۰ نفر

فایننشال تایمز بررسی کرد؛

پس از زنان، دادگاه عالی آمریکا محیط زیست را هدف گرفت

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 651420
پس از زنان، دادگاه عالی آمریکا محیط زیست را هدف گرفت

احکام دیوان عالی از ماه اکتبر، زمانی که سال قانونی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در آمریکا آغاز شد، تاثیرات گسترده‌ای بر زندگی شهروندان آمریکایی داشته است. اما ایجاد محدودیت برای سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور از سوی قضات محافظه کار و پیامدهای آن برای محیط زیست، از مرزهای آمریکا هم فراتر خواهد رفت.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش فایننشال تایمز، دادگاه آمریکا با اکثریت محافظه کار خود، هفته گذشته با ۶ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف، رای داد که اختیارات اداره حفاظت از محیط زیست این کشور برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های ذغال سنگی و گازی که بخشی از قانون موسوم به «هوای پاکیزه» است، محدود ‌شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا که به EPA مشهور است، یک سازمان دولتی است که از سال ۱۹۷۰ تا کنون مسئولیت کنترل و توسعه قوانین و سیاست‌های رسمی دولت در محافظت از محیط زیست در آمریکا را داشته است.

چنین اقداماتی نشان می‌دهد که قضات محافظه‌کار تصمیم دارند تفسیر جدیدی از قانون هوای پاک که در سال ۱۹۶۳ تصویب شد، ارائه دهند.

این تصمیم همچنین می‌تواند برنامه‌های دولت فعلی این کشور برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را با چالش‌ها و موانع متعددی مواجه کند. این درحالی است که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا پیش‌تر ادعا کرده بود که قصد دارد تا پایان دهه میلادی جاری، انتشار گازهای گلخانه ای این کشور را به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۵ صنعت نیروی این کشور را عاری از آلایندگی کند. 

همانطور که قابل پیش‌بینی بود این تصمیم دیوان عالی آمریکا، واکنش‌های منفی متعددی را به دنبال داشت. سخنگوی سازمان ملل با انتقاد از این حکم، آن را به منزله محدود کردن اختیارات آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور و همچنین یک شکست بزرگ در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دانست.

فعالان محیط زیست نیز ضمن انتقاد از این تصمیم دیوان عالی معتقدند که تصمیماتی مانند آنچه در آمریکا اتفاق افتاد یا هر اقتصاد بزرگ دیگر که گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کند، دستیابی به اهداف توافق پاریس را برای یک سیاره سالم و قابل زندگی، دشوارتر می‌کند.

جان رابرتز، رییس دادگستری در ویرجینیای غربی با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نوشت که درباره چنین مسائل اساسی و مهمی، این سازمان باید مجوز واضح و قاطعانه کنگره را داشته باشد. این درحالی است که در دهه‌های اخیر، کنگره قادر به نوشتن قوانین جدید جز در جدی‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط نبوده است. برای مثال پس از تیراندازی‌های متعدد در ایالت‌های مختلف آمریکا، هنوز قانونگذاران کنگره قادر نیستند، قوانینی با هدف ایجاد محدودیت‌های جزئی برای خرید، نگهداری و حمل آزادانه اسلحه تصویب کنند.

بسیاری از حقوقدانان آمریکایی معتقدند که نیاز به اخذ مجوز قانونی از کنگره برای مقرراتی که به چالش‌های اساسی ایالات متحده آمریکا می‌پردازد، به منزله لغو و نادیده گرفتن آن قوانین و همچنین ایجاد محدودیت معنادار برای دولت در رسیدگی به مسائل اساسی است.

یکی از احکام دیوان عالی که پیامدهای بالقوه زیست محیطی گسترده‌ای خواهد داشت، مربوط به ایالت ویرجینیای غربی است. اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها اکثریت دیوان عالی تصمیم بگیرند که تعهدات زیست محیطی ویرجینیای غربی و سایر ایالت‌های جمهوری خواه کاهش یابد، دیگر ضمانت اجرایی برای تولید انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر، تصمیم دیوان عالی سرمایه‌گذاران بزرگ را برای تولید انرژی‌های پاک مردد می‌کند زیرا کاهش انتشار کربن حیاتی اما پرهزینه است. با چنین تصمیمی بسیاری از شرکت‌ها که بر درآمدهای فصلی تمرکز دارند، دیگر به تعهدات خود مبنی بر کاهش انتشار کربن عمل نخواهند کرد.

این درحالی است که در سال‌های گذشته صنایع آمریکایی مسیر خوبی را برای پایبندی به تعهدات زیست محیطی طی کرده بودند. اما با توجه به حکم جدید دیوان عالی و ایجاد محدودیت‌های جدی برای سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، این مسیر دیگر روشن به نظر نمی‌رسد.