۰ نفر

۱۰مشکل عملیاتی پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزی

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 269126
۱۰مشکل عملیاتی پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزی

عدم امکان تبدیل ارز، محدودیت اسکناس یورو و تعریف نشدن فروش ارز برای برخی نیازهای ارزی از جمله مشکلات فعلی وضعیت جدید ارزی کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بررسی‌های میدانی از سطح شعب بانک‌ها بیانگر وجود مشکلات متعدد در اجرای بخشنامه‌های جدید ارزی است.

برخی کارمندان و مدیران شعب بانک‌ها در پاسخ به طرح این سوال که بخشنامه‌های جدید ارزی چه مشکلاتی را به وجود آورده است، نکات متعددی را مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد بانک مرکزی فارغ از اینکه راه حل دقیق و موثری برای حل مشکلات ارزی انتخاب کرده یا نه، باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کند. در ادامه مشکلات مطرح شده درباره دستورالعمل ارزی دولت را می‌خوانید.

مشتری برای تمدید ویزا دلار می‌خواهد اما ما مجوز فروش دلار نداریم و فرد مجبور به خرید ارز از دلال می‌شود.

مشتری اقامت خارج از کشور دارد و می‌خواهد ارز بگیرد. باید با خود ارز ببرد اما نمی‌توانیم به او بفروشیم. از بازار آزاد هم نمی‌تواند بخرد. 

گردشگر ایرانی ارز متفرقه مانند دلار کانادا و دلار استرالیا و ین ژاپن و لیر ترکیه دارد اما بانک‌ها نمی‌توانند بخرند. به صراف هم که مراجعه می‌کند، صراف نمی‌تواند از او بخرد. 

خارجی‌ها وقتی به ایران می‌آیند به دنبال تبدیل دلار به ریال هستند اما ما بیشتر از 4200 تومان نمی‌توانیم از آنها بخریم و‌ آنها هم اغلب قبول نمی‌کنند و می‌روند. می‌خواهند ارز را به قیمت بازار از آنها بخریم. می‌گویند شما می‌خواهید کلاه سر ما خارجی‌ها بگذارید. از ما می‌پرسند چرا بانک اصلی کشورتان دلار را با نرخ واقعی از گردشگر نمی‌خرد. در نهایت این گردشگران اغلب به سمت بازار سیاه می‌روند.

شرکت‌هایی که حقوق پرسنل به ارز می‌دهند در این شرایط نمی‌توانند ارز تهیه کنند و ما هم نمی‌توانیم به آنها بفروشیم. در ابلاغیه بانک مرکزی هم اعلام شده فقط به بخش ناوبری و آن هم بخش هوایی ارز تعلق می‌گیرد و بقیه شرکت‌ها که حقوق ارزی می‌دهند نمی‌توانند ارز تهیه کنند.

شرکت‌هایی که از خارج در نمایشگاه‌ها ایران حاضر می‌شوند امکان تهیه ارز از داخل ندارند و اگر محصولاتشان را بفروشند، نمی‌توانند درآمد حاصله را به ارز تبدیل کرده و ببرند. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هم بابت حضور این شرکت‌ها در ایران از آنها ارز می‌گیرد در حالی که برای این نیاز، تامین ارز تعریف نشده است.

در برخی سفارت‌خانه‌ها مانند افغانستان، عراق و سوریه از مسافران ایرانی دلار تقاضا می‌کنند یا برای تمدید گذرنامه اغلب پول به دلار می‌گیرند. از طرف دیگر برخی سفارت‌خانه‌ها برای تمدید گذرنامه یورو می‌گیرند در حالی که مسافر دلار دارد. در این شرایط افراد وقتی به بانک مراجعه می‌کنند، نمی‌توانند یورو را به دلار و یا بالعکس تبدیل کنند چون مجوز خرید و فروش ندارند.

با توجه به اینکه موجودی اسکناس یورو در کشور نسبت به دلار بسیار کمتر است، تبدیل ارز مسافرتی به یورو برای بانک‌های عامل مشکل آفرین شده است چون اسکناس یورو در بازار ما بسیار محدود است. 

کسانی که از شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و دیگر بانک‌های اروپایی حواله ارزی می‌آورند، نمی‌توانیم به آنها یورو بدهیم در حالی که طبق بخشنامه بانک مرکزی به راحتی برای سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا یورو می‌دهیم. 

مسافران خارجی که از طریق حمل و نقل زمینی قصد سفر به خارج از کشور دارند، نمی‌توانند ارز دریافت کنند و به ما اعتراض می‌کنند.