعلام شد اما در صرافی‌ملی و سامانه نیما و همچنین سایر صرافی‌های رسمی همچنان کانال ۲۲هزار تومان را حفظ کرده؛ اما نگاهی به وضعیت خرید و فروش در بازار ارز نشان می‌دهد که با افزایش نرخ تعداد خریداران افزایش یافته و فروشنده‌ها در انتظار سیگنال کاهشی دست نگه داشته‌اند.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ یک فعال بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار ارز در دومین روز هفته توضیح داد: بسیاری از معامله‌گران در روزهای سقوط قیمت دلار به کف ۲۱هزار تومان شروع به خرید کردند و رشد تقاضا برای ارز آمریکایی باعث شد نرخ آن به بالای ۲۳هزار تومان صعود کند.

او اضافه کرد: البته جو روانی انتخابات آمریکا و کاهش تحریم‌ها از بازار ارز تخلیه نشده و همچنان ترس از ریزش دوباره نرخ وجود دارد؛ همچنین با وعده‌هایی که درمورد آزادسازی منابع ارزی هم داده شده احتمال کاهش مجدد قیمت دلار در روزهای آینده بالا است.

وی با اشاره به ماندگاری نرخ دلار صرافی‌ملی در کانال ۲۲هزار تومان تصریح کرد: رفتار بازارساز هم در این مدت نشان داده که تمایلی به دلار ۲۳هزار تومانی ندارد و نرخ واقعی آن کمتر از رقم‌های فعلی است؛ البته فعلا با هدف ایجاد تعادل در بازار اقدامی انجام نداده ولی هرگونه سیگنال مثبتی از این سمت نرخ ارز را نزولی خواهد کرد، از طرفی این روزها نرخ حواله درهم نیز در سطحی قرار دارد که انتظارات تورمی را کاهش داده است.

به گفته این فعال بازار ارز، زمانی که دلار با افت چشمگیری مواجه می‌شود طبیعی است که نرخ برای مدت زمان کوتاهی به صورت پلکانی بالا برود اما این وضعیت ماندگار نخواهد بود و در روزهای آینده شاهد افزایش تعداد فروشندگان و کاهش دوباره نرخ ارز خواهیم بود.