۰ نفر

گزارش معاملات امروز؛

بنزین شاخص کل ته کشید! / فشار عرضه،‌ بورس را قرمز کرد

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 656072
بنزین شاخص کل ته کشید! / فشار عرضه،‌ بورس را قرمز کرد

شاخص کل پس از اصلاح سنگین ۲۴ هزار واحدی روز دوشنبه، امروز هم با کاهش ۹۷۵ واحدی همراه شد. این در حالی است که شاخص کل در ابتدای معاملات با توانست صعود را تجربه کند، اما در ادامه با افزایش عرضه روند نزولی به خود گرفت.مجموع ارزش معاملات خرد امروز حدود ۲هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین حقیقی ها در معاملات امروز بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.هر چند صحبت های رییس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ بهره شاید بتوان جو منفی آن را تا حدودی تعدیل کند اما باید توجه داشت که اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر روی بازار سرمایه،‌ بیش از حد بزرگنمایی شده است و مشکل بازار جای دیگری است و تا زمانی که ریسک های اصلی بازار مرتفع نشوند،‌ محتمل ترین سناریو پیش روی بازار روند خنثی همراه با کاهش‌ها مقطعی است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل پس از اصلاح سنگین ۲۴ هزار واحدی روز دوشنبه، امروز هم با کاهش ۹۷۵ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۴۳۸ واحدی عقب نشینی کرد.این در حالی است که شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی با افزایش بیش از دو هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۴۱ هزار واحدی افزایش پیدا کرده بود اما در ادامه معاملات با افزایش عرضه در نمادهای تاثیرگذار و معاملات منفی فملی شاخص کل با افت ۹۷۵ واحدی همراه شد.

فشار عرضه، سبزی شاخص را قرمز کرد

همانگونه که اشاره شد شاخص کل در ابتدای معاملات با حمایت از نمادهای تاثیرگذار و به طور مشخص پالایشی‌ ها توانست صعود را تجربه کند اما در ادامه با افزایش عرضه در این نمادها،‌ عملاً تاثیرگذاری معاملات این گروه به همان یک ساعت ابتدایی محدود شد؛ به طور مشخص معاملات سه سهم شبندر، شپنا و شتران را بررسی می‌کنیم. 

آخرین معامله شپنا در حالی در قیمت ۶۵۳ تومان ثبت شد که قیمت پایانی این سهم برابر با ۶۵۴ تومان است. قیمت آخرین معامله و پایانی شبندر نیز به ترتیب برابر با ۸۱۲ و ۸۱۶ تومان است. شتران نیز قیمت آخرین معامله و پایانی آن به ترتیب برابر با ۵۱۵ و ۵۱۸ تومان است. این اعداد نشان می‌دهد که هر چند سهام پالایشی در محدود مثبت معامله شد اما بیش‌تر بودن قیمت پایانی از قیمت آخرین معامله و البته بالاترین قیمت روز، حاکی از فشار عرضه در این نمادها است.

حکشتی نیز که تا ۴۵ دقیقه پایانی صف خرید بود، با افزایش عرضه مواجه شد و تا سطح ۲.۸۴ درصدی پایین آمد. در نقطه مقابل همچنان فلزات اساسی همچنان نقش اول را در افت شاخص بازی می‌کنند؛ فملی با ۱٬۲۶۲ واحد بیش‌ترین اثرگذاری را در کاهش شاخص کل داشت.

قرمز پر رنگ شاخص هم وزن

هر چند شاخص افت تنها ۰.۰۷ درصدی را تجربه کرد اما شاخص هم وزن با اصلاح بیش‌تری همراه بود و با کاهش ۰.۷۲ درصدی معادل ۲٬۸۳۲ واحد تا سطح ۳۸۸ هزار واحدی عقب نشینی کرد؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد که کلیت بازار امروز، چه شرایطی را تجربه کرده است.

شاخص فرابورس هم کاهش حدود ۵۶ واحدی را ثبت کرد و تا ارتفاع ۱۸هزار و ۸۱۹ واحدی پایین آمد. غصینو با ۹ واحد، دماوند با ۸ واحد و سگما با بیش از ۶ واحد بیش‌ترین تاثیر را در  افت شاخص فرابورس داشتند.

ارزش معاملات خرد؛ هر روز کم تر از دیروز!

مجموع ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) بازار امروز حدود ۲هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۹ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی میانگین ارزش معاملات خرد در چهار روز معاملاتی مرداد ماه به کم‌تر از ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این رقم در تیر ماه حدود ۳هزار میلیارد تومان و در فصل بهار به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود. روند کنونی معاملات نشان می دهد که رکود بورس هر روز عمیق تر می شود و در این شرایط نمی توان امیدوار به برگشت بورس حداقل در کوتاه مدت بود.

خروج پول حقیقی ادامه دارد

حقیقی ها در معاملات امروز بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که نسبت به روز گذشته تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

شستا با بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بیش‌ترین خروج پول حقیقی را در بازار امروز ثبت کرد؛ فارس با ۱۲ و فملی با ۱۱ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند. در نقطه مقابل آبین با ۱۲ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد. غمینو و کاوه با حدود ۳میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی در بازار امروز بودند.

به طور کلی بیش از ۶۶ درصد نمادهای معامله شده در بازار امروز شاهد خروج پول حقیقی بود و حدود ۱۹ درصد، ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

پیش بینی بورس

با توجه به روند معاملات امروز به نظر می‌رسد که محتمل ترین سناریو برای بازار فردا، ادامه روند نزولی باشد و حتی شاید فشار عرضه در ابتدای معاملات افزایش پیدا کند. با این وجود محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی یک مقاومت معتبر و قوی محسوب می‌شود و انتظار نمی رود که حتی در صورت ادامه روند نزولی، شاخص کل به زیر این سطح بیاید.

هر چند صحبت های رییس کل بانک مرکزی در خصوص حمایت از بازار سرمایه و سیاست های کنترل و کاهش نرخ بهره شاید بتوان جو منفی ناشی از افزایش این نرخ را تا حدودی تعدیل کند اما باید توجه داشت که اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر روی بازار سرمایه،‌ بیش از حد بزرگنمایی شده است و مشکل بازار جای دیگری است. ریسک‌های اصلی بازار در حقیقت رکود اقتصادهای جهانی و اصلاح کامودیتی‌ها (همانند آنچه که در گروه فلزات اساسی می‌بینیم)، آینده مبهم سیاسی کشور (برجام) و البته سیاست های قیمت گذاری دستوری (که خود را در صورت های مالی شرکت‌های غذایی، خودروسازی و لاستیک سازی به خوبی نشان داد) است. 

بنابراین تا زمانی که ریسک های اصلی بازار مرتفع نشوند،‌ محتمل ترین سناریو پیش روی بازار روند خنثی همراه با کاهش‌ها مقطعی است.