۰ نفر

چه‌کسی شهردار می‌شود؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴
کد خبر: 258617
چه‌کسی شهردار می‌شود؟

هاشمی، مرعشی، بیطرف و افشانی همه آنچه اصلاح طلبان دارند، گزینه اصلی شهرداری محسن هاشمی رفسنجانی است؟

اقتصاد آنلاین از اولین رسانه هایی بود که خبر استعفای محمدعلی نجفی را منتشر و اعلام کرد تکذیبیه ها محلی از اعراب ندارند. حال با توجه به اخبار چند روز اخیر و لابی های صورت گرفته، گزینه های بعدی شهرداری را معرفی می کنیم.

 

گزینه اصلی شهرداری محسن هاشمی رفسنجانی است. او حمایت کارگزاران را پشت خود وارد و توانسته برخی از نهادهای قدرت را هم همراه خود سازد. اما او مانعی بزرگ پیش روی خود دارد و آن مرامنامه ای است که بر اساس آن اعضای شورا اعلام کردند به عضو شورا برای شهرداری رای نخواهند داد. حال باید دید آیا اعضای شورا به مرامنامه خود پایبند می مانند یا لابی کارگزاران موفق می شود.

اگر محسن هاشمی به دلیلی که گفته شد نتواند کاندید شود، گزینه بعدی کارگزاران حسین مرعشی است. مرعشی فردی اجرایی و سیاستمداری کارکشته است. او در عین راهبری کارگزاران ارتباط بسیار حسنه ای با افراد مختلف در جناح چپ و البته برخی اصولگرایان دارد.

لرهای شورا که تعدادشان کم هم نیست به دنبال محمد علی افشانی، معاون عمرانی وزیر کشورند. افشانی جدی ترین رقیب نجفی در دور اول انتخاب شهردار بود. او گزینه اجرایی و کمتر سیاسی است و شاید بتواند نظر اصولگرایان را هم جلب کند.

اما گزینه نام آشنایی که حتی برای وزارت لابی نمی کند و مقبول سران اصلاحات است، حبیب الله بیطرف است. او که وزیر خاتمی بوده در دولت حسن روحانی برای وزارت نیرو معرفی شد اما به جهت عدم لابی با مجلس رای اعتماد نگرفت. او هم گزینه ای اجرایی-سیاسی با کارنامه ای موفق است.

در این میان گاهی نام اسحاق جهانگیری نیز شنیده می شود. اما جهانگیری بارها اعلام کرده علاقه ای به کار در شهرداری ندارد و آمدن او به شهرداری بیشتر آرزوی عده ای است تا آنچه امکان رخ دادن داشته باشد.