۰ نفر

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری؛

روحانی: برای ساختن آینده ناگزیر به تکیه بر توانمندی‌ داخلی هستیم/ تسلیم خواست بدخواهان برای دور ماندن از جهان نخواهیم شد/ از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن فقر مطلق از کشور است

۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 209731
روحانی: برای ساختن آینده ناگزیر به تکیه بر توانمندی‌ داخلی هستیم/ تسلیم خواست بدخواهان برای دور ماندن از جهان نخواهیم شد/ از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن فقر مطلق از کشور است

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری منتخب در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ساعت ۱۰ و۳۲ دقیقه صبح امروز - پنج شنبه - در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مراسم که دومین دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی آغاز می شود، سران قوا، رییس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشگری، علما و دانشگاهیان و جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه کشورهای خارجی حضور دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب حجت‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

12:10- مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به پایان رسید.

12:09- پایان سخنرانی مقام معظم رهبری.

مراسم تنفیذ

حضور دختر رییس جمهور در مراسم تنفید_دوازدهم

مراسم تنفیذ

2فرزند مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ روحانی

11:36- آغاز سخنرانی مقام معظم رهبری:

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: در این دهه مسئولان توانستند با دنیا همکاری کنند. اگرچه دشمنان خواسته اند ایران را منزوی کنند. اما آنها موفق نشده اند. یکی از نکاتی که بنده روی آن اصرار دارم و نمیگذارم از ذهن کسی بیرون رود حضور و ترفند های دشمن است.

اگر شما در سنگر خوابتان برد در سنگر مقابل که دشمن شماست ممکن است دو چشم بیدار باشد. نباید خوابتان ببرد. دشمن مشغول دشمنی است. ما را تحریم کردند. اما با این تحریم ها چشم ما به روی امکاناتمان باز شد. وقتی تحریم شدیم به خودمان آمدیم و ظرفیت های موجود داخلی را پیدا کردیم. علارغم میل دشمن امروزه ما لحاظ سیاسی و نظامی قوی هستیم. جمهوری اسلامی امروز به مراتب قوی تر از سال های اولیه است. دشمنی های صریح دشمن را ما را قوی تر کرد.

ما راه های مقابله با ترفند های دشمن را هم بلدیم. امکاناتمان هم بیشتر شده و از ترفند های دشمن هیچ هراسی نداریم

 قبل از پیروزی انقلاب مردم نقشی در انتخاب مدیران نداشتد و مردم فقط تماشاچی بودند. انقلاب اسلامی مردم را از حاشیه به متن آورد.

 امام راحل توانست جهت حرکت مردم و ملت ایران را تغییر دهد. سال های حکومت سلطنتی و پهلوی علاوه بر ننگ سلطنت، ننگ دخالت بیگانگان هم وجود داشت. رضا خان را انگلیسی ها روی کار آوردند و بعد هم پسر او را. مسئولین کشور را هم آنها تعیین می کردند. این دستگاه را عزم راسخ و شجاعت بینظیر  امام و توکل او به خدا و اعتماد او به مردم تغییر داد.

اهمیت این جلسه در دو نظر است. یکی اینکه آغاز یک دوره جدید مدیریتی در کشور است. این امیدواری وجود دارد که مسئولینی که با رئیس جمهور وارد میدان عمل می شوند با توانایی های جدید ملت را خوشحال کنند و مطالبی که رئیس جمهور بیان کردند را براورده کنند.

جهت دوم این است که این جلسه نماد مردم سالاری است. این دوازدهمین جلسه این چنینی از آغاز انقلاب است. دوازدهمین بار است که ملت ایران در مسائل این چنینی نقش آفرینی کردند.

تنفیذ ریاست جمهوری

محسن هاشمی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری

11:09-روحانی پس ازدریافت حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری:

رییس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود با بیان اینکه ما صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم، تصریح کرد که باید به امید آنها توجه کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم طی سخنانی اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود و در آستانه ولادت ثامن الائمه امام رضا (ع) هستیم.

وی تصریح کرد: امام علی ابن موسی الرضا (ع) که در دوران حیات پر برکتش شیعه دوباره متولد شد. امامی که فخر همه ما ایرانیان است،‌ از شیعه تا سنی،  از فارس تا آذری،‌ از کرد تا لر،‌ از عرب تا بلوچ و ترکمن،‌ همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) .

رئیس جمهور افزود: آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست. همه ما در برابر آن حضرت خاضع هستیم و افتخار خادمی او را داریم که او هماره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست. ایران اگر امروز ایران است، اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است،‌ چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

روحانی همچنین بیان کرد: ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش در برابر اسلام از سر اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابری انسان‌ها در برابر خدا و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت و آنچه ایران را به اسلام آورد،  نه برق شمشیر،‌ که نور نبوت و امامت بود و اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

وی اظهار کرد: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت،  ما امامت را از امام علی (ع)، شهادت را از امام حسین (ع) و شریعت را از امام صادق (ع) آموختیم،‌ اما امام رضا (ع) به ما سیاست را آموخت و به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد چون می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است،‌ با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: امام رضا (ع) با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می خواندند به لرزه در آورد.

روحانی همچنین بیان کرد: حمد و سپاس خدای را که شاهد حضور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق بوده‌ایم،‌ امامی که پس از سالها تبعید و مبارزه خودباوری،  استقلال،‌ آزادی و عزت را به ملتش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام های حکومتی جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از آزادی،‌ استقلال و فرهنگ خود برگزید،‌ اولین دستاورد آن تصویب قانون اساسی بود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک می‌شویم دوران تجربه اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران اسلامی با جهان مدرن بود. ما در چهار دهه گذشته درس های زیادی آموختیم که آن را توشه راه در پیش روی خود قرار می دهیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از این دو نادیده گرفته شود. جامعه از نظر سبک زندگی تنوع دارد. زن،‌ مرد،‌روستایی و شهری به یک شیوه زندگی نمی کنند و این تفاوت تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت.

روحانی با بیان اینکه همه اقوام پاره تن مام وطن هستند، یادآور شد: همه حق دارند خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه سیاسی،  اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متوازن صورت گیرد. با وجود گام‌های بلندی که برداشته ایم هنوز تا رسیدن به قدرت تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم.

وی همچنین بیان کرد: نباید نقش مردم و جوانان را نادیده بگیریم. اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی،‌ امنیت،‌ آرامش و پیشرفت باشد ناگزیر از اتکای بیشتر به توانمندی‌های بی پایان مردم و جوانان هستیم. امروز همه فعالان در کشور به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: حمایت برابر و دور از فساد برای همه، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا،‌ نظام اجتماعی قدرتمند برای حفاظت افراد جامعه در برابر سختی‌ها، تلاش دولت برای دستیابی مردم به حقوق خود، ریشه کن شدن فقر، مهار تورم،‌ سربلندی ملت در محافل بین المللی ، دستیابی به بازارهای منطقه و جهان،‌ رشد فضای آزادی و معنوی،  دسترسی آزاد به اطلاعات،‌ برابری مقابل قانون، آینده مطمئن، اظهار نظر، گفت‌وگو و در جریان امور کشور قرار گرفتن حق مردم است.

وی افزود: این احقاق حقوق جز با همیاری، همدلی،‌اعتدال،‌ دوری از افراط و تفریط،‌ اصالت دادن به قانون و فرهنگ قانون گرایی میسر نمی‌شود. مفتخریم که همه مردم اتفاق نظر دارند. در جمهوری اسلامی میزان رای ملت است و ملت از طریق صندوق رای نظرشان را درباره سیاست ها و شیوه‌های اداره کشور اعلام  می‌کنند و نظام امین رای مردم است و آن را حق الناس می‌دانند و توانسته اعتماد شهروندان به صندوق‌ها را جلب کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم با تمام وجود به میدان آمدند،‌ خاطر نشان کرد: مردم با رای دوباره خود با نظام، رهبری،‌ دولت و منتخب خود تجدید پیمان کردند و به میدان آمدند و به زیبایی کار خود را به پایان رساندند و اکنون بار مسئولیت به دوش ما نهاده شده که دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام سربلندی ایران،‌ اقتدار اسلام و خدمت به همه مردم ایران.

وی همچنین عنوان کرد: ما صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم و باید به امید آنها توجه کنیم. ما برکات بزرگ این مردم سالاری دینی را دیدیم که از طریق نامزدهای مختلف خواست‌های مردم مطرح می‌شود و مردم از طریق رای دادن احساس می‌کنند که در تعیین سرنوشت خود مشارکت دارند که این باعث افزایش دلبستگی مردم به نظام می‌شود تا نظام عاریتی نباشد. امروز نظام در عواطف و قلوب مردم ریشه دارد.

روحانی با اشاره به اینکه نظام متکی به آراء مردم است، گفت: این باعث می‌شود که نظام دچار بن بست نشود. در دیکتاتوری‌ها چون خودشان را فارغ از مردم می‌دانند امکان حکومت براساس تحولات اجتماعی از بین می‌رود به همین دلیل با یک انقلاب و شورش حاکمان گویا تازه بیدار می‌شوند و صدای مردم را می‌شنوند.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: از برکات دیگر انقلاب این بود که نگاه حکیمانه امام در پیگیری نظام باعث شد نظام با تحولات خود را بازسازی کند. همه ما پذیرفته‌ایم که در جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسان درباره موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی طیف گسترده‌ای از مواضع وجود دارد و برای اداره این رای مردم است که از بین دیدگاه‌ها راه خود را انتخاب می‌کند. گردن نهادن به صندوق رای  بیانگر بلوغ و رشد جامعه است.

روحانی با بیان اینکه بدون شک دستاورد بزرگ مردم سالاری مرهون راهبری امام راحل است، اظهار کرد: امام با یک نگاه راهبردی و با یک مشی ملی بستر رشد و نمو فرزندان انقلاب با سلایق سیاسی مختلف را فراهم آوردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دستیابی به دستاوردهای مهمی در زمینه رفع فقر و ایجاد عدلت اجتماعی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: دولت‌ها از ابتدای انقلاب خدمات فراوانی را ارائه کردند تا فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات نظام توانست نسبت درآمد 10 درصد غنی به 10 فقیر را از 25 برابر در سال 56 به 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: وجود بیمه همگانی و اجرای طرح تحول سلامت،‌ قدم‌های خوبی است که برداشته شده و با این حال همچنین وضعیت فقر زیبنده مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست.

روحانی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه کن کردن فقر مطلق از کشور و ایجاد نظام تامین اجتماعی و حفظ آن است اظهار کرد: امیدواریم در پایان این دوره شاهد کارنامه درخشانی در زمینه کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی باشیم.

وی افزود: البته برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع فقر نیازمند تولید ثروت هستیم وگرنه فقر را میان مردم تقسیم می‌کنیم و رفع فقر نیز در گرو ایجاد شغل است که یکی از مجاری وجود فقر بیکاری است و به همین دلیل کشور ما نیازمند ایجاد شغل است تا شرایط نیز برای رشد اشتغال فراهم شود که می ‌دانیم برای ایجاد چنین شرایطی نیازمند فناوری‌های پیشرفته و نوین هستیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام،‌ اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی قرار داده است، گفت: ما به دنبال ایجاد یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم و امروز نیز کشورها در جهانی در هم تنیده در همسایگی هم قرار گرفته‌اند که نمی توان در چنین شرایطی توسعه ملی را جز با تعامل سازنده با جهان که در سند چشم انداز نیز به آن اشاره شده است ممکن ساخت.

روحانی ادامه داد: کشور ما اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال خود را می‌پردازد،  اما هیچگاه تحمیل انزوا را از سوی دشمنان نمی‌پذیرد و خواست بدخواهان در جهت دور نگه داشتن ایران از بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی و حضور در عرصه بین الملل و تعامل با جهان را نمی‌پذیرد و ما نیز معتقدیم برجام سند حسن نیت جمهوری اسلامی در ایجاد تعاملی سازنده با جهان است.

وی با بیان اینکه اعلام می‌کنم با پایان انتخابات فصل همدلی و همراهی آغاز شده است، گفت: امروز وقت آن است که با گفت‌وگو و انسجام به دنبال پیدا کردن بهترین‌ راهکارها با همراهی همه شخصیت‌ها و آحاد مردم برای ایجاد پیشرفت و توسعه و ساختن آینده ای درخشان هستیم و من نیز از خداوند برای این ملت بزرگ و صبور آینده‌ای روشن مسئلت می‌کنم.

رئیس جمهور در پایان  اظهار کرد: ای خداوند اینک که این ملت بزرگ بار دیگر این بنده کوچک را برای خدمت به خود برگزیده است و من را شایسته خدمت به آرمان‌های این ملت یافته است، امیدوارم تا در تحمل سختی‌ها و ناملایمات صبور باشم و در مقابله با ظلم و جور جسور و در شنیدن صدای مردم شنوا و در پاسخ به مطالبات آنان توانمند و در رساندن این ملت به مطلوبات خود پایبند و در بازشناسی ناراستی‌ها و کژی‌ها بینا و در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانا باشم و همچنین از خداوند می‌خواهم که حسادت‌ها را به همکاری و ایجاد اختلافات را به همدلی بدل کنند.

 

تنفیذ ریاست جمهوری

 

حضور نهاوندیان، نوبخت و علی مطهری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری

تنفیذ ریاست جمهوری

ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی توسط رهبر معظم انقلاب تنفیذ شد

 

تنفیذ ریاست جمهوری

 آغاز سخنرانی روحانی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری

11:07- آغاز سخنرانی روحانی در مراسم تنفیذ

11:06- تقدیم حکم تنفیذ ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری به حسن روحانی

تنفیذ ریاست جمهوری

تنفیذ ریاست جمهوری

11:05- متن حکم تنفیذ را به شرح زیر است:

تنفیذ ریاست جمهوری

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم

خداوند متعال را سپاس میگویم که در آزمون سیاسی و اجتماعی بزرگ دیگری، ملّت عظیم‌الشأن ایران را سرافراز فرمود و حضور مبارک آنان را در یکی از اساسی‌ترین اقدامات ملّی، گامی بلند در جهت حراست از عزّت و امنیّت کشور و ابّهت نظام مقدّس جمهوری اسلامی قرار داد.

انتخابات پرشور و صفوف طولانی رأی‌دهندگان در سراسر کشور و نصاب درخشانِ شرکت‌کنندگان در انتخاب رئیس جمهور و آنگاه رأی بالای شخصیّت منتخب، همگی نشانه‌های روشن از موفّقیّت نظام اسلامی در تحکیم و تثبیت جمهوریّت و خصلتِ مردمی این نظام انقلابی است، و این یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین توانمندی‌های بی‌شمار کشور اسلامی عزیز ما است که دستیابی به آرمانهای والای انقلاب را ممکن میسازد و آینده‌ی روشن کشور و ملّت را نوید میدهد.

اکنون با استمداد از هدایت و عنایت پروردگار و در سایه‌ی توجّهات حضرت ولیّ‌الله‌اعظم (ارواحنا فداه) و با تبرّک و تفأّل به همزمانی با ایّام ولادت حضرت امام ابی‌الحسن‌الرّضا (علیه‌آلاف‌التّحیّةوالثّناء)، اینجانب به پیروی از گزینش ملّت ایران، رأی آنان را تنفیذ و دانشمند محترم جناب حجّت‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم

و با دعا برای موفّقّیت ایشان، مؤکّداً توصیه میکنم که این منصب خطیر را وسیله‌ای برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ای برای هنگامه‌ی لقاء پروردگار قرار دهند و همّت خود را متوجّه استقرار عدالت، و جانب‌داری از محرومان مستضعف، و اجرای احکام اسلام ناب، و تقویت وحدت و عزّت ملّی، و توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّتهای عظیم کشور، و صراحت در بزرگداشت ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند، و مطمئن باشند که ملّت غیور و شجاع، خدمتگزاران کشور را در دشواری‌ها و در مقابله با زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار تنها نخواهد گذاشت.

لازم میدانم بار دیگر درباره‌ی اجرای برنامه‌ی اقتصاد_مقاومتی و توجّه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم و یادآوری نمایم که رأی ملّت و تنفیذ آن، موکول به حفظ و رعایت تعهّد به صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است.

در پایان یاد امام عزیز راحل را گرامی میدارم و به روح مطهّر ایشان و شهیدان این راه درود میفرستم والسّلام علی عباد الله الصّالحین

 سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

11:01- قرائت حکم تنفیذ ریاست جمهوری روحانی توسط محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری.

10:45- پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، وزیر کشور در حال گزارش دادن از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است.

انتخابات 96 یکی از مهمترین حماسه‌های این کشور است

 

وزیر کشور گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را می‌توان یکی از مهمترین حماسه‌های کشور دانست که در حالی برگزار شد که شرایط سیاسی و امنیت داخلی ما حضور مردم را در عرصه مشارکت بیش از هر زمان ضروری کرده بود.

 

 عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی توسط رهبر انقلاب که هم اکنون در حسینیه امام خمینی (ره) در حال برگزاری است، طی سخنانی و در گزارش خود از روند برگزاری انتخابات اردیبهشت ماه 96 با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: بسیار خرسندم که این توفیق الهی نصیب این جانب شد که در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری، گزارشی از انتخابات را به استحضار برسانم.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی،‌اداره حکومت و قانونگذاری در چارچوب اصول قانون اساسی با نظر مردم است و انتخابات تجلی خواست و اراده مردم محسوب می‌شود.

 وزیر کشور با بیان اینکه یکی از دستاوردهای نظام مردم سالاری دینی است،‌ اظهار کرد: این دستاورد در عمق باور ملت ما قرار گرفته است و با آموزه های اسلام و آرمان‌های امام و هدایت رهبری و از طریق برگزاری انتخابات دنبال می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری را یکی از مهمترین حماسه‌های کشور دانست،‌ اظهار کرد: این انتخابات در حالی برگزار شد که کشور ما از نظر شرایط سیاست داخلی و امنیت داخلی و مسائل مربوط به سیاست خارجی حضور مردم را در عرصه مشارکت بیش از هر زمان ضروری کرده بود و حضور 42 میلیونی مردم در انتخابات اعتقاد آنان به آرمان‌های انقلاب و تعیین سرنوشت خود را نشان داد.

وی ادامه داد: تعامل ما با شورای نگهبان و سایر دستگاه های مرتبط با امر برگزاری انتخابات که با تلاش صادقانه همکاران ما در وزارت کشور و همراهی آحاد مردم و مشارکت سازنده احزاب و گروه‌ها منجر به برگزاری انتخاباتی دقیق و امن شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از مرداد ماه سال 95 سازمان اجرایی منظمی در قالب ستاد انتخابات کشور برای برگزاری امر انتخابات ایجاد شد گفت: برای امنیت انتخابات،‌ ستاد انتخابات کشور از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و با رعایت مر قانون و ایجاد کمیته حراست و همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی،‌ تامین امنیت کامل انتخابات در شرایطی که کشورهای همسایه با ناامنی روبرو بودند و دشمنان از هیچ تلاشی برای بر هم زدن امنیت فروگذار نبودند مانع از ایجاد مشکل شد.

وزیر کشور ادامه داد: امسال سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری،‌ پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس به صورت همزمان برگزار شد که هر یک از این‌ها باید مطابق قانون خاص خود و با تفاوت‌های شیوه نظارت برگزار می‌شد که برنامه ریزی و هماهنگی برای آن از ضروریات بود و تلاش شد به نحو شایسته اجرا شود.

وی درباره مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته،‌یادآور شد: برنامه ریزی و هماهنگی با شورای نگهبان برای تعیین زمان برگزاری و زمانبندی برای تدارکات و برگزاری انتخابات صورت گرفت. برای آشنایی مجریان 9 دوره آموزش عمومی و 10 همایش تخصصی در 31 استان برای هزار و 150 نفر از دست اندرکاران، ‌معاونین سیاسی، ‌فرمانداران،‌ بخشداران و کارشناسان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شد.

رحمانی فضلی افزود: برگزاری دوره 5 روزه توسط مربیان تربیتی که تجربیات خود برای آموزش انتخابات را انتقال دهند نیز در این دوره اینجام شد، برای اطمنیان بخشی حداکثری به مردم به منظور تحقق فرمان مقام عظمای ولایت و دغدغه رئیس جمهور برای صیانت از آراء استفاده از تعرفه‌ها به 200 میلیون برگه رسید که در آنها 10 شاخص امنیتی لحاظ شده  بوده که 5 شاخص آن برای اولین بار اجرا می‌شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تعرفه‌ها براساس زمانبندی مشخص ارسال شد و با برآوردی که از واجدین شرایط رای دادن در کل کشور داشتیم،‌ تعرفه‌ها چاپ و تخصیص داده شد و در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌ها با کمبود تعرفه مواجه نشدیم. در این انتخابات 429 هیات اجرایی در شهرستان‌ها تشکیل شد و 62 هزار و 381 شعبه اخذ رای برای ریاست جمهوری و 81 هزار و 450 شعبه برای شوراها در سراسر کشور در نظر گرفته شد که رشد 10 درصدی داشت.

وزیر کشور همچنین اظهار کرد: با هماهنگی شورای نگهبان 24 مرحله از 25 فرآیند برگزاری به صورت تمام مکانیزه بود و در انتخاب شوراها برای اولین بار در 140 شهر 25 مرحله تمام الکترونیک برگزار شد. با همکاری وزارت خارجه امکانات لازم برای هموطنان خارج از کشور مهیا شد و در 103 کشور شامل 133 نمایندگی سیاسی در 310 شعبه اخذ رای صورت گرفت.

وی اضافه کرد: برای تامین امنیت 170 هزار نفر از عوامل انتظامی و نظامی و 70 هزار نفر از هیات‌های بازرسی حضور داشتند. کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هم 6 جلسه در وزارت کشور و 89 جلسه در صدا و سیما داشت که نقش خود را در تنظیم برنامه‌های تبلیغی ایفا کرد. برای فراهم کردن فضای آرام و عادی برای تبلیغات قانونی هزار و 788 همایش و گردهمایی سیاسی و تبلیغاتی در کمال آرامش برگزار و از بروز هر مشکل امنیتی و بی نظمی پیشگیری شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به طور متوسط در کل کشور در هر 87 ثانیه یک نفر رای داد،‌ افزود: در سال 92 این رقم به ازای هر 92 ثانیه یک نفر بود آن هم با وجود اینکه در این دوره تعداد مراجعین افزایش داشت. استفاده از سیستم مکانیزه برای احراز هویت کمک زیادی کرد تا افراد غیر یا فوت شده نتوانند رای دهند و یا یک فرد بیش از یک بار رای ندهد. انتخابات 8 صبح جمعه آغاز و ساعت 24 پایان یافت و کاملا مراقبت شد تا امر خلافی صورت نگیرد.

وی همچنین گفت: با تعاملات با هیات‌های مرکزی تمام گزارش‌های آن هیات‌ها و 350 هزار ناظر در سراسر کشور پیگیری شد. در انتخابات مشارکت 73.33 درصدی مردم نسبت به سال 92 رشد 12.34 درصدی داشت و در تهران آراء بالغ بر 3 میلیون و 688 هزار و 596 رای بود که نسبت به دوره قبل 28.8 درصد افزایش داشت.

وزیر کشور با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اظهار کرد: در این انتخابات از مجموع 41 میلیون و 366 هزار و 85 رای، حجت الاسلام حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 636 هزار و 652 رای به موفقیت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شورای نگهبان در پایان بررسی‌های خود و در سقف زمان قانونی از طریق رسیدگی به شکایات و بررسی میدانی، صحت انتخابات را بدون ابطال یک صندوق اعلام کرد،‌گفت: این تایید شورای نگهبان نشان از سخت کوشی همکارانمان در حوزه اجرا و نظارت بوده است و وزارت کشور از ابتدا نیز به برگزاری سالم و پرشکوه انتخابات و تامین کامل صحت و درستی آن اصرار داشت. این نتایج حاصله از این انتخابات نشان دهنده همین توجه و سخت‌کوشی است که طی آن شورای نگهبان تمامی آرای انتخابات را تایید نمود.

وزیر کشور در پایان اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم از رهبر معظم انقلاب که با ولایت‌های داهیانه خود و نیز آقای روحانی که با حمایت‌های دقیق و قدرتمند خود به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کمک کردند و همچنین از شورای نگهبان،  ستاد انتخابات سراسر کشور، هیات‌های اجرایی وپرسنل خدوم وزارت کشور و نیز علمای عظام، مراجع تقلید و اصحاب رسانه بویژه صدا و سیما تشکر می‌کنم و امیدوارم که با حمایت رهبری و تلاش‌های دولتمردان کشور عزیز و مردم گرامی‌مان به جایگاهی که باید برسند.

مفهوم آیاتی که در ابتدای مراسم تنفیذ قرائت شد چه بود؟

در ابتدای مراسم تنفیذ حکم حسن روحانی در محضر رهبر انقلاب، آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره آل عمران توسط کریم منصوری تلاوت شد.در ترجمه این آیات آمده است:

پس به برکت رحمت الهى با آنان نرمخو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‌‏شدند. پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل‏کنندگان را دوست دارد. اگر خدا شما را یارى کند هیچ‌کس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از یارى شما بردارد چه کسى بعد از او شما را یارى خواهد کرد و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند.