۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تاثیر تصویب بسته کمک مالی دوم بر بازار فلزات گرانبها/ کاهش سود طلا همزمان با افزایش سود نقره

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبر: 493831
تاثیر تصویب بسته کمک مالی دوم بر بازار فلزات گرانبها/ کاهش سود طلا همزمان با افزایش سود نقره

قیمت‌های آتی طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده بدون تغییر قابل توجهی باقی ماند و از روند سود دهی روزهای گذشته خود اندکی فاصله گرفت. این در حالی است که هر سه شاخص اصلی بازارهای سهام روز گذشته معاملات را با جهش قابل توجهی به پایان رساند و تاثیر جهش شاخص دلار آمریکا نیز به بازار طلا رسید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ روز گذشته در حالی طلا از روند سوددهی خود فاصله گرفت که قیمت نقره افزایش قابل توجهی داشت و قیمت این فلز گرانبها به بالاترین سطح ۱۳ هفته گذشته رسید. بر این اساس طلای آتی فوریه با افزایش ۲.۴۰ دلاری به قیمت ۱۸۸۰.۹۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۶۴۲ دلاری به قیمت ۲۶.۵۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. در ایالات متحده نیز با توجه به تصویب بسته دوم محرک مالی هر سه شاخص اصلی موفق به ثبت رکوردهایی تازه شدند؛ این بسته که درست یک شب قبل از کریسمس از سوی ترامپ و با تعیین شرط و شروطی به امضا رسیده بود بر بازارهای مالی تاثیری قابل توجه بر جای گذاشت. از نکات قابل توجه این بسته، پرداخت مستقیم به آمریکایی‌ها و همچنین وام مشاغل در ایالات متحده است.

روند توزیع واکسن کرونا در اروپا و ایالات متحده هم بر رویکرد سرمایه گذاران تاثیرگذار بوده و امید به بهبود شرایط اقتصادی را ایجاد کرده است. این در حالی است که برخی از کارشناسان بهداشتی معتقدند ژانویه از لحاظ تعداد ابتلا و قربانیان کووید – ۱۹ بدترین ماه ایالات متحده تا به امروز خواهد بود، بر این اساس محدودیت‌های بسیاری بر مشاغل که هم اکنون در برخی از ایالت‌ها وجود دارد شدیدتر خواهد شد.

شاخص دلار آمریکا در ابتدای روز ثابت بود اما در پایان معاملات افزایشی شد. در بازارهای مهم خارجی قیمت نفت خام آتی ژانویه نیمکس با اندکی کاهش به ۴۸ دلار در بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا اکنون در محدوده ۰.۹۶۵ درصدی معامله می‌شود.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در روند صعودی چهار هفته‌ای خود در نمودار روزانه قرار گرفته و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخودار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح معاملات آتی دسامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۲۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار و سطح مقاومت دوم بر روی ۱۹۱۲ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۱۸۷۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۵۹ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

نقره آتی مارس روز گذشته به بالاترین سطح قیمتی خود در طول ۱۳ هفته گذشته رسید. روند صعودی قیمت آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت ماه دسامبر یعنی ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۹۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.