۰ نفر

بورس در آخرین روز هفته؛

شاخص کل به رنگ سبز متالیک! / بازگشت بورس به روند صعودی؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰
کد خبر: 658285
شاخص کل به رنگ سبز متالیک! / بازگشت بورس به روند صعودی؟

بازار در آخرین روز معاملاتی هفته،‌ امیدوار کننده ظاهر شد و نه تنها با رنگ سبز به کار خود پایان داد بلکه شاهد تداوم تقاضا تا پایان بازار بودیم. نگاهی به روند معاملات امروز نشان می دهد که از یکسو هم می توان به بازگشت بازار امیدوار بود و از سوی دیگر،‌ همچنان بازگشت بازار با تردیدهایی روبرو است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در آخرین روز هفته دوم مرداد با افزایش بیش از ۷٬۳۰۰ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی بالا آمد. شپدیس با ۶۸۵، فارس با ۶۴۲ و فملی با ۶۳۰ واحد بیش ترین نقش را در افزایش شاخص داشتند.

با این وجود به نظر می رسد که افزایش تقاضا در نیمه اول معاملات امروز در گروه خودرویی منجر شد که این موج تقاضا به سایر گروه‌ها نیز سرایت کند. اکثر نمادهای خودرویی امروز با صف خرید به استقبال تعطیلات آخر هفته رفتند. نکته مهم این است که برگشت نمادهای خودرویی به تعبیری همراه با واکنش به کف قیمتی محسوب می شود و این امیدواری را ایجاد کرده که این افزایش تقاضا ادامه دار باشد.

شاخص هم وزن هم امروز توانست با ثبت رشد حدود ۳٬۵۰۰ واحدی تاسطح ۳٬۵۰۰ واحدی افزایش یافت.

شاخص فرابورس هم امروز افزایش بیش از ۹۵ واحدی را تجربه کرد؛زاگرس با ۱۹، آریا با ۹ و دماوند با ۸ واحد بیش ترین تاثیر مثبت را در بازار امروز داشتند.

01

نقطه تاریک بازار امروز؛ ارزش معاملات خرد

با وجود آنکه بازار امروز با افزایش تقاضا همراه بود اما ارزش معاملات خرد همچنان پاشنه آشیل بازار محسوب می شود و برگشت بازار را با تردید روبرو ساخته است؛ ارزش معاملات خرد امروز هم حدود دو هزار میلیارد تومان بود. باید در نظر داشت که ارزش معاملات خرد در اوج بازار امسال و در اردیبهشت ماه به بیش از ۹هزار میلیارد تومان رسیده بود. به نظر می رسد تا زمانی که ارزش معاملات خرد به میانگین سال ۱۴۰۱ یعنی حدود ۵هزار میلیارد تومان نرسد، بازگشت پرقدرت بازار دور از انتظار است.

03

پول حقیقی خارج می شود

پول حقیقی همچنان در حال خروج است و امروز هم شاهد خروج بیش از ۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

فملی، فجام و تفارس با بیش از یازده میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. در نقطه مقابل های وب با بیش از ۲۰ میلیارد تومان، بیش‌ترین ورود پول حقیقی بازار امروز را به خود اختصاص داد. حق تقدم کفرا با ۸ و وبملت با ۷ در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار دارند.

04

به طور کلی بازار امروز امیدوار کننده بود اما باید توجه داشت که آنچه تاییدی بر بازگشت بازار در شرایط کنونی است، افزایش حجم و ارزش معاملات است. در صورتی که در روزهای آینده شاهد بازگشت ارزش معاملات خرد به حدود میانگین امسال باشیم، می تواند افزایش های چند روز گذشته را،‌ بازگشت بازار حداقل در کوتاه مدت تلقی کرد.