۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت فلزات گرانبها علیرغم کاهش ریسک‌گریزی/ ادامه روند اصلاحی طلا

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبر: 492213
ریزش قیمت فلزات گرانبها علیرغم کاهش ریسک‌گریزی/ ادامه روند اصلاحی طلا

قیمت‌های آتی طلا و نقره روز گذشته تحت فشار سود حاصل از روند صعودی روزهای اخیر معامله‌گران آتی کوتاه مدت، کاهش یافت.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ روز گذشته در حالی قیمت فلزات گرانبها روند کاهشی در پیش گرفت که بازارهای اصلی خارجی هم بیانگر روند کاهشی این بازار بوده‌اند؛ بر این اساس روز گذشته شاخص دلار افزایشی و قیمت نفت خام کاهش یافت. اگرچه بازارهای جهانی سهام پس از شوک ناشی از انتشار سریع ویروس جهش یافته اندکی ثبات یافته است اما در ایالات متحده دو شاخص، از سه شاخص اصلی نزولی بود. به عقیده تحلیل‌گران اندکی از میزان ریسک گریزی سرمایه گذاران کاسته شده است.

روز گذشته طلای آتی فوریه با 12.50 دلار کاهش به قیمت 1870.50 دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با 0.919 دلار کاهش به قیمت 25.455 دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روند ترکیبی داشت اگرچه نسبت به یک روز پیشتر ثبات بیشتری حاکم بود، اما بیشتر شاخص‌های اصلی در آسیا کاهشی و در اروپا بدون تغییر قابل توجهی باقی ماند. به نظر می‌رسد سرمایه گذاران در حال حاضر بیشتر توجه خود را معطوف اخبار مرتبط با ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان کرده‌اند.

در شرایطی که برخی از کشورهای جهان رفت و آمد به انگلستان را ممنوع اعلام کرده‌اند، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده است که واکسن‌های کنونی کرونا بر ویروس جهش یافته هم تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که برخی بر این باورند که هر نوع اظهارنظری درباره تاثیرگذاری این واکسن بر روی ویروس جهش یافته زود است. اشاره به این نکته نیز ضروری است که اخبار روز گذشته حاکی از آن بود که ظاهرا انگلیس و اتحادیه اروپا در مسیر دستیابی به یک توافق پیش از تکمیل روند برگزیت بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.

شاخص دلار آمریکا پس از دستیابی به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته در طول هفته پیش، در یک روند اصلاحی مسیر صعودی در پیش گرفت. در بازارهای مهم خارجی هم قیمت نفت خام آتی ژانویه نیمکس کاهشی و در حدود 47.25 دلار معامله شد. بازده معاملات آتی (اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا) روز گذشته در محدوده 0.92 درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی طلای آتی فوریه همچنان در نمودار روزانه مشهود و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح معاملات آتی دسامبر یعنی 1973.30 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 1820 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1889.40 دلار و سطح مقاومت دوم 1900 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1859 دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی 1850 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در نمودار روزانه معاملات همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره، رسیدن به سطح مقاومت فنی 28 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل 24 دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 26 دلار و سطح مقاومت دوم 26.815 دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست 25.12 و سطح پشتیبانی دوم بر روی 25 دلار در هر اونس مشاهده شده است.