۰ نفر

سهامداران بخوانند؛

مجامع شرکت های سرمایه گذاری چه زمانی برگزار می‌ شود؟ / اعلام تغییرات آیین نامه اجرایی سهام عدالت تا دو هفته دیگر

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 653825
مجامع شرکت های سرمایه گذاری چه زمانی برگزار می‌ شود؟ / اعلام تغییرات آیین نامه اجرایی سهام عدالت تا دو هفته دیگر

بنابر اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی یک یا دو هفته آینده، تغییرات آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت و اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اعلام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۲۲ تیرماه سال جاری بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سهام عدالت در شورای عالی بورس در حال بررسی بوده و تقریبا عمده تصمیم‌گیری‌ها انجام شده است.

به گفته وی، در این راستا چند تغییر در آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت صورت می‌گیرد و اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز تغییر خواهد کرد که این تغییرات طی یک تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

پیش از این و در تاریخ ۲۰ تیرماه، محمد خزایی‌کوهپر، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، با اشاره به آخرین جزییات اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت، اعلام کرد که اصلاح این آیین‌نامه در مراحل نهایی است و تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

در حال حاضر، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته هستند و بازگشایی این نمادها منوط به حضور بازارگردانان و برگزاری مجامع شده است. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد.

همچنین سوم خردادماه سال جاری بود که شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، حداقل تا تاریخ ٣١ شهریورماه ۱۴۰۱ خبر داد. لازم به ذکر است که انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که قرار بر برگزاری آن در بهمن ماه ۱۳۹۹ بود، به دلیل عدم مغایرت با قانون لغو شد.

از سوی دیگر بازبینی در اساسنامه شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مشروط به اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت است. همچنین تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت نهایی نشود، امکان برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وجود ندارد.

درواقع، بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند. مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود.

حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، مالکیت سهام خود را در اختیار دارند. اما مدیریت سهام آنها بر عهده شرکت‌های مذکور است. با این وجود، هنوز تکلیف برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص نیست.