۰ نفر

کلیات طرح لغو مصوبه برج باغ‌ها با حداکثر آرا تصویب شد

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 258145
کلیات طرح لغو مصوبه برج باغ‌ها با حداکثر آرا تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به لغو مصوبه برج باغها که سال 82 به تصویب رسید، رای دادند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با بیان اینکه مصوبه برج باغ ذاتا تخلف پذیر است از طرح بازنگری قانون فضای سبز و حذف بند تبصره برج باغ ها حمایت کرد و گفت: این مصوبه ذاتا تخلف پذیر بود چرا که در زیرزمین‌ها، فضای کافی برای تأمین پارکینگ‌ها و تأسیسات فراهم نمی‌شد، درنتیجه با تسامح، سطح اشغال در طبقات زیر زمین را بیشتر می‌کردند.

وی افزود: بعضا دیده می‌شد 80 یا حتی 100 درصد باغ خاک‌برداری شده است و آنچه از باغ، باقی می‌ماند، تعدادی گل و گلدان و نهال، در خاک تازه‌ی کنار برج بود.

اعطا افزود: از سوی دیگر احداث پارکینگ، دسترسی می‌خواست و مسیر دسترسی به‌ناچار از میان باغ می‌گذشت.

وی گفت: تامین مسیر هم مستلزم قطع تعدادی از درختان بود که همه اینها فساد آور می شد.

اعطا با بیان اینکه مصوبه موسوم به برج باغ، سال 82 تصویب شد، افزود: درباره سابقه موضوع باید گفت که اوایل کار شورای پنجم، طرح لغو مصوبه موسوم به برج باغ، در شورا با طراحی مهندس حبیب زاده و با امضای تعدادی از همکاران تهیه و تقدیم هیات رییسه شد.

وی گفت: در مصوبه برج باغ ها به‌منظور حفظ، نگهداری و احیای باغ‌ها و زمین‌های مشجر سطح اشغال بنا در این‌گونه املاک و اراضی معادل 30 درصد مساحت و تراکم ساختمانی مجاز آن، 20 درصد بیشتر از تراکم منطقه‌ای برای املاک و اراضی غیر باغ (املاک و اراضی مشابه مجاور) خواهد بود.

اعطا افزود: بر اساس قانون زمین شهری نحوه ساخت‌ و ساز در این باغات با رعایت کاربری‌های مصوب طرح‌های ملاک عمل، ازنظر حداکثر سطح اشغال که درهرصورت از 30 درصد تجاوز نخواهد کرد، تراکم ساختمانی مجاز و با رعایت حفظ حداکثر فضای سبز و حداقل قطع درختان، معادل ضوابط مصوب مربوط به زیرپهنه یا منطقه بندی یا کاربری پلاک‌های هم‌جوار با اعمال یک طبقه تشویقی اضافه خواهد بود.

وی افزود: با این مصوبات، یعنی مصوبه شورا در سال 82 و طرح جامع تهران یعنی سند مصوب شورای عالی شهرسازی، عملاً رویه‌ای در شهر تهران آغاز شد که برخلاف تمام مقررات قانونی پیش از آن، ساخت‌وساز را در باغات با فرمول خاصی مجاز می‌کرد و عملاً به لحاظ متراژ ساخت‌وساز، امتیازی هم به میزان 20 درصد یا یک طبقه اضافه، برای سازنده قائل می‌شد.

احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر در این جلسه نیز در این جلسه خواستار ارائه طرح حمایتی از باغات تهران از سوی شهرداری به شورای شهر شد.

وی تاکید کرد: طرح حمایتی باید به گونه ای باشد که مالکان را به حفط باغات تشویق کند.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت لغو مصوبه برج باغ ها با شرایطی مواجه هستیم که در شهر تهران عملا باغی باقی نمانده است.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که ‌ضمن تعلیق صدور هر نوع مجوز ساخت و ساز در باغات پراکنده‌ی شهر تهران به‌منظور ارائه پیشنهادات جایگزین ضوابط ملاک عمل کنونی، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان معاونت شهرسازی، معاونت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و کمیسیون‌های ذی‌ربط شورای شهر نسبت به برگزاری جلسه و ارائه‌ پیشنهاد دستورالعمل جایگزین تشکیل شود که مصوبه‌ دیگری را ابلاغ کنند تا ملاک عمل قرار گیرد.

نوری افزود: در طول این مدت یعنی از سال 82 تا به امروز هر مجوزی که صادر شده با هدف حفظ باغات بوده اما ما یک مورد باغ حفظ ‌شده نداریم و تمام باغات شهر تهران نابود شده است.

شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران مصوبه برج باغ ها را میراث دوران احمدی نژاد عنوان کرد و بر لغو آن به دلیل نابودی باغات تاکید کرد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران، با هدف جلوگیری از ساخت و ساز باغات، به اتفاق آراء به طرح لغو مصوبه برج باغ ها که سال 82 در شورای شهر تصویب شد، رای دادند.