۰ نفر

فرصت خرید بیمه سهام تمدید می‌شود؟

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبر: 682246
فرصت خرید بیمه سهام تمدید می‌شود؟

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی چند روز گذشته، امروز (شنبه، ٢٨ آبان ماه) آخرین فرصت سهامداران برای خرید «بیمه سهام یار» است، اما بنا برگفته‌های مسوولان امکان دارد تصمیماتی مبنی بر تمدید فرصت خرید این طرح تا پایان هفته جاری اتخاذ شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به دنبال استمرار ریزش شاخص بورس و ترس سهامداران برای تداوم ضرر و زیان آنها در این بازار شاهد اقدام و رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران برای خروج هر چه سریعتر سرمایه هایشان از این بازار بودیم.

به دنبال چنین اتفاقی و نیز ارزندگی قیمت سهام شرکت های حاضر در بازار، دولت به همراهی سازمان بورس تصمیم به اجرای اقدامات لازم برای کاهش نوسانات بازار و نیز بازگشت اعتماد به سهامداران گرفت که در این راستا بسته ١٠ بندی حمایت از بازار سهام مورد تصویب مسوولان قرار گرفت و این اقدام با تاثیر مثبت بر روند بازار همراه شد و زمینه ساز رونق دوباره به معاملات بورس بود.

«بیمه سبد سهام» از جمله بندهای مطرح شده در این بسته ١٠ بندی بود که به منظور اطمینان بخشی سهامداران برای آینده روشن بازار سهام در نظر گرفته شد و همین امر زمینه ساز کاهش عرضه و فروش از سوی سهامداران و جبران بخشی از ضرر و زیان سهامداران از طریق بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار صعود شد.

طرح «بیمه سبد سهام» یا همان اوراق تبعی که مورد تایید مقامات رده عالی اقتصادی کشور قرار گرفت،  تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، ۹۶ درصد از سهام سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد.

سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است و «امیرمهدی صبایی»، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزییات استفاده از این طرح به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود.

به دنبال خوش بینی های ایجاد شده در بین سهامداران برای بهبود وضعیت بازار به کمک طرح «بیمه سبد سهام»، سهامداران در انتظار تعیین زمان آغاز اجرای این طرح و نیز فراهم شدن امکان خرید این سهام بودند که در این زمینه شرکت بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه (١٨ آبان ماه) در اطلاعیه‌ای از آغاز عرضه اوراق از روز شنبه ٢١ آبان ماه ۱۴۰۱ تا روز شنبه ٢٨ آبان ماه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام را در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی منتشر کند.

با توجه به زمان اعلام شده در اطلاعیه شرکت بورس تهران، امروز (شنبه، ٢٨ آبان ماه) آخرین فرصت سهامداران برای خرید «سهام یار» است و سرمایه گذاران در صورت تمایل برای مشارکت در این طرح می توانند تا امروز و تا قبل از به پایان رسیدن معاملات بازار سهام اقدام به خرید این نماد در بازار کنند و از این طریق سهام خود را برای یک سال آینده بیمه کنند.

در این زمینه به منظور مشارکت بیشتر سهامداران در این طرح جدید سازمان بورس، زمزمه‌هایی از سوی برخی فعالان بازار مبنی بر احتمال تمدید فرصت خرید «بیمه سبد سهام» تا پایان هفته مطرح شده اما بنا بر گفته های مسوولان تاکنون تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است و تا قبل از بسته شدن بازار جزییات لازم مبنی تمدید یا عدم تمدید فرصت خرید «بیمه سهام» اطلاع‌رسانی می‌شود.

«پیمان حدادی»، مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: تا پایان روز چهارشنبه (٢۵ آبان ماه) سهام حدود ۲۲۰ هزار نفر تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به‌علاوه ۲۰ درصد بازدهی تضمین شده که برای روزهای آینده می‌توان تاثیر این تصمیم مهم را بر روی بازار سرمایه مشاهده کنیم.